سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶
۰ نفر

میترا شکری: روزگاری بحث اضافه وزن و راه‌های خلاصی از آن، بیشتر در بین خانم‌ها رواج داشت تا آنجا که نقل هر مجلسی که چند خانم در آن حضور داشتند، مدل‌های مختلف رژیم غذایی بود.

جراحی زیبایی شکم

 اين روزها اما، اين بحث‌ها به گعده‌هاي آقايان هم راه پيدا كرده و از آنجا كه پشت ميزكار و فرمان اتومبيل نشيني و كم‌تحركي گريبان بيشتر آقايان را گرفته است، بيشتر آنان دچار مشكل در آفسايد بودن شكم (يا به قول بعضي‌ها اعتبارشان) مواجه هستند. از سوي ديگر هستند افرادي كه با وجود وزن متعادل به‌دنبال اندام متناسب (شما بخوانيد لاغر افراطي) هستند. همه اينها باعث شده بازار تيغ تيز جراحي رونق بگيرد و تبليغات لايپوساكشن اندام‌هاي مختلف بدن، همه جا ديده شود. متأسفانه بسياري از افراد هم بي‌آنكه به عوارض و مشكلات پس از اين جراحي‌ها آگاه باشند، تنها براي رسيدن به وزن و تناسب اندام دلخواه فكر مي‌كنند آسان‌ترين و بي‌دردسرترين راه را انتخاب كرده‌اند و خود را به تيغ جراحي مي‌سپارند. در اين باره با دكتر رزازي كه سال‌هاست جراح لايپوساكشن انجام مي‌دهند گفت‌وگو كرده‌ايم تا برايمان از واقعيت‌هاي اين جراحي بگويد.

لایپو ساکشن يعني چه

لایپو در زبان فارسی یعنی چربی، ساکشن هم یعنی بیرون کشیدن. لایپوساکشن یعنی مايع‌كردن چربی و بيرون‌كشيدن آن از داخل بدن.
در این جراحی‌ها، اول از همه مایعی برای بی‌حس‌کردن به داخل محل جراحي تزریق می‌شود. بعد از اینکه این دارو اثر ‌کرد و گردش خون در آن ناحيه به حداقل رسيد، چربي‌هاي مورد نظر توسط 2میله که مخصوص ساکشن است به خارج کشیده می‌شوند.

عارضه‌هاي احتمالي

زمانی که میله‌ها چربی‌هاي مورد نظر را خرد می‌کنند، ممکن است در زمان بالا و پایین‌شدن، ‌ بر رگ‌های چربی و اعصاب محیطی اصابت کنند و این باعث بروز کبودی، درد و عارضه‌های محیطی شود اما مسئله اصلی که گاهی اوقات در عمل‌های ساکشن رخ مي‌دهد، این است که بر اثر برخورد این میله‌ها رگ ورودی خونی که به سمت قلب می‌رود پاره شود و این چربی‌ها به سمت قلب برود. این شدیدترین عارضه‌ای است که در این نوع عمل به‌وجود می‌آید و معمولا هم کشنده است. آمبولی در ساکشن هم معمولا در چند ساعت اول عمل ممكن است رخ دهد و فرد را به کشتن ‌دهد.

ليپوليز و اولتراسونيك

عمل دیگری که برای خارج‌کردن چربی انجام می‌دهند «لیپولیز» است؛ يعني چربي‌هاي بدن خرد و سپس بيرون كشيده مي‌شود. در این جراحی، دیگر عارضه برخورد میله انجام نمی‌شود و چربی‌ها بعد از خرد‌شدن به شکل مایع از بدن خارج می‌شوند. همه جراحي‌ها ممکن است عوارض داشته باشند اما یکی از بهترین راه‌هاي خارج کردن چربی از بدن که معمولا كم‌ترين عارضه را در پي دارد، اولتراسونیک است. این روش را اغلب پزشکان براي كساني كه هيچ راهي براي از دست دادن چربي‌هاي اشباع شده بدنشان ندارند و دنبال امن‌ترين جراحي هستند، استفاده می‌کنند. در این شیوه چربی‌ها با استفاده از امواج صوتی تخلیه می‌شوند. در مرحله اول ترکیبی از سرم و یک مایع دیگر به قسمتی که قرار است جراحی شود، تزریق شده و بعد از دقایقی آن محل متورم می‌شود. سپس جراح با فرکانس خاصی که مخصوص سلول‌های چربی است، چربی را تبدیل به مایع کرده و از بدن جدا می‌کند. این روش از سال 1989 توسط یک پروفسور روس ابداع شد.

به پیشینه پزشک‌تان توجه کنید

شخصي كه تصميم به ساكشن دارد، باید قبل از اینکه زیر تیغ جراحی برود، بداند که ساکشن تنها راه براي لاغری نیست و امکان ندارد كسي بگوید با جراحی مي‌توان تا 10 کیلو لاغر کرد. ساکشن فقط چربی‌های اضافی را خارج می‌کند. بنابراين بقيه راه براي رسيدن به وزن و اندام دلخواه، ورزش و رژيم است.

شخصی که مي‌خواهد ساكشن كند، باید بداند که با بدني سالم زیر تیغ جراحی مي‌رود و ممكن است به هر دليلي اين بدن سلامت خود را از دست بدهد. بنابراين بايد به نكاتي توجه كند؛ اینکه بداند پزشک معالج او (جراح عمومي یا فرد دارنده گواهينامه ساکشن) دستگاه لازم برای این کار را دارد یا نه؟ بداند که دوره آموزشی این دستگاه را گذرانده است یا خير؟ اطمینان کسب کند که این فرد حداقل 4ماه تحت نظر جراح متبحر این عمل را به شکل تجربی آموخته است یا نه و به حرف‌ها و تبلیغات یک پزشک بسنده نکند. پيش از جراحي، با بيمارهايي كه قبلا توسط آن پزشك ساكشن شده‌اند صحبت كند و نظر آنها را هم بپرسد؛ هم درباره كليت جراحي و هم درباره كار آن پزشك خاص. با تمام اين توصيفات، عمل ساكشن براي افرادي كه بیماری‌هاي قلبی، دیابت و فشار خون دارند‌ اصلا توصيه نمي‌شود.

بعد از جراحي

فردي كه ساكشن كرده است باید تا 3 ماه بعد از عمل، از گن پزشکی که برای او دوخته شده و تمام ناحیه‌هاي ساكشن را در بر‌مي‌گيرد، استفاده کند. بیمار یک هفته تا 10 روز بعد از عمل احساس کوفتگی و درد شديد می‌کند و تا چند روز از محل سوراخ‌هایی که برای خارج کردن چربی ایجاد شده، ترشح‌هايي خارج خواهد شد. گاهي هم ممکن است ناهمواری و عدم تقارن در پهلوها به‌وجود بیاید که در بيشتر موارد قابل حل است.

توصيه ما به افراد اين است كه بعد از ساكشن باردار نشوند چون ممكن است كش آمدن دوباره پوست مشكلاتي را ايجاد كند؛ به خصوص در مواردي كه پوست شكم برداشته مي‌شود‌ اما اگر ساكشن به روش درست و حرفه‌اي انجام شود، ممكن است مشكل چنداني در بارداري ايجاد نكند.

درد، كوچك‌ترين مشكل است

سميرا مادر 2پسر 7 و 4ساله است. زماني كه پسر دومش به دنيا آمد، تصميم گرفت عمل زيبايي در ناحيه شكم انجام بدهد تا چاقي‌اي كه در قسمت شكمش به‌وجود آمده است از بين برود.

او مي‌گويد: بعد از اينكه پسر دومم به‌دنيا آمد، تصميم گرفتم براي بهبود ظاهرم جراحي زيبايي اندام انجام بدهم. همسرم و تعدادي از دوستان، من را از اين كار منع كردند اما از آنجايي كه حوصله ورزش نداشتم، به‌نظرم راهي جز جراحي نمانده بود. بعد از مدتي تحقيق، به پزشك متخصص پوست و زيبايي مراجعه كردم و او قبول كرد به همراه يك جراح عمومي اين عمل را انجام دهد.

بايد بگويم درد وحشتناك، واژه كمي است براي آنچه بعد از عمل به سراغم آمد. حتي همين الان بعد از گذشت 3سال، تمام روزهايي را كه در خانه خوابيده بودم و درد مي‌كشيدم از ياد نبرده‌ام. دقيقا بعد از انجام عمل و بيرون آمدن از اتاق بود كه فهميدم چقدر از انجام اين كار پشيمان هستم.

4ساعت در اتاق عمل بودم. وقتي به هوش آمدم از شدت درد شكم، دوباره از هوش رفتم. دكتر گفته بود تا چند روز بايد خميده راه بروي تا بخيه‌هاي شكمت كشيده نشود‌ اما من تا ماه‌ها از ترس و درد، خميده راه مي‌رفتم و به همين‌خاطر ستون فقراتم نيز آسيب ديد. با اينكه در اين جراحي، پزشك زيبايي حضور داشت‌ اما گوشت اضافه‌اي كه روي شكم‌ام به‌وجود آمده بسيار آزار‌دهنده است.

بعد از آن جراحي، براي ترميم و زيبايي 2عمل ديگر هم انجام دادم‌ كه متأسفانه هيچ‌كدامشان هم خوب از آب در نيامدند و مشكلات زيادي برايم به‌وجود آوردند. عفونت و درد الان مدت زيادي است كه جزئي از زندگي من شده است.

بدتر از همه اينها اين است كه من از اضافه كردن حتي چند كيلو به وزن خودم مي‌ترسم. گاهي كه ناخواسته كمي چاق مي‌شوم، احساس مي‌كنم هر لحظه ممكن است پوست شكمم پاره شود.

نكته ديگر اين است كه زماني كه تن به تيغ جراحي سپردم، تصميم نداشتم فرزند ديگري داشته باشم، اما حالا دوست دارم يك دختر داشته باشم، ولي ديگر نمي‌توانم اين خواسته را عملي كنم و همسرم از اين بابت بسيار ناراحت است.

خودتان را به تيغ مرگ نسپاريد

دكتر مهرداد رضايي، جراح عمومي است، سال‌هاست كه جراحي مي‌كند و صحبت كردن درخصوص جراحي‌هاي زيبايي‌اي كه ممكن است افراد را به كشتن بدهد، براي او كار سختي نيست. بيشتر پزشكان زماني‌كه قرار است درباره يك واقعيت پزشكي نكاتي را گوشزد كنند، معمولا خيلي با احتياط صحبت مي‌كنند اما دكتر رضايي همين كه مي‌شنود ما در مورد جراحي‌هاي لاغري و زيبايي اندام مي‌خواهيم بپرسيم، به صراحت مي‌گويد: «من درباره اين جراحي‌ها خيلي ناراحت و نگرانم!»

متأسفانه جراحي‌هاي زيبايي مثل ساكشن باعث شده است قسمت درماني رشته پزشكي ضعيف شود و تعدادي از پزشكان تنها به پول درآوردن روي بياورند. اين خيلي ناراحت‌كننده است ولي بايد به صراحت بگويم اين روزها عمل‌هاي زيبايي جاي عمل‌هاي درماني را گرفته است. تا جايي‌كه مثلا يكي از مجريان هاليوود در يكي از برنامه‌هايش اعلام كرده كه تهران پايتخت عمل‌هاي بيني است. براي جامعه پزشكي ما چه خبري مي‌تواند از اين تكان‌دهنده‌تر باشد؟ اميدوارم كساني كه قصد ساكشن دارند، بدانند بعضي پزشكان خودشان در اتاق عمل اين كار را انجام نمي‌دهند؛ چون براي پزشكان سخت است يك ساعت وقت صرف ‌كنند كه تلمبه بزنند و چربي را از بدن خارج كنند؛ بنابراين اين عمل اغلب توسط تكنسين‌ها صورت مي‌گيرد.

آمبولي شايع‌ترين مشكلي است كه پس از اين جراحي رخ مي‌دهد. آمبولي يعني حين عمل جراحي مقداري چربي وارد خون شود و به قلب برسد يا وارد ريه شود و جلوي تنفس شخص را ببندد. جالب است بدانيد خطر عملي مثل ساكشن آنقدر بالاست كه بسياري از كشورهاي پيشرفته از آن ممانعت مي‌كنند اما در كشور ما متأسفانه اينطور نيست و افراد گاهي بدون فكر كردن به عواقب كار، خودشان را خيلي راحت و بي‌محابا به تيغ جراحان مي‌سپارند. بعضي از پزشكان هم براي كسب سود مالي بيشتر، بيمارانشان را به اين جراحي تشويق مي‌كنند. مراجعه‌كنندگان هم كه اغلب خانم هستند، مي‌خواهند بدون تحمل سختي ورزش و رژيم غذايي، به تناسب اندام برسند. آنها نمي‌دانند كه گاهي عوارض و سختي‌هاي اين جراحي به‌مراتب بيشتر از ورزش و رژيم غذايي است. درحالي‌كه اين تناسب با ورزش منظم و رعايت تغذيه مناسب به‌دست مي‌آيد بي‌آنكه لازم باشد افراد جانشان را به خطر بيندازند و شكم و معده‌شان را به تيغ تيزي بسپارند كه به‌طور قطع نمي‌توان مدعي شد كه از زير آن تيغ سالم بيرون مي‌آيند يا خير.

 

کد خبر 262179

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha