شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

آرش نهاوندی : امروزه اعتیاد به انواع و اقسام مواد غذایی نیز مانند اعتیاد به دخانیات زمینه ساز مشکلات عدیده‌ای برای سلامت مردم شده است.

پیتزا

اعتياد به خوردن زياد مواد غذايي يا مواد غذايي خاص حوزه وسيعي را در بر مي‌گيرد و تنها به يك يا 2 مورد خلاصه نمي‌شود. به اعتقاد روانشناسان، برخي افراد واقعا به غذا خوردن معتاد هستند و هيچ اراده‌اي براي كنترل پرخوري ندارند. اغلب ما تصور مي‌كنيم وقتي كسي مي‌گويد به پرخوري اعتياد دارد و نمي‌تواند جلوي اين عادت منفي را بگيرد، بهانه‌تراشي مي‌كند تا بتواند پرخوري و اضافه وزن خود را توجيه كند اما متخصصان مي‌گويند كه اعتياد به غذا خوردن به‌طور افراطي، واقعا يك اختلال است.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد زناني كه به اضافه وزن مبتلا هستند به‌طور غريزي با مشاهده تصاوير مواد خوراكي تحريك مي‌شوند. همچنين اين زنان اراده كافي براي جلوگيري از پرخوري ندارند. به گفته متخصصان دانشگاه لوكزامبورگ، در برخي از افراد كه مورد مطالعه قرار گرفتند مشاهده شد پس از خوردن مواد خوراكي همچنان به مصرف مواد غذايي تمايل دارند كه اين تمايل افراطي يك اختلال است و به نوعي اعتياد به غذا به‌حساب مي‌آيد.

برخي پزشكان معتقدند نوع تربيت، طبيعت و ژنتيك فرد مي‌تواند در ميزان تمايل وي به مصرف مواد خوراكي نقش داشته باشد. همچنين برخي افراد هنگام كسل‌‌شدن و در مواقع بي‌حوصلگي حتي وقتي سير هستند از روي عادت، غذا مي‌خورند. در برخي مواقع نيز اشتغال فكري و عصبانيت فرد و اشتغال كاري بيش از حد و بيدار ماندن تا ساعات دير وقت شب باعث مي‌شود فرد به‌طور افراطي نوشابه يا تخمه و يا شيريني، نان و پنير و نان و كره مصرف كند. اما آيا واقعا تغذيه زياد كه به‌صورت اعتياد در آمده محصول زمان بزرگسالي است يا از دوران نوزادي افراد را به‌خود مبتلا مي‌كند؟

به گفته دكتر سيدضياءالدين مظهري مدير گروه تغذيه واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي در مصاحبه با همشهري، اعتياد به ريزه خواري، اعتياد به شوري يا مصرف نمك، اعتياد به مواد غذايي پرچرب ازجمله شايع‌ترين انواع اعتيادها محسوب مي‌شوند. نخستين عادات تغذيه از زمان نوزادي و از مادران كسب مي‌شود. در واقع پس از اتمام دوران شيردهي و آغاز تغذيه تكميلي با شير، مادران ذائقه خود را نيز در غذاي كودك به‌طور غيرارادي و به نوعي غريزي لحاظ مي‌كنند كه اين مسئله تبديل به عادت غذايي فرد براي يك عمر مي‌شود.

به گفته اين متخصص، در مرحله دوم اين خانواده است كه عادات غذايي را به كودك منتقل مي‌كند كه درصورتي كه والدين عادت به خوردن مواد غذايي چرب و شور داشته باشند اين عادت به‌طور غيرمستقيم از طريق آنها به‌دليل خوردن يك غذا بر سر يك سفره به كودك منتقل مي‌شود. الگو برداري كودكان دقيقا مانند تصوير برداري دوربين ديجيتال است كه از تمام زوايا و در حالت پانوراما عكسبرداري مي‌كند. در واقع الگو برداري كودكان نقاط ريز و درشت در تغذيه را دربرمي‌گيرد. مغذي‌ها نيزمانند قندها و چربي‌ها با كليدي به نام انسولين به سلول‌ها وارد مي‌شود و در آنجا تبديل به انرژي مي‌شود و مواد مازاد نياز بدن تبديل به چربي مي‌شود كه اين مي‌تواند از اعتياد فرد به غذاهاي پرچرب يا پرشيرين ناشي شود.

بنابراين همواره توصيه به رعايت تعادل و تناسب در تغذيه شده است و همواره براي حفظ بالندگي و سرزندگي و تقويت حافظه توصيه به استفاده از غلات، ميوه‌ها، سبزيجات و گوشت و به‌ويژه گوشت سفيد و مواد جايگزين آن شده است.

کد خبر 263260

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha