همشهری آنلاین: نخست وزیر دولت انتصابی محمود عباس اظهار داشت که تنها راه رسیدن به صلح پایدار در منطقه پایان اشغال سرزمین‌های اشغالی است.

به گزارش مهر، سلام فیاض در مصاحبه با روزنامه هاآرتص، چاپ تل‌آویو اعلام کرد : آزادسازی دارایی‌های فلسطینیان و برچیده شدن ایستگاه‌های بازرسی از سوی اسرائیل، آنها را در رسیدن به اهدافشان کمک نمی کند و اگر تل‌آویو خواهان دستیابی به راه حل پایدار برای برقراری صلح در منطقه است باید به اشغال سرزمین‌های ما پایان دهد.

فیاض در ادامه گفت : نیازی به این نیست که اسرائیل به دنبال یافتن راهی برای دستیابی به صلح باشد، زیرا سازمان آزادیبخش فلسطین با طرح صلح اعراب موافقت کرده و این طرح را تنها راه حل موضوع آواراگان فلسطینی می‌داند و در نتیجه اسرائیل نیز باید با این طرح صلح موافقت کند.

نخست‌وزیر دولت انتصابی از سوی ابومازن در ادامه گفت: من در اینجا از اقدامات اسرائیل در آزاد کردن زندانیان فتح که سال‌ها در زندان بودند، برچیدن ایستگاه‌های بازرسی و بازگرداندن دارایی‌های فلسطینیان تشکر می‌کنم، اما این موارد برای رسیدن به صلح کافی نیست و باید مذاکرات ما با اسرائیل همچنان ادامه داشته باشد و در این مذاکرات باید درباره مسائلی که در کوتاه مدت و بلندمدت در مسیر برقراری صلح تأثیر خواهند گذاشت بحث و تبادل نظر شود.

فیاض همچنین از برخی اقدامات یک جانبه رژیم صهیونیستی از قبیل عقب‌نشینی از نوار غزه در سال 2005 انتقاد کرده و گفت: اقدامات یک جانبه سبب به حاشیه رانده شدن فلسطینی‌ها می‌شود.

فیاض در ادامه در پاسخ به این گفته مقام‌های رژیم صهیونیستی که اعلام کرده بودند، دولت انتخابی از سوی ابومازن قدرت چندانی را ندارد تا با آن وارد مذاکره شویم، گفت: اگر اسرائیل می‌خواهد صبر کند تا دولت تشکیلات خودگردان به یکی از قدرت‌های بزرگ جهان تبدیل شود می‌تواند تا ابد صبر کند.

فیاض به شدت با طرح جداسازی غزه از کرانه باختری مخالفت کرده و درباره تشکیل یک کشور فدرال میان اردن و کرانه باختری گفت: غزه یک منطقه غیر قابل تفکیک از خاک فلسطین است و اگر چنین طرحی هم مطرح باشد باید پس از پایان اشغال و تشکیل سرزمین مستقل  فلسطین درباره آن بحث شود.

فیاض در پایان مصاحبه خود از رژیم صهیونیستی خواست تا نوار غزه را که از یک ماه پیش مسدود کرده‌است باز کند تا غذا، تجهیزات پزشکی و سایر لوازم نیازمندی‌های زندگی به دست ساکنان این منطقه برسد.

کد خبر 26683

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز