معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه از ۲۴راهکار نجات دریاچه ارومیه در کارگروه احیا، ۶ راهکار به‌عهده سازمان محیط‌زیست است، گفت: تا پایان سال‌جاری تمام این راهکارها عملیاتی می‌شود.

 «بررسي اثرات ميانگذار درياچه اروميه و ارائه راهكارهايي براي اصلاح آن»، «احياي اكولوژيك درياچه به‌ويژه در بخش‌هاي جنوبي»، «آبرساني به جزاير و تالاب‌هاي اقماري درياچه»، «ايجاد مركز آينده‌پژوهشي و طرح جامع مشاركت‌هاي مردمي و ارتقاي آگاهي‌هاي عمومي درخصوص درياچه اروميه» ازجمله اين راهكارها محسوب مي‌شوند كه اجراي آنها در دستور كار سازمان حفاظت محيط‌زيست قرار گرفته است.

مسعود باقرزاده كريمي با اشاره به ضرورت اصلاح ميانگذر درياچه اروميه به مهر گفته است كه هنوز براي اصلاح ميانگذار اقدام خاصي نشده است. او مي‌گويد: با توجه به اينكه در ساخت ميانگذار مشاوران داخلي نظر داده بودند ستاد احيا به‌دنبال گرفتن يك مشاور قوي بين‌المللي براي بررسي و اصلاح آن است و در اين خصوص با متخصصان كشور ژاپن رايزني‌هايي انجام شده است.
وي جلوگيري از ساخت سدها و متوقف كردن طرح‌هاي توسعه را از مهم‌ترين اقدامات عملي پس از تشكيل ستاد احياي درياچه اروميه عنوان كرده و مي‌گويد كه در اين مدت آبگيري برخي سدها متوقف شده و حتي از آبگيري سدي كه ساخت آن 100درصد تمام‌شده بود جلوگيري شده است.

كريمي در پاسخ به اين پرسش كه كدام يك از 6 راهكاري كه در شمار وظايف سازمان حفاظت محيط‌زيست تعريف شده‌اند در يك سال اخير اجرايي شده است، مي‌گويد: در حال حاضر 40كيلومتر لوله‌كشي براي رساندن آب شرب به جزاير اقماري درياچه اروميه 70درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.

جمع‌آوري آب باران از سطوح درياچه اروميه براي آبرساني به حيات وحش نيز تا حدودي پيشرفت داشته كه تا پايان سال‌جاري اين موارد به‌طور كامل عملياتي خواهند شد. علاوه براين، آموزش و اطلاع‌رساني به جوامع محلي و كشاورزان در حوضه درياچه اروميه آغاز شده كه در استان‌هاي همجوار اين اقدام با مسئوليت و تعامل با استانداران پيش مي‌رود.

کد خبر 266457

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha