دومین هفته آخرین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ برای رسیدن به توافق جامع در حالی آغاز شده است که قرار است وزیر خارجه آمریکا و ۳کشور اروپایی از امروز برای دیدار با مقامات ایرانی و گفت‌وگو بر سر مسائل اختلافی وارد وین شوند.

مذاکرات

روز پنجشنبه كاترين اشتون رئيس سياست خارجه اتحاديه اروپا از وزراي امور خارجه 1+5 خواست تا به‌منظور پيشبرد مذاكرات هسته‌اي ايران به وين سفر كنند و پس از آن وزراي امور خارجه آمريكا، انگليس، فرانسه و آلمان سفر خود را به پايتخت اتريش تأييد كردند.

پيش از اين وزراي خارجه ايران و 1+5، پاييز سال گذشته يك‌بار در نيويورك و 2بار در ژنو براي گفت‌وگوهاي هسته‌اي گرد هم آمده بودند. مايكل مان سخنگوي اشتون درباره احتمال تمديد نشست وزيران در وين 6گفت: فعلا همه‌‌چيز براي يك روز و آن هم در روز يكشنبه برنامه‌ريزي شده است. در ميان اعضاي 1+5 وزير امور خارجه روسيه به‌دليل همراهي‌اش با ولاديمير پوتين در سفر به كشورهاي آمريكاي لاتين نمي‌تواند به مذاكرات هسته‌اي ايران در وين بپيوندد. گزارش‌ها حكايت از آن دارند وزير خارجه چين نيز به وين نخواهد رفت. سخنگوي وزارت خارجه روسيه اعلام كرد: مذاكرات ايران و گروه1+5 بسيار سخت بوده اما مسكو اميدوار است كه تا ضرب‌الاجل 20ژوئيه اين كشورها بتوانند بر سر برنامه هسته‌اي تهران به يك توافق نهايي برسند.

حضور وزيران خارجه كشورهاي عضو 1+5 براي حل و فصل اختلافاتي است كه در چند روز گذشته بين اعضاي اين گروه بروز كرده است. پيش از اين سيدعباس عراقچي معاون وزير خارجه كشورمان از اعضاي 1+5 خواسته بود نظر واحد داشته باشند تا رسيدن به توافق آسان‌تر شود.

دهمين روز از مذاكرات هسته‌اي ايران و 1+5 صبح روز جمعه ساعت10 به وقت محلي (12:30به وقت ايران) با ادامه مذاكرات و گفت‌وگوها ميان سيدعباس عراقچي، مجيد تخت روانچي معاونان ظريف و هلگا اشميد معاون اشتون براي ادامه نگارش متن پيش نويس توافق جامع آغاز شد. روز پنجشنبه محمد جواد ظريف در ديدارهايي جداگانه با كاترين اشتون نماينده 1+5 و وندي شرمن معاون وزير خارجه آمريكا ديدار كرد. رايزني‌ها بين ديپلمات‌هاي ايراني و آمريكايي از نهمين روز مذاكرات افزايش يافت. پيش از ظهر روز پنجشنبه به وقت محلي، محمدجواد ظريف و كاترين اشتون در ديداري دوجانبه به بررسي آخرين تحولات و مسائل و اختلافات مطرح ميان دوطرف پرداختند.

براساس گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي مذاكرات بدون پوشش خبري ادامه يافت و مركز رسانه‌اي مقر سازمان ملل همچنان خالي از خبرنگاران و محل مذاكرات (هتل كوبورگ) هم تحت تدابير شديد امنيتي بود. اين درحالي است كه مسئول بخش مطبوعاتي وزارت خارجه اتريش از ثبت‌نام تعداد زياد خبرنگاران براي مذاكرات خبر داده و گفته است تاكنون 250خبرنگار براي پوشش مذاكرات وين اقدام به ثبت نام كرده‌اند و با حضور وزراي خارجه اين تعداد بسيار افزايش خواهد يافت. درهاي هتل محل رايزني‌هاي هسته‌اي از ابتداي اين دور از گفت‌وگو‌ها به روي خبرنگاران بسته بوده و مأموران مقابل درها حضور دارند. شيوه دريافت خبر در اين مرحله متفاوت از مراحل قبل است. مايكل مان سخنگوي كاترين اشتون اين بار ترجيح داده است از طريق صفحه شخصي خود در توئيتر خبر بدهد و از هفته گذشته تاكنون تنها 2بار بين خبرنگاران حضور يافته است.

وزارت خارجه آمريكا تأييد كرده است كه جان كري، وزير خارجه اين كشور، براي پيوستن به مذاكرات بين ايران و گروه1+5 به وين سفر خواهد كرد. مري‌هارف سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در صفحه توئيتر خود با اشاره به سفر وزير خارجه ايالات متحده به وين نوشت: جان كري اين مسئله كه آيا مي‌تواند پيشرفتي درمورد موضوعات مورد اختلاف حاصل شود را بررسي مي‌كند. او با بيان اينكه كري تمايل ايران براي گرفتن تصميمات سخت را ارزيابي خواهد كرد نوشت:

جان كري سپس پيشنهادهايي را درمورد گام‌هاي بعدي اين مذاكرات به باراك اوباما ارائه خواهد داد. باراك اوباما رئيس‌جمهور آمريكا نيز در تماس تلفني با نخست‌وزير رژيم صهيونيستي گفت كه آمريكا توافقي را كه تضمين نكند برنامه هسته‌اي ايران كاملا اهداف صلح‌آميز را دنبال مي‌كند نخواهد پذيرفت. ويليام هيگ وزير امور خارجه انگليس در صفحه توئيتر خود نوشت: به‌منظور بررسي پيشرفت مذاكرات هسته‌اي ايران به جان كري و ديگر وزراي امورخارجه 1+5 در وين خواهم پيوست.

کد خبر 265561

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha