سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به بحران‌های نهرالبارد و اوضاع جاری در فلسطین اعلام کرد: تمامی این بحران‌ها بی‌ارتباط با یکدیگر نیستند.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه‌ البیان، چاپ امارات، خاویر سولانا که در جمع تعدادی از نمایندگان کمیته‌ی موسوم به «برای صلح خاورمیانه»، اتحادیه‌ی اروپا و جمعی از اساتید، سیاستمداران و اعضای آکادمی‌های اروپایی، آمریکایی، روسی ،عرب و اسراییلی در بروکسل سخن می‌گفت اظهار داشت‌: آن‌چه‌ را که در نوار غزه رخ می‌دهد نمی‌توان بی‌ارتباط با بحران‌های فعلی لبنان دانست.

وی تاکید کرد: انفجار در محل استقرار نیروهای یونیفل در جنوب لبنان، درگیری‌های مسلحانه‌ نهرالبارد و درگیری‌های مسلحانه در نوار غزه، جدا از یکدیگر نیستند و این بسیار احمقانه است اگر بگویم این بحران‌ها بی‌ارتباط با تحولات جهانی است.

سولانا گفت: برای جلوگیری از تکرار یا گسترش این گونه بحران‌ها باید بازیگران اصلی استراتژیک منطقه را شناخت. تمامی این حوادث به احتمال بسیار زیاد از پیش تعیین شده و سازمان یافته بوده است و به صورت تصادفی رخ نداده است.

وی همچنین با تاکید بر حمایت اتحادیه‌ اروپا از دولت فواد سنیوره نخست وزیر لبنان تصریح کرد: ما از دولت سنیوره و روند جاری برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور حمایت می‌کنیم.

سولانا با اشاره به نقش سوریه در روند صلح منطقه گفت: سوریه نقش مهم و تاثیرگذاری در روند صلح دارد و ما امیدواریم دمشق فعالیت و تعامل خود با جامعه‌ی جهانی در این زمینه را بیشتر کند.

وی تاکید کرد: سوریه تغییر مثبتی در موضع‌گیری خود نسبت به عراق در شرم‌الشیخ داشت و ما امیدواریم که این تغییرات مثبت از سوی دمشق در زمینه‌ی تمامی قضایای منطقه انجام گیرد.

رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ اروپا همچنین با اشاره به موضوع استقرار نیروهای حافظ صلح در نوار غزه گفت: اولین باری که من درباره این موضوع سخن گفتم اعلام داشتم که طرحی از سوی سازمان ملل در این زمینه مطرح خواهد شد. این موضوع به صورت ریشه‌ای در سازمان ملل مطرح شد اما با اعتراضات جدی از سوی برخی کشورها از جمله مصر مواجه شد.

وی در ادامه گفت: من معتقدم که ایفای نقش محوری از سوی سازمان ملل در مناطق فلسطینی ضروری است و اگر نیروهای حافظ صلح توانستند کار خود را به خوبی در لبنان انجام دهند حتما در فلسطین نیز خواهند توانست از عهده‌ این مسوولیت برآیند.

کد خبر 25722

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز