همشهری آنلاین: داور ارزیابی طرح کلان ملی کنترل آلاینده‌های محیطی از آخرین وضعیت این طرح خبر داد و گفت: با بکارگیری این طرح می‌توان، به اجرای اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه در ممانعت از ایجاد و ورود آلاینده به مواد غذایی اقدام کرد.

محمد شاهدی -مدیر ارزیابی طرح کلان ملی مدیریت و سیاستگذاری خطر آلاینده‌های مواد غذایی و محیط زیست گفت: با به کارگیری این طرح ملی می‌توانیم آلاینده‌های مواد غذایی مختلف داخلی و وارداتی چون مواد غذایی خام غذایی را مورد بررسی و پایش قرار دهیم تا با روش‌های مدیریتی به کنترل و یا کاهش این آلاینده‌ها در مواد غذایی منجر شود.

وی با بیان این که تاکنون این طرح به مرحله اجرایی نرسیده است، اظهار داشت: این طرح به بخش‌های مختلف هوا، آب، غذا و محیط زیست تقسیم‌بندی می‌شود که می‌توان با بررسی اولیه، آلودگی‌های موجود در آن‌ها را مشخص و روش‌هایی برای جلوگیری از انتقال بیماری‌ها به افراد تعیین کرد.

شاهدی تاکید کرد: با اجرای طرح مدیریت و کنترل آلاینده‌های محیطی در راستای شناسایی منابع آلودگی، پایش، کنترل و رفع آلودگی‌های محیط زیست قدم برداشته می‌شود همچنین در اجرای این سند برنامه‌های لازم برای تکمیل و بازنگری استانداردها، بخشنامه‌ها و آئین‌نامه‌های مورد نیاز، برای قانونگذاری آلاینده‌های غذایی و محیطی ارائه می‌شود.

وی با بیان این که ایده این طرح از سوی سازمان غذا و دارو بوده است، ابراز کرد: با بکارگیری این طرح می‌توان، به اجرای اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه در ممانعت از ایجاد و ورود آلاینده به مواد غذایی اقدام کرد.

شاهدی با اشاره به این که هنوز طرح اولیه تعیین آلایندگی‌های موجود در آب، هوا و محیط زیست به طور کامل تدوین نشده است، یادآورشد: با توجه به گستردگی کار، تنوع و تعداد آلاینده‌ها، تنوع و تعداد مواد غذایی گوناگون و نیز تنوع و وسعت محیط زیست، ارگان‌ها و سازمان‌های مختلفی درگیر خواهند شد تا با استفاده از منابع و پتانسیل موجود برنامه مناسب و کاربردی برای کنترل آلاینده‌ها و تامین ایمنی مواد غذایی و بهداشت محیط زیست ارائه دهیم.

وی افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، علوم پزشکی تهران، صنعتی شریف و پژوهشکده صنایع غذایی از مجریان این طرح بزرگ هستند.

شاهدی با تاکید بر این که برای اجرای این طرح نیازمند زمان‌بندی درازمدت هستیم، توضیح داد: این طرح تا حد امکان از بروز اختلالات و بیماری‌های ناشی از آلاینده‌ها جلوگیری می‌کند.

اجرای این طرح به تولید انواع کیت‌ها و تجهیزات آزمون‌های سریع و در نهایت تولید محصول می‌انجامد و همچنین با تدوین سند ملی منجر به ثبت سند ملی مدیریت، سیاستگذاری و ارزیابی خطر آلاینده‌های مواد غذایی و محیط زیست می‌شود.

کد خبر 266609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha