چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: عضو شورای شهر تهران با تاکید بر این که با اپراتورهای تلفن همراه که مخفیانه به نصب دکل موبایل در اماکن خصوصی اقدام می‌کنند برخورد قانونی می‌شود گفت: شورای شهر تهران به این نتیجه رسیده که آنتن‌های موبایل بر سلامت جسمی و روانی شهروندان اثرات سوء می‌گذارد.

اختلاف نظر میان مسولان شهرداری، اعضای شورای شهر و برخی شهروندان با اپراتورهای تلفن همراه و مسوولان شرکت ارتباطات سیار، مساله تازه ای نیست. از همان زمان که در پی افزایش تعداد مشترکان تلفن همراه از یک سو و افزایش تعداد اپراتور ها از سوی دیگر، بر تعداد دکل های BTS به خصوص در شهر تهران افزوده شد، بحث بر سر امکان ضرر این آنتن‌ها برای سلامت شهروندان هر روز رنگ جدی تری به خود گرفت. {برای نصب دکل‌ها، استانداردهای لازم باید رعایت شود}

استفاده از پشت بام منازل برای نصب این دکل‌ها راهکاری بود که پس از مدتی از سوی اپراتورها مورد توجه قرار گرفت. اما این مساله با اعتراض ساکنان برخی از مناطق تهران همراه بود، به گونه‌ای که در برخی محلات مانند گیشا چند باری کار به اعتراض جدی همسایگان و جلوگیری از نصب آنتن رسید. همسایگانی که معتقد بودند «صاحب ملکی که پشت بامش را به اپراتور اجاره می دهد پولش را می‌گیرد و ضرر مواجهه با امواج برای ما می‌ماند.»

در این میان شهرداری تهران هم از مردم خواست تا بام منازلشان را برای نصب دکل به اپراتور‌ها اجاره ندهند. {بام‌ منازل را برای نصب دکل‌های BTS اجاره ندهید}

از سوی دیگر مسوولان ارتباطات سیار با اشاره به این نکته که برای برقراری کیفیت ارتباطات سیار گریزی از نصب دکل‌های BTS در مناطق مشخص شده وجود ندارد، خواستار همکاری بیشتر شهروندان در این زمینه می‌شدند.

ارتباط مشترک شهر
این داستان همچنان ادامه داشت تا این که قرار شد، «شرکت ارتباط مشترک شهر» با همکاری میان اپراتور ها و شهرداری تهران ایجاد شود. شرکتی که وظیفه سامان دهی به وضعیت دکل های BTS را برعهده دارد به گونه ای که هم کیفیت پوشش و آنتن دهی تلفن‌های همراه برقرار باشد و هم این دکل ها مشکلی برای زیبایی شهر و همچنین سلامت مردم به وجود نیاورند. {بالاخره شرکت سایت‌شیرینگ ایجاد می‌شود}

اما به نظر می‌رسد تاکنون این مساله حل نشده است و از مدتی پیش اعضای شورای شهر هم به این مساله توجه ویژه ای دارند: « برخی اپراتورها به صورت مخفیانه از اماکن خصوصی و پشت بام‌های منازل برای نصب آنتن‌ها (BTS) استفاده کرده و با شهروندان قرارداد منعقد می‌کنند. این اقدام غیرقانونی است و باعث ایجاد عوارض منفی بر سلامت افراد و محیط پیرامون آنها می شود.»

این را مرتضی طلایی عضو شورای شهر تهران می‌گوید. وی با تاکید بر اینکه شهروندان باید بدانند میزان عوارض منفی که از نصب دکل‌های موبایل نصیب آنها می شود در برابر درآمدی که کسب می کنند بسیار بالاتر است، ادامه می دهد: این موضوع نیاز به هشدار و همکاری همگانی دارد که در این زمینه از مسیر قانونی اقداماتی را انجام خواهیم داد تا اپراتورها مخفیانه و با توافق برخی شهروندان در منازل ایشان آنتن نصب نکنند.

طلایی با بیان اینکه شورای شهر تهران مذاکراتی با مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه برای ساماندهی نصب آنتن ها از طریق شهرداری انجام داده است به مهر می گوید: بخشی از این طرح انجام شده و همچنان پیگیریهای لازم برای تحقق کامل آن ادامه دارد.

عضو شورای شهر تهران به جمع بندی نظرات تخصصی و کارشناسی در رابطه با پیامدهای نصب آنتنهای تلفن همراه توسط شورای شهر تهران اشاره می کند و می گوید: با وجودی که ناچار به استفاده از این آنتن‌ها هستیم اما مکان نصب این آنتن‌ها باید به گونه‌ای باشد که اثرات سوء آنها به حداقل برسد.

خطری ندارد، نگران نباشید!
طلایی درحالی از مضرات این آنتن ها سخن می گوید که مسوولان وزارت ارتباطات معتقدند این امواج منتشر شده از این دکل ها در محدوده استاندارد قرار دارد و خطری متوجه شهروندان نمی کنند. نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه تاکنون مدارکی دال بر خطرات احتمالی آنتنهای تلفن همراه (BTS) از سوی وزارت بهداشت به این کمیسیون ارائه نشده است، در این زمینه می گوید: طبق اعلام مسئولان، آنتنهای موبایل با رعایت استاندارد جهانی در کشور نصب می شوند.

به گفته حسینعلی شهریاری، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سال گذشته از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای رفع ابهامات در مورد خطرات ناشی از تشعشع آنتنهای BTS تلفن همراه دعوت به عمل آورده است: طبق توضیحات ارائه شده از سوی وزیر ارتباطات مشخص شد که آنتنهای BTS تلفن همراه دارای استانداردهای معتبر جهانی هستند و نصب آنها در نقاط مختلف شهر و منازل مسکونی افراد خطری به همراه نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در آن جلسه معاون سلامت وزارت بهداشت و درمان نیز حضور داشت ادامه می دهد: در آن جلسه مقرر شد تا وزارت بهداشت در مورد توضیحات وزیر ارتباطات و وضعیت تشعشع آنتنهای تلفن همراه در کشور بررسی لازم را صورت داده و چنانچه با مشکلی مواجه شدند مراتب را به کمیسیون بهداشت مجلس گزارش دهند.

تاکنون گزارشی که خطرساز بودن آنتنهای تلفن همراه بر سلامتی افراد را تایید کند از سوی معاونت سلامت وزارت بهداشت به کمیسیون ارائه نشده است.

اما با وجود این، اعضای شورای شهر با استناد بر نظر کارشناسانی که مواجهه با این امواج را برای سلامتی مضر می دانند، اعلام می کنند که خطرات این امواج ثابت شده است و اگرچه ناچار به استفاده از این تکنولوژی هستیم اما برای نصب دکل ها باید تمهیداتی اندیشیده شود تا میزان زیان به حداقل برسد.

کد خبر 107750

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز