همشهری آنلاین- مهدی تهرانی: پس از درخشش والیبال ایران در سطح بین المللی همواره این سئوال نزد علاقمندان این رشته وجود داشته که چرا جایگاه دوازدهمی ایران در طی این سه سال هرگز تغییری نکرده است؟

رنکینگ جهانی تیم‌های ملی والیبال جهان؛ آخرین بار در ژانویه 2014 اعلام شد و به مانند دو سال گذشته ایران در همان جایگاه 12 با 68 امتیاز قرار داشت.

با مراجعه به جدول ذیل در می‌یابیم سیستم رنکینگ و امتیاز‌دهی در فدراسیون بین المللی والیبال تفاوت شگفت‌انگیز و البته بسیار منطقی با فدراسیون‌های جهانی دیگر در رشته‌های توپی و تیمی و به ویژه با فیفا دارد.

فدراسیون جهانی والیبال FIVB عمدتا در آغاز سال میلادی امتیازات کسب شده توسط تیم‌های ملی هر کشور رااینگونه و طبق جدول ذیل محاسبه می کند.با این توضیح که مسابقات المپیک، قهرمانی جهان و جام جهانی هر 4 سال، مسابقات قهرمانی قاره‌ها هر 2 سال و لیگ جهانی سالانه برگزار می‌شود.

رنکینگ والیبال

الف) حضور در مسابقات قهرمانی جهان: تیم قهرمان 100 امتیاز، نائب قهرمان 90 امتیاز و تیم سوم 10 امتیاز و به ترتیب تا تیم بیستم که 20 امتیاز بدست می آورد.

در این مرحله تیم ایران توانسته با حضور در رده 19 مسابقات قهرمانی جهان در سال 2010؛ 20 امتیاز کسب کند.

ب) حضور در مسابقات المپیک: بازهم قهرمان 100 امتیاز تیم دوم و سوم به ترتیب 90 و 80 امتیاز بدست می‌آورند.در این مرحله تیم‌هایی که در مرحله انتخابی تا مسابقات آخر حضور داشته باشند اما به المپیک صعود نکنند نیز 5 امتیاز می‌گیرند.

در این مرحله تیم ایران در سال 2012 ؛3 امتیاز کسب کرده است.

ج) حضور در لیگ جهانی والیبال: برخلاف المپیک و مسابقات قهرمانی جهان و همچنین جام جهانی، امتیاز  قهرمان لیگ جهانی 50 است.تیم دوم 40 و سوم 30 امتیاز می‌گیرند.

در این مرحله تیم ایران در جایگاه نهم قرار گرفت و 10 امتیاز کسب نمود.

د) مسابقات قهرمانی قاره‌ها: ایران قهرمان آسیااست و در سال 2013 برای این قهرمانی توانسته 30 امتیاز کسب کند.

ه)مسابقات جام جهانی: قهرمان 100 امتیاز، تیم دوم 90 و سوم 80 امتیاز کسب می کنند.تیم ایران در این مسابقات در سال 2011 با قرار گرفتن در جایگاه نهم به 5 امتیاز دست پیدا کرد.

بنابراین طی 4 سال اخیر تیم ملی والیبال کشورمان توانسته با شرکت در مسابقات مختلف به غیر المپیک 2012؛ به 68 امتیاز نائل شود.

نگاهی به گزارش بالا این حقیقت را یادآوری می کند که جهش در رنکینگ والیبال جهان با برد در چند مسابقه بدست نمی‌آید. فراموش نکنیم که والیبال ایران تا سال 2003 تنها به یک برنز آسیایی دل خوش بود در حالی که اکنون پویا ترین تیم والیبال جهان در لیگ جهانی 2014 نام گرفته است.

اگر والیبال ایران در لیگ جهانی امسال و همچنین مسابقات قهرمانی جهان که چند ماه دیگر در لهستان برگزار می‌شود؛ مجموعا به 100 امتیاز دست پیدا کند و به رقم 168 برسد بازهم جایگاه ایران از دهمی بالاتر نخواهد رفت! چرا که صربستان با 169 امتیاز در رده نهم است و طبیعی است که این تیم هم مانند سایر تیم های والیبال امتیازاتی را کسب خواهد نمود.اما اگر روند توسعه والیبال ایران تا 2016 همینگونه عالی باشد؛ می توانیم به جمع 6 تیم جهان راه پیدا کنیم. آرزویی که برآورده شدنش حقیقتا در دستان خودمان است.

جدول رسمی امتیاز‌دهی فدراسیون جهانی والیبال برای مسابقات مختلف را نیز در ذیل ببینید:

رنکینگ والیبال

کد خبر 266257

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha