شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

فتانه انفرادی: چندسالی است که به هر دلیل، اقبال برخی از مردم، به فرایندهای جوان‌سازی‌ و زیبا‌سازی‌ پوست مانند بوتاکس، ژل، پیوند مو و لیزر زیادشده و به همین دلیل پای افراد سودجو هم به این حوزه باز شده تا جایی که بسیاری از افراد غیرمتخصص، با تبلیغات گمراه‌کننده، درانجام بسیاری از فرایندهای تخصصی زیباسازی دخالت می‌کنند بنابراین وقتی ‌مدیرکل نظارت سازمان نظام‌پزشکی می‌گوید۶۰درصد از تخلفات رسیده به سازمان نظام پزشکی مربوط به خدمات زیبایی است، نباید تعجب کرد.

بوتاکس

به گزارش همشهري، تبليغات لجام‌گسيخته توسط افراد سودجو و ناآگاهي برخي از مردم نسبت به عوارض جبران ناپذير انجام فرايندهاي زيبايي بدون پشتوانه علمي، سبب شده است كه در اين حوزه آشفته بازاري به‌وجودآيد كه نفع آن به جيب افراد سودجو و تنها پشيماني آن عايد افرادي شود كه به‌دليل بي‌توجهي، به اين افراد مراجعه مي‌كنند.

به همين دليل متخصصان، معتقدند كه وزارت بهداشت و سازمان نظام‌پزشكي بايد با اين معضل برخورد جدي كنند. دكتر رضا رباطي، متخصص پوست، مو و زيبايي و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، معتقد است كه تبليغات لجام‌گسيخته و بدون هرگونه پشتوانه علمي در مورد روندهاي طبي جوان‌سازي، به‌علت فقدان نظارت علمي مناسب، در بسياري از موارد ادعايي گمراه‌كننده و تنها براساس كسب منافع مادي است.

اين تبليغات با توجه به گستردگي، باعث بروز نيازي كاذب در جامعه نسبت به انجام اين امور شده كه اين مسئله با توجه به كمبودهاي موجود در سيستم سلامت مي‌تواند سبب اتلاف منابع كشور و بروز عوارض اقتصادي و رواني در جامعه شود بنابراين، ساماندهي و نظارت اصولي و علمي بر اين تبليغات، بدون هرگونه مسامحه و مصلحت‌انديشي يكي از اقدامات لازم و البته مغفول‌مانده در اين زمينه است كه توجه سريع را مي‌طلبد.

به گفته او، اكثر فرايندهاي جوان‌سازي و زيباسازي ازجمله ليزر، تزريق ژل و بوتاكس، پيوند مو و روش‌هاي جراحي خاص در حيطه آموزشي رشته‌هاي تخصصي پوست و مو، جراحي پلاستيك يا جراحي گوش و حلق و بيني است كه مهارت در انجام آنها نيازمند دانش كامل از مباني تئوريك، احاطه كامل بر تشخيص ضايعات پوستي، توانايي پيگيري بيمار و مداواي عوارض احتمالي است كه براي رسيدن به اين توانايي‌ها طي كردن دوره‌هاي تخصصي يا فوق‌تخصصي 4تا 6ساله مصوب وزارت بهداشت ضروري است.

براساس اين گزارش، در كشورهاي اروپايي و آمريكايي، آموزش انجام اين روندهاي زيباسازي نه‌تنها در قالب رشته‌هاي تخصصي بلكه در بطن رشته‌هاي فوق‌تخصصي ارائه مي‌شود. در آمريكا افراد 4سال دوره تخصصي پوست را مي‌گذرانند سپس براي احاطه كامل‌تر به امور مداخله‌اي مانند انواع جراحي‌ها، ليزر و تزريق‌ها دوره 2ساله فوق‌تخصصي را بايد طي كنند اما در كشور ما، بسياري از افراد و مراكز فاقد صلاحيت علمي لازم تنها براساس منافع مادي موجود در اين روش‌ها و كوتاهي سيستم‌هاي نظارتي موجود در امور جوان‌سازي و زيبايي پوست فعال بوده و حتي مجوز نيز كسب نكرده‌اند.

اين استاد دانشگاه گفت: در بسياري از موارد افراد غيرمتخصص، ادعا مي‌كنند كه دوره‌هاي آموزشي اين امور را گذرانده‌اند اما هيچ دوره رسمي آموزشي معتبر و مورد تأييد وزارت بهداشت در مورد آموزش فرايندهاي زيباسازي به جز در موارد دوره‌هاي تخصصي رشته‌هاي پوست، گوش و حلق و بيني و جراحي پلاستيك وجود ندارد و تنها با گذراندن دوره‌هاي چندساعته آموزشي نمي‌توان به سطح مهارت كسب شده طي دوره‌هاي چندساله رسيد. از طرفي بسياري از اين دوره‌هاي غيرمعتبر توسط شركت‌هاي واردكننده دارو يا ليزر انجام مي‌شود.

اما سازمان نظام پزشكي در اين زمينه چه مي‌گويد؟

دكتر شهريار خاقاني، مدير كل نظارت ‌ سازمان نظام پزشكي تمام آگهي‌هاي نشريات داخلي و هم آگهي‌هاي صداوسيما را در حوزه خدمات سلامت بررسي مي‌كند و اگر ببيند پزشكي بدون مجوز تبليغ مي‌كند با او برخورد مي‌شود. اين برخوردها از يك تذكر شفاهي شروع و به محكوميت و محروميت از طبابت هم منجر خواهد شد. اين مقام مسئول از مردم خواست در حوزه جراحي‌هاي زيبايي به پزشكاني كه تابلو ندارند مراجعه نكنند، در اينترنت فريب آگهي‌هاي افراد سودجو براي انجام خدمات پزشكي را نخورند و قبل از انجام هر اقدامي به سايت سازمان نظام پزشكي مراجعه كنند.

کد خبر 267004

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha