چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۹
۰ نفر

ندا نوربخش: نهمـــین‌مـاه قــمری، رمضان‌المبارک، هر ساله مسلمانان را به عبادت و روزه‌داری فرا می‌خواند.

موادغذایی

صرف‌نظر از اينكه علماي اسلامي بارها از فوايد روزه برايمان سخن‌ها فرموده‌اند، اين روزها دانشمندان غربي هم به‌دنبال پژوهش‌هاي خود مزاياي زيادي براي روزه‌داري منتشر كرده‌اند. ازجمله اينكه تركيب خون در اين يك‌ماه ثابت شده و سبب نشاط و حس جواني در فرد مي‌شود ضمن اينكه بدن فرد با مصرف اندوخته‌هايش به‌نحوي مجبور به تجديد ذخاير خود و دفع سموم مي‌شود. البته تمام اين فوايد زماني عايد ما مي‌شود كه هنگام‌ماه مبارك رمضان اصول صحيح تغذيه سالم را رعايت كنيم. خيلي‌ از ما دم‌دمه‌هاي افطار به چه‌ كنم چه كنم مي‌افتيم كه افطار امشب را چي بپزيم تا هم رفع گرسنگي و هم نيازهاي بدنمان به ريزمغذي‌هاي مختلف را برآورده كند. به‌همين دليل هم ما در ادامه به معرفي چند نوع غذاي ساده و جديد براي وعده افطاري مي‌پردازيم.

حليم عدس

بيشتر ما با حليم گندم و طرز پخت آن آشنا هستيم اما كمتر كسي طرز تهيه حليم عدس را مي‌داند. اين غذا براي‌ماه رمضان بسيار مقوي و خوردن آن به افراد مبتلا به كم‌خوني كه قصد روزه‌داري دارند، توصيه مي‌شود.

مواد لازم: يك‌ كيلو گرم عدس پوست‌نكنده، 1/5كيلوگرم گوشت مرغ يا بوقلمون يا گوسفند بدون استخوان، 6قاشق غذاخوري روغن زيتون،نمك و دارچين به‌ميزان لازم
طرز تهيه:

عدس را با كمي آب بپزيد. گوشت را هم جداگانه با مقداري آب بپزيد. سپس گوشت را به همراه نمك، دارچين و روغن زيتون به عدس اضافه كنيد. حالا اين تركيب را خوب بكوبيد تا مايه يكنواخت و كشداري به‌دست بيايد. معمولا حليم عدس را با آبليمو، آب نارنج يا سركه و آويشن سرو مي‌كنند.

آش آلو

تابستان فصل آلو است و يكي از مشكلاتي كه براي برخي از افراد در‌ماه رمضان ايجاد مي‌شود، ابتلا به يبوست است. طبخ و مصرف‌ آش آلو در وعده افطار مي‌تواند براي بيماران تب‌دار، رفع عطش و يبوست بسيار مؤثر باشد.

مواد لازم: نصف ليوان برنج، نصف ليوان ماش، يك‌ليوان آلو بخارا يا آلو زرد تازه، يك‌ليوان شيره بادام شيرين، نمك، زردچوبه و فلفل به ميزان لازم
طرز تهيه: ماش و برنج را در آب بپزيد. آلوي تازه يا آلو بخارا را بجوشانيد تا نرم شوند. سپس آن را صاف كرده و پوست و هسته‌هايش را جدا كنيد. آب آلو را به‌همراه شيره بادام شيرين به ماش و برنج در حال پخت بيفزاييد. ادويه‌ها را در يك‌ربع پاياني پخت به غذا اضافه كنيد. اگر دوست داشته باشيد مي‌توانيد كمي خرفه، اسفناج يا كدو سبز هم در‌ آش خود بريزيد.

آش انار

معمولا روزهاي روزه‌داري در فصل تابستان با سستي و ضعف عمومي بدن همراه است. از اين رو، ‌مصرف آش انار در وعده افطار باعث تقويت قواي بدن و تسكين حرارت معده مي‌شود.

مواد لازم: 200گرم گوشت جوجه مرغ يا بره، يك‌ ليوان برنج،يك‌ ليوان آب انار،يك‌ ليوان آب به شيرين،يك‌ عدد پياز،3قاشق غذاخوري روغن بادام شيرين،نمك، نعناي تازه، هل و دارچين به ميزان لازم
طرز تهيه: گوشت مرغ يا بره را با پياز و كمي روغن، تفت بدهيد. سپس كمي آب روي آن بريزيد تا بپزد. در نيم ساعت نهايي پخت، برنج را به آن اضافه كنيد. به‌همراه برنج، بايد آب‌ انار، روغن بادام، آب به، نمك و دارچيني كه با هم مخلوط كرده‌ايد را هم به گوشت‌ها اضافه كنيد. در دقايق پاياني هم نعنا و هل را اضافه كنيد.

شويدپلو با ماش

اگر اهل غذاهاي برنجي براي وعده افطار هستيد و از كم‌خوني رنج‌ مي‌بريد يا چربي خون بالا داريد، تهيه و مصرف شويدپلو با ماش را به شما پيشنهاد مي‌كنيم. اين غذا براي ناراحتي‌هاي گوارشي، به‌خصوص نفخ معده هم بسيار مفيد است.

مواد لازم: 4پيمانه برنج،يك‌ قاشق غذاخوري سبوس دوم برنج،400گرم شويد تازه خرد شده يا 6قاشق غذاخوري شويد خشك،4قاشق غذاخوري روغن زيتون،350گرم ماش، نمك به ميزان لازم
طرز تهيه:

ابتدا ماش را بشوييد و با 2ليوان
آب روي حرارت ملايم بگذاريد تا نسبتا پخته و آبش هم تمام شود. سپس برنج، سبوس برنج، شويد، روغن و آب را با ماش مخلوط كنيد و روي حرارت قرار دهيد. آب غذا كه كشيده شد، برنج را به حالت كته دم بيندازيد. اين غذا را مي‌توان با سالاد شيرازي
سرو كرد.

زيرباج مـرغ

زيرباج مرغ، غذايي لطيف و معتدل براي افطار است كه تمام افراد با انواع مزاج‌ها مي‌توانند از مصرف آن لذت ببرند. اين غذا باعث نرمي عروق هم مي‌شود.

مواد لازم: 300گرم مرغ، نصف ليوان نخود، يك‌ عدد پياز، 3قاشق غذاخوري روغن كنجد،2قاشق غذاخوري زيره سياه،سركه و شكر براي چاشني، نمك، فلفل، زعفران، دارچين و گشنيز خشك به مقدار لازم
طرز تهيه: مرغ را ريزريز خرد كنيد و با پياز خام، دارچين، نخود (آن را از روز قبل خيس كنيد) و روغن كنجد در مقداري آب بريزيد تا بجوشد. سپس شعله را كم و نمك و فلفل و زيره را اضافه كنيد. حالا سركه، شكر، دارچين، زعفران و گشنيز خشك را به مقدار دلخواه مخلوط كنيد تا سس يكنواختي به‌دست بيايد. اين سس را در 5دقيقه نهايي پخت روي مرغ و نخودها بريزيد و اجازه دهيد تا غذايتان جابيفتد و غليظ شود.

کد خبر 265346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha