همشهری آنلاین: یک روزنامه روسی از توافق سران روسیه و کوبا برای بازگشایی مرکز شنود الکترونی لوردس در کوبا که در دوره شوروی سابق برای کنترل آمریکا بکار گرفته می‌شد، خبر داد.

 روسیه مرکز شنود شوروی سابق در کوبا را بازگشایی می کند

به گزارش ایرنا، روزنامه کامرسانت روز چهارشنبه گزارش داد: توافق در مورد بازگشایی مرکز لوردس در جریان دیدار اخیر ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه از هاوانا به دست آمد.

مرکز شنود الکترونی لوردس در 250 کیلومتری سواحل آمریکا واقع شده که در سال 1967 آغاز بکار کرده است. اتحاد جماهیر شوروی با استفاده از آن، گفتگوهای بیسیم و غیره در بخش عمده ای از آمریکا را کنترل می کرد.

یک مقام روس به کامرسانت گفت: روسیه با توجه به افزایش توانمندی مالی تصمیم به بازگشایی مرکز لوردس گرفت و سردی روابط روسیه و آمریکا هم در اتخاذ این تصمیم موثر بوده است.

به نوشته روزنامه روسی، مسکو و هاوانا چند سال برای بازگشایی مرکز لوردس مذاکره می‌کردند اما گفتگوهای دو طرف از اوایل سال جاری سرعت گرفت.

رییس جمهوری روسیه در جریان سفر اخیر خود به کوبا از تامین مالی این طرح خبر داد. وی همچنین اعلام کرد بدهی 2/35 میلیارد دلاری کوبا به روسیه که از دوره شوروی سابق به ارث مانده است، مورد بخشش قرار گرفته است.

روسیه در سال 2001 از لوردس در کوبا که در زمان شوروی سابق محل شنود برای این کشور بود، بیرون آمد. سران روسیه در آن زمان دلیل این تصمیم خود را تغییر داده‌های ژئوپولیتکی در جهان و لزوم مبارزه با تروریسم و همکاری مسکو با واشنگتن در این زمینه اعلام کرده بودند.

کد خبر 266111

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha