پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا روز چهارشنبه اظهار کرد: مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته‌ایش «راه پیشرفت موثقی» را نشان داده و این احتمال وجود دارد نیاز به ضرب‌الاجلی فراتر از روز یکشنبه باشد.

به گزارش ايرنا، ایران و غرب، شش ماه قبل به توافق اولیه هسته‌ای با عنوان برنامه اقدام مشترک دست یافتند که بر اساس آن طرفین موافقت کردند تا روز یکشنبه 20 جولای (29 تیر) به توافق نهایی یا جامع دست یابند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، اوباما به خبرنگاران گفت: گروه ما و شرکایمان همزمان با مشخص شدن نیاز به تمدید مذاکرات با ایران ادامه خواهد داد.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی از واشنگتن نوشت: باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا روز چهارشنبه با جان کری وزیر امورخارجه خود در مورد تمدید مذاکرات با ایران مشورت کرده است.

وی پس از این ملاقات به خبرنگاران گفت: ایران به تعهداتش براساس توافقنامه موقت عمل کرده ولی شکاف‌های قابل ملاحظه‌ای وجود دارد.

رئیس جمهوری امریکا گفت: طبق مشورت‌های انجام شده با وزیر خارجه و گروه امنیتی، بدیهی است که ما پیشرفت واقعی در چند زمینه به دست آوردیم و راه معتبر و موثقی برای پیشرفت پیش رو داریم.

وی افزود :لذا طی چند روز آینده ما به مشورت با کنگره ادامه خواهیم داد و گروه ما به مذاکره با ایران و شرکایمان ادامه خواهد داد تا اینکه مشخص کنیم که آیا به زمان بیشتری برای مذاکرات نیاز است یا نه.ˈ

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفته است که مذاکرات جاری تا روز یکشنبه با جدیت ادامه خواهد یافت.

وی پس از ملاقات غیر علنی با ویلیام برنز معاون وزیر خارجه امریکا گفت:ˈ ما هنوز با تمدید مذاکرات موافقت نکرده‌ایم. ˈ

براساس توافقنامه موقتی که در ماه نوامبر بین ایران و قدرت‌ها امضا و در ماه ژانویه اجرا شد، تمدید شش ماهه مذاکرات از نظر تئوری امکان پذیر است.

برخی جریان‌های تندرو و رسانه‌های همسو با آنان تمایلی ندارند تا توافق جامع هسته‌ای ایران و غرب تا روز یکشنبه به نتیجه برسد و به همین خاطر اخباری از تمدید مذاکرات منتشر می‌کنند تا بر طرفین مذاکرات از این طریق تاثیر بگذارند.

توافق نهایی یا جامع هسته‌ای ایران و غرب بر اساس یک برنامه اقدام مشترک صورت خواهد گرفت که شش ماه قبل در ژنو حاصل شد. از آن زمان تاکنون غرب برخی تحریم‌های ایران را کاهش داد و واشنگتن نیز پول‌های بلوکه شده تهران را به تدریج آزاد کرد و در مقابل ایران هم بخشی از سوخت اورانیوم خود را فریز کرد.

کد خبر 266158

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha