همشهری آنلاین: نان سفید (ساخته شده از غلات بدون سبوس) ممکن است مزه خوبی داشته باشد اما ممکن است سلامت شما را هم به خطر بیندازد.

white bread

به گزارش ساینس رکوردر بررسی پژوهشگران اسپانیایی در دانشگاه ناوارا نشان داد که خوردن دو یا چند وعده نان سفید در روز در مقایسه با خوردن فقط یک وعده نان سفید در هفته، خطر چاقی را تا ۴۰ درصد بالا می‌یرد.

این پژوهشگران برای بررسی رابطه میان نان سفید و چاقی بیش از ۹۰۰۰  نفر را برای دورهای پنج ساله پیگیری کردند. این افراد در شروع بررسی پرسشنامه‌های درباره شمار و نوع وعده‌های غذایی‌شان را پر کردند.

این نتایج نشان داد که مصرف کلی نان با افزایش افراد دچار اضافه وزن ارتباطی ندارد. اما میزان مصرف نان سفید به طور مستقیم با افزایش خطر چاقی ارتباط دارد. افرادی که دو یا چند وعده نان سفید در روز می‌خوردند، نسبت به آنانی که یک وعده یا کمتر در هفته نان سفید می‌خوردند، 40 درصد بیشتر در خطر چاق شدن قرار داشتند.

به گفته این پژوهشگران در نان سبوس‌دار (ساخته شده از غلات کامل) میزان بالای فیبرهای غذایی و سایر ریزمغذی‌ها باعث جذب کندتر کربوهیدرات‌ها میشود و احتمالا برای همین است که رابطه‌ای میان مصرف این نوع نان‌ها و چاقی وجود ندارد.

کد خبر 261238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار