دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

آرش نهاوندی: معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر استفاده از مواد غذایی اولیه سالم و دارای پروانه ساخت در نذورات شب‌های قدر تأکید کرد.

به گفته سيدرضا غلامي، گوشت و مرغ مصرفي در نذورات بايد از مراكز مجاز سازمان دامپزشكي و داراي پروانه كسب تهيه شود. درواقع در تهيه، طبخ و ارائه مواد غذايي رعايت كامل موارد بهداشتي كاملا ضروري است. دكتر سيدمرتضي صفوي مدير گروه تغذيه دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي اصفهان‌در مصاحبه با همشهري گفت: در زمينه ارائه نذورات در ‌ماه مبارك رمضان و به‌ويژه شب‌هاي قدر نكات بهداشتي هم در زمينه ظروفي كه غذا در آن ارائه مي‌شود و هم در زمينه مواداوليه خود غذاهاي نذري و هم در زمينه ارائه‌ آنها به مردم بايد رعايت شوند.

توزيع نذورات در ظرف‌هاي يكبار مصرف مي‌تواند براي سلامت انسان بسيار خطرساز باشد. ظروف يكبار مصرف بي‌رنگ و شفاف مخصوص غذاهاي سرد و نوشيدني‌هاست، به هيچ وجه نبايد در اين ظروف غذاي گرم نگه داشت. استفاده از ظروف يكبار مصرف رنگي نيز براي سوپ و آش و چاي بسيار نامناسب است چراكه اين ظروف در تماس با گرما توانايي نگهداري رنگ را نخواهند داشت و رنگ اين ظروف به ماده غذايي منتقل و باعث سمي‌شدن آن مي‌شود.

به گفته اين متخصص، در زمينه مواد غذايي تهيه شده براي نذورات نيز بايد گفت توجه به نكات بهداشتي از ابتداي امر و گزينش گاو و گوسفند مورد نظر براي ذبح ضروري است. دامي كه براي غذاهاي نذري درنظر مي‌گيريم بايد كاملا سالم بوده و همچنين درصورت خريد گوشت قرباني اين گوشت بايد داراي مهر سازمان دامپزشكي و از كشتارگاه‌هاي مجاز تهيه يا در كشتارگاه‌هاي مجاز ذبح شده باشد.

به گفته دكتر صفوي بايد از زمان ذبح گوشت نذري تا زمان جمع‌آوري پسماندهاي غذاي نذري به‌طور كامل نكات بهداشتي را مدنظر قرار داد، ازجمله اينكه در زمان طبخ غذا از نمك يددار تصفيه شده بايد استفاده شود؛ البته بر مبناي توصيه‌هاي بهداشتي افراد بايد از مصرف نمك زياد بپرهيزند چرا كه نمك عامل فشارخون بالا و براي سلامت قلب و عروق بسيار مضر است.

از نگهداري غذاي نذري طبخ شده به‌مدت بيش از 2 ساعت در فضاي باز خودداري شود. رعايت اين توصيه به‌ويژه در فصل گرم ضروري است. غذا را نبايد بيش از 2 ساعت در فضاي باز قرار داد ‌. افرادي كه به‌كار توزيع غذاي نذري مي‌پردازند بايد داراي كارت معاينه پزشكي باشند چراكه خيلي مهم است اين افراد هنگام توزيع غذا حتي دچار يك سرما خوردگي ساده هم نشده باشند. از ديگر نكاتي كه بايد در زمينه ارائه سبزيجات و سالاد هنگام ارائه غذاي نذري به آن توجه داشت گندزدايي سبزي و كاهو به‌ويژه در فصول گرم سال است. سبزيجات به‌ويژه حاوي انگل هستند كه تنها با گند زدايي و ضدعفوني كردن از بين مي‌روند. علاوه بر اين درصورت ارائه سالاد نيز بايد سالادهاي بسته‌بندي شده داراي مهر وزارت بهداشت در ميان مردم توزيع شود.

کد خبر 265887

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha