هنوز چند هفته از فروکش کردن جنجال‌های فیلم سینمایی «نوح» در ۴گوشه جهان نگذشته که انتشار تیزر معرفی «هجرت: خدایان و پادشاهان» با موضوع هجرت بزرگ قوم بنی اسرائیل به رهبری حضرت موسی(ع) و خبر احتمال ساخته‌شدن فیلمی براساس زندگی حضرت داوود(ع) بار دیگر به موضوع توجه ویژه هالیوود به پروژه‌های دینی و مذهبی دامن زد.

کریستین بیل و ریدلی اسکات پشت صحنه فیلم هجرت : خدایان و پادشاهان


به گزارش همشهري، ريدلي اسكات كه پيش از اين با «گلادياتور» گونه فراموش‌شده شمشير و صندل را احيا كرده بود، به‌زودي با فيلمي درباره رويارويي حضرت موسي و رامسس دوم پادشاه مصر باستان به سينماهاي جهان بازمي‌گردد. از آنجا كه فصل هجرت يكي از بحث‌برانگيزترين فصول كتاب مقدس است، انتظار مي‌رود فيلم تازه اسكات هم از گزند حاشيه‌ها در امان نباشد و همزمان با آغاز نمايش عمومي در 12دسامبر، مورد نقد و بررسي موافقان و مخالفان قرار بگيرد.

از بن‌حور تا نوح

علاقه مديران استوديوهاي هاليوودي به روايت‌هاي كتاب مقدس سابقه‌اي ديرين دارد؛ از 10 فرمان، «بن حور»، «باراباس» و «آخرين وسوسه مسيح» گرفته تا انيميشن «شاهزاده مصر» و فيلم جنجالي «مصايب مسيح» در سال‌هاي اخير. تازه‌ترين نمونه اقتباس‌هاي سينمايي از ماجراهاي تاريخي مربوط است به «نوح» دارن آرونوفسكي كه با وجود مخالفت مقام‌هاي ديني برخي كشورها، 400ميليون دلار در دنيا فروخت تا نشان دهد گونه مذهبي هنوز ميان سينمادوستان طرفدار دارد.

58سال پس از آنكه چارلتن هستن در  «10 فرمان» سيسل ب. دميل نقش حضرت موسي را در مقابل يول براينر بازي كرد، حالا نوبت به كريستين بيل رسيده تا با درآوردن پوشش بتمن، در شمايل پيامبر قوم بني اسرائيل مقابل دوربين ظاهر شود. نقش فرعون مصر را هم جوئل اجرتن ايفا كرده است. 10فرمان با درنظر گرفتن نرخ تورم 6دهه اخير در رده هفتمين فيلم پرفروش تاريخ سينما ايستاد؛ جايگاهي كه هجرت براي رسيدن به آن راهي دراز و پرسنگلاخ پيش‌رو دارد.

از موسي تا داوود

بن بيمونت تامس خبرنگار گاردين در توصيف تازه‌ترين تجربه كارگرداني اسكات مي‌نويسد: همه‌‌چيز در اين روايت مقدس سر جاي خود قرار گرفته است؛ تلاش قوم بني‌اسرائيل براي رهايي از استبداد فرعون به رهبري موسي، راه افتادن رود خون در جنگ ميان خير و شر و شكافته‌شدن درياي سرخ. بازي بيل و اجرتن در نقش‌هاي اصلي باورپذير است و حضور آرون پال، جان تورتورو، سيگورني ويور و بن كينگزلي بر غناي بازي‌ها افزوده است.

اين البته يك سوي ماجراست و شايد حاشيه‌هاي سياسي بر فيلم سينمايي هجرت و موفقيت احتمالي آن در گيشه سايه بيفكند. هنوز چند‌ماه تا آغاز اكران عمومي اين فيلم باقي است كه ورايتي در خبري مدعي شده اسكات قصد دارد داستان رويارويي حضرت داوود با جالوت را هم در قالب فيلمي سينمايي روانه پرده سينماها كند؛ پيامبري كه نامش 16مرتبه در قرآن آمده و داستان شجاعت و توانايي‌اش در غلبه بر جالوت آن هم با فلاخن موضوع چند آيه از سوره مباركه بقره است.

كم كاري در سينماي ايران

در شرايطي كه تمام تلاش سينما و تلويزيون ايران براي به تصوير كشيدن داستان‌هاي ديني و مذهبي در سريال‌هاي ايوب پيامبر، يوسف پيامبر، مردان آنجلس، مريم مقدس و 2فيلم سينمايي «ملك سليمان» شهريار بحراني و پروژه در حال توليد «كودكي محمد» مجيد مجيدي خلاصه شده، برنامه استوديوهاي فيلمسازي در آمريكا براي روايت مورد پسند خود و مخاطبان جهاني از ماجراهاي تاريخي نيازمند تحليل و مطالعه دقيق‌تر است.

بازار بزرگ و پرسود فيلم‌هاي مذهبي

آنيتا بوش از سايت سينمايي ددلاين بهار امسال گزارشي مفصل درباره گرايش هاليوود به فيلم‌هاي مذهبي تاريخي ارائه داد و در بخشي از آن به نقل از مگان كاليگان مدير بازاريابي و توزيع داخلي استوديو پارامونت نوشت: نوح فيلمي است كه مردم را به تفكر درباره مسائل معنوي ترغيب مي‌كند و در عين حال بسيار سرگرم‌كننده است. آنچه آرونوفكسي انجام داد، نه صرفا ساختن يك فيلم كه به فكر واداشتن هنرمندان و استوديوهاست. درهرحال، فيلم‌هاي مذهبي تاريخي همواره در همه جاي دنيا مخاطب دارند و استوديوهاي هاليوودي هم بيشتر از دريچه جلب مخاطب و رسيدن به سود1به اين داستان‌هاي ديني و مذهبي مي‌نگرند؛ گرچه در نگارش فيلمنامه به‌گونه‌اي عمل مي‌كنند كه محصول نهايي مورد پسند آمريكايي‌ها باشد.

 

کد خبر 265575

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha