دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۹
۰ نفر

گروه دانش: دور جدید ثبت‌نام تلفن همراه در حالی از شنبه 23 تیر‌ماه آغاز شده است که مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار اعلام کرده: اگر نتوانیم تا پایان شهریورماه سایت‌های میکرو را نصب کنیم به طور قطع برای پوشش‌دهی شبکه از مهرماه دچار مشکل خواهیم شد.

این اظهارنظر مسلماً نگرانی مشترکان همراه را در پی دارد، مشترکانی که از اختلال شبکه همراه  به دنبال هر دوره از واگذاری‌های پیشین خاطره خوشی ندارند. اما این بار وحید صدوقی تصریح کرده است: هنوز برای نصب سایت‌های میکرو در سطح شهر با مشکل مواجهیم و شهرداری اجازه‌ نصب این سایت‌ها را به ما نمی‌دهد.

این در حالی است که شهرداری می‌گوید: چون وظیفه حفاظت از فضاهای عمومی شهر بر عهده این سازمان است نمی‌تواند به صورت بی‌رویه  فضا در اختیار آنتن‌های جدید بگذارد.

روز یکشنبه، صدوقی با اشاره به این که در 14 نقطه‌ تهران با مشکل پوشش‌دهی روبه‌رو هستیم، ‌به ایسنا گفت: راهکاری که برای این موضوع پیدا کردیم، نصب سایت‌های 1800 در تهران بود، اما این امر مشکل آنتن‌دهی در نقاط پر ترافیک را رفع نمی‌کند.

او خاطر نشان کرد:‌ این تنها مشکل اپراتور اول با شهرداری نیست بلکه سایر اپراتورها نیز این مشکل را دارند و در شهر اصفهان نیز با ممانعت‌ها از سوی شهرداری مواجهیم.

اگرچه هفته گذشته مدیرعامل ایرانسل هم اعلام کرده بود که برای بهبود کیفیت آنتن‌دهی شبکه در شهر تهران، 40 نقطه برای نصب BTS طراحی شده است اما به دلیل عدم همکاری شهرداری تکمیل پوشش شهر تهران بسیار مشکل است، اما مسئولان تالیا تاکنون نسبت به آنچه از سوی مسئولان اپراتور اول و دوم «عدم همکاری» نامیده شده است، اظهار نظر نکرده‌اند.

از سوی دیگر، مسئولان شهرداری هم برای عدم صدور مجوز نصب دکل‌های جدید دلایلی دارند: «با توجه به این که شهرداری قبلاً 600 نقطه از فضای شهری را در اختیار اپراتور اول قرار داده معتقدیم می‌توان با مدیریت صحیح و استفاده بهینه از همان فضاها به شکل استفاده مشترک، امکان توسعه خدمات ارتباطات سیار با حفظ موازین شهرسازی فراهم کرد.»

مهندس محمدعلی عابدی مدیر کل مخابرات شهرداری تهران با بیان این مطلب، ادامه می‌دهد: شهرداری تهران تاکنون 600 تا 700 نقطه از فضاهای شهری با مساحت بین 10 تا 100متر که مسئولیت حفاظت از آن را بر عهده دارد در اختیار اپراتور اول تلفن همراه قرار داده است، مجتمع صنعتی رفسنجان (تالیا) نیز در طول چند سال فعالیت خود نیز 200 تا 300 نقطه از شهر تهران را برای نصب آنتن‌ها اشغال کرده است و  اپراتور دوم یا ایرانسل نیز با توجه به پروانه‌ فعالیتش درخواست نصب آنتن‌های BTS را در سطح شهر دارد.

اگر وضع بر همین منوال باشد با ورود هر اپراتوری باید اجازه دهیم در جای جای سطح شهر آنتن‌ BTS نصب شود و بخش عمده‌ فضاهای عمومی‌ را اشغال کنند،‌ اما این فضاها برای عموم جامعه است و شهرداری وظیفه حفاظت از آن‌ها را برعهده دارد و نمی‌تواند به آسانی این فضاها را در اختیار اپراتورها قرار دهد که در آن به تجارت مشغول شوند.

مدیر کل مخابرات شهرداری تهران درباره‌ این که چرا با نصب آنتن‌های BTS در منازل مسکونی که با موافقت اپراتورها و مالکان این مکان‌ها انجام گرفته است، ممانعت شده و باید این مکان‌ها از مسکونی به تجاری تغییر کاربری دهند،‌ به همشهری می‌گوید:‌ اپراتورها یک خانه‌ مسکونی در فضای 60 تا 100 متر با بهای سه میلیون تومان در سال اجاره می‌کنند و این در حالی است که اغلب این فضاها از استاندارد و استحکام لازم برخوردار نیستند و اگر اتفاقی برای آن خانه مسکونی بیفتد کسی پاسخگو نخواهد بود.به گفته عابدی تغییر کاربری در این موارد به منظور انجام کار کارشناسی و بررسی کشش و استحکام لازم این اماکن برای نصب دکل BTS است.

سایت شیرینگ، حلال مشکلات

مجموع ضریب نفوذ کل اپراتور تلفن همراه در کشور از سال گذشته از 12درصد به 30 درصد رسیده است.

اپراتور اول به سمت واگذاری به روز همراه پیش می‌رود، ایرانسل طبق قرارداد باید بر شمار مشترکانش اضافه کند، تالیا در حال افزایش ظرفیت شبکه است و کم‌کم صحبت از ورود اپراتور چهارم همراه  به گوش می‌رسد.

در این شرایط تمام این اپراتورها عنوان می‌کنند که برای بهبود کیفیت شبکه‌شان نیاز به نصب دکل‌های BTS در نقاط مورد نظرشان را دارند اما مگر می‌توان جای‌جای شهر را به این دکل‌ها اختصاص داد؟

پاسخ مسئولان شهرداری به این سؤال منفی است و تاسیس «سایت شیرینگ» راهکاری است که برای حل این مشکل مطرح شده است.

مهندس عابدی در این زمینه می‌گوید: شهرداری در راستای توسعه‌ ارتباطات سیار آمادگی همکاری با اپراتورهای تلفن همراه را دارد از این رو در سال گذشته نشست‌های متعددی با رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی داشتیم و به دنبال راهکاری برای استفاده بهینه از اماکن شهری برای نصب آنتن‌های BTS بودیم که در نتیجه قرار شد شرکت بهره‌برداری مشترک (سایت شیرینگ) تاسیس شود تا با مشارکت اپراتورهای تلفن همراه کشور و شهرداری امکان استفاده بهینه و مشترک از فضاهای مورد نظر برای نصب آنتن‌های BTS فراهم شود.

وی مزیت این روش را این‌چنین تشریح می‌کند:‌ با این روش دیگر نیازی نیست که علاوه بر 600 نقطه‌ای را که قبلاً در اختیار اپراتور اول گذاشته شده بود دوباره همین تعداد مکان جدید به سایر اپراتورها نیز داده شود، از این رو با سیاست‌گذاری که در این شرکت اتفاق می‌افتد زیربنا و ساختار دکل‌های نصب شده طوری در نظر گرفته می‌شود تا این اپراتورها تجهیزات خود را به طور جداگانه بر روی آن‌ها نصب کنند تا به طور مجزا بتوانند خدمات‌رسانی کنند.

مجوز بهره‌برداری از این شرکت را سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواهد داد و دیدگاه‌های فنی اپراتورها از یک سو و دیدگاه‌های شهری شهرداری از سوی دیگر به گونه‌ای در آن در نظر گرفته خواهد شد که دکل مکانی نصب شود تا به سیمای شهری ضربه وارد نکند و هر یک از اپراتورها از آن استفاده‌ مشترک داشته باشند.

به عقیده‌ عابدی اگر این شرکت تشکیل شود صرفه‌جویی در هزینه‌ نصب آنتن‌های BTS برای هر یک از این اپراتورها حاصل خواهد شد و اگر قرار است با سه هزار سایت شهر تهران را پوشش دهند با استفاده‌ مشاعی هر یک از اپراتورها می‌توانند با هزار سایت پوشش شهر تهران را تکمیل کنند و از این رو منطقی است که هر سه اپراتور از یک فضا استفاده کنند.

این در حالی‌است که ابوالفضل شاکری، مدیر روابط عمومی تالیا در این زمینه به همشهری می‌گوید: اپراتورها با توجه به تعداد کاربرانشان و پوشش جغرافیایی با هم متفاوتند و بنابراین در برخی نقاط می‌توان از دکل‌های مشترک استفاده کرد ولی در تمام نقاط چنین امکانی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هنگامی که در فاصله‌ای حدود 100 متر دکل‌های دو اپراتور مختلف باشند استفاده از چنین شیوه‌ای بسیار معقول است، می‌گوید: این شیوه هرچند ممکن است تعداد دکل‌ها را در سطح شهر کم کند، اما در تمام نقاط قابل استفاده نیست.

به هرحال طبق گفته مدیر کل مخابرات شهرداری تهران، از آنجاکه هنوز ایرانسل نماینده‌ خود را معرفی نکرده، این شرکت تا به امروز تاسیس نشده است.

وی همچنین از اپراتورها درخواست کرد طرح جامعی ارایه دهند و عنوان کنند برای 5 تا 10 سال آینده به نصب چند آنتن نیاز دارند که شهرداری نیز بداند چه مقدار از فضای خود را باید در اختیار این اپراتورها قرار دهد تا خللی به نمای شهری و حق شهروندی وارد نشود.

کد خبر 26695

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز