سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

محمد کرباسی :آتشی که با شلیک موشک به پرواز MH۱۷ هواپیمایی مالزی روشن شد هنوز هم میان روسیه و غرب روشن است و حالا شعله‌های آن در میدان سیاست و اقتصاد حتی به میان مقام‌های اروپا رسیده است.

تصویر ماهواره‌ای از محل سقوط MH۱۷

درحالي‌كه مقام‌هاي اتحاديه اروپا و آمريكا به‌دنبال سقوط اين هواپيما و كشته شدن 298سرنشين آن به‌دنبال تحريم‌هاي بيشتر روسيه هستند در ميان كشورهاي غربي حالا شكاف اختلاف‌ها بيشتر شده و دولت فرانسه با دور زدن تحريم‌ها تصميم به تحويل ناوهاي جنگي به مسكو گرفته است؛مسئله‌اي كه خشم كشورهاي ديگر ازجمله انگليس را به‌دنبال داشته است.

وزراي خارجه كشورهاي اتحاديه اروپا ديروز در حالي جلسه خود را براي تصميم‌گيري درباره تحريم‌هاي جديد روسيه در بروكسل برگزار كردند كه انتشار خبر تحويل محموله كشتي‌هاي جنگي فرانسه به روسيه همه را شگفت‌زده كرده بود. در واقع سران اروپا حالا با اختلاف درباره تحريم‌هاي بيشتر و ضرر اقتصادي اين مسئله نمي‌دانند چه روشي را در مقابل روسيه در پيش بگيرند. فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه كه به‌نظر مي‌رسد كشورش به وضوح نياز به ادامه روابط تجاري با روسيه را دارد با دفاع از تحويل محموله كشتي‌ها به روسيه براي كاهش خشم سران اروپايي ديگر اعلام كرده كه تحويل بخش دوم اين محموله را با توجه به جهت‌گيري‌ها و مواضع روسيه انجام مي‌دهد.

به گزارش فرانس 24، اولاند در جمع خبرنگاران با حمايت از اقدام كشورش گفت: در حال حاضر سطح تحريم‌هاي درنظر گرفته شده براي روسيه به‌صورتي نيست كه جلوي تحويل اين محموله را بگيرد. اولاند تأكيد كرد كه براساس برنامه از قبل تعيين شده محموله كشتي‌هاي جنگي سفارش روسيه در‌ماه اكتبر تحويل اين كشور مي‌شود. اتحاديه اروپا و آمريكا تحريم‌هاي اقتصادي عليه روسيه را به‌خاطر حمايت از جدايي طلبان اوكراين درنظر گرفته‌اند.

72مقام روس و اوكرايني از سفر به كشورهاي اتحاديه اروپا منع شده‌اند و تحريم‌هاي اقتصادي عليه روسيه اجرايي شده است. اما اختلاف‌ها در ميان مقام‌هاي اتحاديه اروپا حالا با اقدام فرانسه واضح‌تر از گذشته شده و به همين‌خاطر به‌نظر نمي‌رسد به‌علت ضرر مالي براي اروپا تحريم‌هاي بيشتر در بخش اقتصادي درنظر گرفته شود. اولاند ديروز گفت: ما قرارداد تحويل كشتي‌هاي جنگي را در سال 2011با ارزش 1/1ميليارد يورو بستيم. به‌نظرتان ما بايد محموله را به خريدار تحويل دهيم يا مجبور شويم پول آن را به مسكو بازگردانيم ؟

توجيه اولاند اما نتوانسته از خشم مقام‌هاي اروپا كم كند. ديويد كامرون، نخست‌وزير انگليس كه پس از سقوط هواپيماي مالزي بارها با متهم كردن روسيه خواستار تحريم‌هاي بيشتر اين كشور شده با اعتراض به اين اقدام فرانسه گفت: ما نياز داريم كه به همراه همه متحدان خود فشارها بر روسيه را افزايش داده تا نشان دهيم كه ديگر نمي‌تواند تجارت با كشوري كه رفتارش به اين صورت است مانند سابق ادامه داشته باشد.

مقام‌هاي كشورهاي اروپايي اما برخلاف اين رويه هر كدام به‌دنبال آن هستند كه به نوعي براي منافع اقتصادي تحريم‌‌ها را دور بزنند. آلمان هم كه تلاش دارد خود را حامي اين تحريم‌ها نشان دهد بارها اعلام كرده كه قادر نيست تحريم‌هاي بيشتر در بخش اقتصادي را تحمل كند و بهتر است تحريم‌ها در حوزه ديپلماتيك ادامه پيدا كند. روسيه، سومين شريك بازرگاني اروپا و بزرگ‌ترين فروشنده گاز و نفت به اين قاره است. صادرات اتحاديه اروپا به روسيه در سال ۲۰۱۲به ۱۲۳ميليارد يورو (۱۷۰ ميليارد دلار) رسيده بود و بانك‌هاي اروپايي حدود ۲۰۰ ميليارد يورو وام معوقه به روسيه دارند. به همين‌خاطر است كه در شرايط بد اقتصادي به‌نظر مي‌رسد هر كدام از كشورها به نوبه‌خود در تلاش هستند ضرر كمتري از تحريم‌ها عليه روسيه داشته باشند و به نوعي خود را از اين قائله دور كنند.

کد خبر 266674

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha