همشهری آنلاین: المانیتور در گزارشی مدعی شد که کانال دیپلماتیک محرمانه میان آمریکا و ایران که دستیابی به توافق اولیه ژنو را در پی داشت پس از آن آغاز شد که باراک اوباما گفته بود آمریکا برنامه غنی‌سازی محدود ایران را در صورتی که این کشور گام‌های قابل راستی آزمایی برای تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای‌اش بردارد خواهد پذیرفت.

رابرت اینهورن، عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا در گفت‌وگویی با پایگاه خبری المانیتور اظهار کرد: در ابتدا آمریکا به ایران اعلام کرد که حاضر است یک برنامه غنی‌سازی محدود را در توافقی قابل قبول بپذیرد.

هم اکنون که مذاکره‌کنندگان ایران و شش قدرت جهانی ماراتن مذاکرات هسته‌ای را در وین به منظور دستیابی به توافقی نهایی تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه دنبال می‌کنند، آمریکا معتقد است که پس از توافق اولیه که آمریکا در حصول آن کمک کرده بود این کشور باید ایران را ترغیب کند تا اگر نه به طور کامل تمایلش را برای ادامه یک برنامه غنی‌سازی گسترده به منظور رسیدن به توافق هسته‌ای جامع کاهش دهد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در وین که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: من فکر می‌کنم آمریکا تاکنون انتخاب‌های بسیار سختی کرده است. من فکر می کنم که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در توافق اولیه ژنو یک تصمیم بسیار برجسته گرفت و گفت که ما آماده‌ایم تا در خصوص یک برنامه غنی‌سازی بسیار محدود که نیازهای ایران را برآورده کند مذاکره کنیم.

به گفته این مقام آمریکایی پیام برنامه اقدام مشترک (توافق اولیه ژنو) این است که نشان می‌دهد هر یک از ما می‌تواند تصمیمات سخت خود را برای تلاش در مسیر رسیدن به توافق بگیرد. اکنون ما درمورد یک توافق جامع صحبت می‌کنیم و در مورد آنچه که ایران در واقع نشان می‌دهد و نه اظهاراتش که می‌گوید به دنبال دستیابی به ظرفیت سلاح هسته‌ای نیست مذاکره می‌کنیم.

المانیتور در ادامه مدعی شد : پیام اوباما که آماده است یک برنامه غنی‌سازی محدود را در توافق نهایی با ایران بپذیرد در یک دیدار محرمانه در مارس 2013 در عمان به ایرانی‌ها منتقل شد.

یک هیأت آمریکایی به رهبری بیل برنز معاون وزیر امور خارجه این کشور و با حضور جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن و رابرت اینهورن این پیام را به ایرانی‌ها منتقل کردند. در حال حاضر برنز و سالیوان، وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا را در مذاکرات هسته‌ای اش با ایران همراهی می‌کند.

به گزارش ايسنا، هم‌اکنون دور ششم مذاکرات ایران گروه 1+5 که در 2 ژوئیه آغاز شد در جریان است و این کشورها تلاش می‌کنند تا پایان فرصت شش ‌ماهه توافق اولیه ژنو به یک راه‌حل نهایی برسند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه پس از دیدار با وزیر امور خارجه ایران، گفت: ما مذاکرات فوق‌العاده‌ای داشتیم ولی این تازه شروع کار است.

وی که به منظور شرکت در نشست وزرای امور خارجه گروه 1+5 به پایتخت اتریش سفر کرده است روز یکشنبه یادآور شد هنوز اختلافات میان طرف‌های مذاکره‌کننده به قوت خود باقی است. اما باید ببینیم می‌توانیم پیشرفتی حاصل کنیم یا نه؟

در حقیقت مقامات آمریکایی و اروپایی می ‌گویند که پیشرفت‌هایی حاصل شده است و ایرانی‌ها در برخی موارد شامل رآکتور تحقیقاتی عراق و تأسیس زیرزمینی فردو و کاهش ذخیره اورانیوم با غنای 3.5 درصد انعطاف نشان داده‌اند. اما اصلی‌ترین اختلاف یعنی ظرفیت غنی‌سازی ایران هنوز به قوت خود باقی است.

اینهورن همچنین به المانیتور گفت: ایرانی‌ها هیچ الزامی به معنی واقعی نیاز برای برخورداری از یک برنامه غنی‌سازی گسترده ندارند. در حقیقت تولید سوخت مورد نیاز رآکتور هسته‌ای ایران برای آنها صرفه اقتصادی زیادی ندارد. حتی سوال برانگیز است که آنها بتوانند بدون کمک روسیه سوخت مورد نیاز رآکتور بوشهر را تولید کنند.

اینهورن ادامه داد: از آن جایی که تولید سوخت رآکتورهای هسته‌ای در این مرحله برای ایران از نظر اقتصادی مفهوم فنی ندارد،‌ جامعه جهانی این سوال را خواهد پرسید که چرا آنها بر انجام آن پافشاری می‌کنند و این تردید را به وجود می‌آورد که آیا آنها در نهان از ظرفیت گریز هسته‌ای برخوردار هستند یا نه.

این مقام ارشد دولت آمریکا همچنین یادآور شد: آمریکا موافق است باید راهی وجود داشته باشد تا ایران بتواند از این وضعیت هسته‌ای‌اش خارج شود این کار برای آنها زمان‌بر است اما بطور قطع راهی برای آن وجود دارد.

کد خبر 265845

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha