چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۵
۰ نفر

وزیر آموزش و پرورش که نهاد تحت امرش به‌عنوان بزرگ‌ترین وزارتخانه کشور شناخته می‌شود در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران حاضرشد و ضمن ارائه گزارشی از وضعیت این وزارتخانه درباره راهکارهای تعامل و همکاری با اعضای شورای شهر به بحث و تبادل نظر پرداخت.

شورای شهر

حضور علي اصغرفاني به‌عنوان چهارمين وزير دولت يازدهم ظرف 9‌ماه گذشته در صحن علني شوراي شهر وشكل‌گيري ارتباطي قاعده‌مند بين دستگاه‌هاي اجرايي با نهاد شوراي شهر امر بي‌سابقه‌اي است كه در دور چهارم فعاليت شوراها محقق شده است. به همين مناسبت احمد مسجد جامعي رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به ملاقات روز دوشنبه گذشته با رهبر معظم انقلاب گفت: ايشان نكته‌اي را متذكر شدند كه ناشي از ضرورت برقراري روابط نزديك بين دستگاه‌هاي مختلف براي حل مسائل و مشكلات مردم بود.

وي بابت اينكه شوراي شهر در تدبير جمعي خود به اين مسائل توجه كرده و از اين جهت مي‌تواند قدم‌هاي بيشترو بهتري بردارد، گفت: اين فضاي گفت‌وگو و تفاهم در سطح دستگاه‌هاي اجرايي گسترش خواهد يافت. وي به موافقتنامه‌هاي مختلفي در بخش دولتي، خصوصي و اتاق بازرگاني اشاره كرد وگفت: در مجلس نيز با فعال‌سازي‌ چند گروه فضاي گفت‌وگو و تعامل براي حل مشكلات مردم را فراهم كرديم كه مي‌تواند تحقق بخش فرمايش رهبر معظم انقلاب در زمينه گفت‌وگو و تعامل بين دستگاه‌ها براي حل مشكلات مردم باشد.

بنابراين گزارش، علي اصغر فاني وزير آموزش و پرورش در توضيح دليل حضور خود درصحن علني شوراي شهربه موضوع كسري اعتبارات اشاره كرد و اينكه سياست جدي وي توسعه فعاليت‌هاي مشاركتي و استفاده از امكانات خارج از سيستم آموزش و پرورش است. به گفته فاني، آموزش و پرورش با صرف اتكا به بودجه‌هاي دولتي امكان اداره شدن ندارد.

وزير آموزش و پرورش در اين‌باره از شوراي شهر خواست در يكسري امور به وي كمك كند. به‌عنوان مثال وي گفت: در بودجه سال 93در قالب لايحه‌اي پيشنهاد داديم كه بتوانيم آن دسته از فضاهاي آموزشي خود را كه در موقعيت اداري وتجاري هستند تبديل به احسن كرده و واگذار كنيم تا از درآمد آن درچند خيابان آن طرف‌تر چند مدرسه احداث كنيم. وي همچنين از آمادگي وزارت آموزش و پرورش براي واگذاري مدارس و كارهاي خدماتي نظير حفظ، نگهداري، مرمت و ايجاد فضاي سبز به شهرداري خبر داد.

يكي ديگر از زمينه‌هايي كه از نظر وزير آموزش و پرورش امكان مشاركت با شوراي شهر و شهرداري در آ‌ن وجود دارد اين است كه با درنظر گرفتن خالي‌بودن مدارس در ساعات بعدازظهر، اين فضاها با يك برنامه‌ريزي و مديريت صحيح در اختيار مردم هرمحله قرار گيرد. از نظر علي اصغر فاني فرهنگسراها نيز مي‌توانند با آموزش و پرورش به مشاركت گذاشته شوند.

واكنش اعضا به سخنان وزير آموزش و پرورش

پس از سخنان وزير آموزش وپرورش تقريبا تمامي اعضاي شوراي شهر از منشي جلسه تقاضاي وقت صحبت كردند.
الهه راستگو از پيشنهاد وزير براي دراختيار گذاردن فضاي مدارس به شهروندان استقبال كرد و گفت: با درنظر گرفتن اينكه در محلات براي پركردن اوقات فراغت دانش‌آموزان بامشكل مواجهيم تحقق اين مهم مي‌تواند نقش سازنده‌اي در نشاط محلات داشته باشد.
اسماعيل دوستي نيز به طرح چند پيشنهاد پرداخت. يكي از اين پيشنهادها مربوط به بافت فرسوده تهران بود. وي خواهان آن شد تا ضمن شناسايي مدارس فرسوده‌اي كه حتي توان تحمل كوچك‌ترين زلزله‌ها را ندارند، در يك زمانبندي 5ساله نسبت به مقاوم‌سازي‌ اين مدارس اقدام شود. يكي ديگر از پيشنهادهاي دوستي مربوط به عضويت شهرداران و روساي سازمان‌هاي فرهنگي مناطق در شوراي آموزش و پرورش استان بود كه رياست آن برعهده استاندار است.

عليرضا دبير نيز خطاب به وزير آموزش و پرورش به اهميت زبان خارجي براي فارغ‌التحصيلان دبيرستان‌ها اشاره كرد و خواستار جدي گرفتن اين موضوع شد. رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر همچنين از فاني خواست يك واحد درسي براي آشنايي دانش‌آموزان با شورا در برنامه درسي آموزش و پرورش گنجانده شود.

عليرضا دبير در ادامه بر ضرورت تشكيل كارگروهي براي پيگيري كارهاي مشاركتي آموزش و پرورش تأكيد كرد. وي از وزير خواست تا با وزارتخانه‌هايي نظير نفت و اقتصاد نيز تفاهمنامه‌اي براي درآمدهاي پايدار داشته باشند.رحمت‌الله حافظي نيز با اشاره به طرح تحول آموزش و پرورش گفت: انتظار بود با اين طرح، تحول در محتواي آموزشي ايجاد شود نه در ظاهر، همچنين ما انتظار داريم دبستان به ادبستان تبديل شود. رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه در برخي از مدارس وسايل ورزشي و تجهيزات بدنسازي در قالب ايستگاه تندرستي ايجاد شده است خواستار آن شد تا اجازه داده شود در ساعاتي كه مدارس تعطيل است بانوان از اين وسايل استفاده كنند.

غلامرضا انصاري نيز گفت: يكي از مسائلي كه در شوراي چهارم بايد به‌طور جدي پيگيري كنيم، تحقق مديريت يكپارچه شهري است. وي از فراهم بودن بستر يك تفاهمنامه براي اجراي مديريت يكپارچه شهري در حوزه آموزش و پرورش ظرف 4-3سال آينده سخن گفت.

اقبال شاكري نيز خواستار دونوبته شدن دوباره مدارس شد وگفت: بايد امكان فعاليت روحانيون در امور پرورشي و مشاوره را با مشاركت روحانيون فعال در شهرداري فراهم كنيم. وي افزود: جايگاه فعلي مدارس فني و حرفه‌اي در اذهان عمومي چندان مناسب نيست، درحالي‌كه اين مدارس نسبت به مدارس آموزش محور و شفاهي كارايي بالاتري دارند.

در جلسه روز گذشته شورا محسن پيرهادي هم از اهميت فراهم شدن زمينه فعاليت صندوق ذخيره فرهنگيان در پروژه‌هاي شهرداري سخن گفت و خواستار آن شد تا با حداقل هزينه، مراكز رفاهي شهرداري در اختيار كادر‌ آموزش و پرورش قرار گيرد. وي تأكيد كرد: ما در ستاد مديريت محله و اداره امور اجتماعي و فرهنگي مي‌توانيم از بازنشستگان 3وزارتخانه علوم، ارشاد و آموزش و پرورش براي اداره سراهاي محله و خانه‌هاي فرهنگ استفاده كنيم.

فاطمه دانشور هم از لزوم توجه به كاهش آسيب‌هاي ناشي از كودكان كار و كودكان بازمانده از تحصيل در جامعه سخن گفت و خواهان آن شد تا ميز مددكاري متشكل از افراد متخصص و داراي قدرت مداخله در مدارس تشكيل شود تا به محض مشاهده نيمكت خالي دانش‌آموز پيگيري‌هاي لازم صورت گيرد. به گفته رئيس كميته اجتماعي شوراي شهر بسياري از كودكاني كه در حاشيه‌هاي شهر تهران يا مناطق 12و 15ساكن هستند، فاقد شناسنامه هستند و نمي‌توانند تحصيل كنند بنابراين به بچه‌هايي كه فاقد شناسنامه هستند بايد اين امكان داده شود كه با كارت آموزش بتوانند تحصيل كنند.

پرويز سروري هم موضوع تصويب 3.5ميليارد دلار اعتبار براي بازسازي و احياي مدارس فرسوده توسط مجلس در سال87 را مطرح كرد و بابت سرنوشت نامعلوم اين اعتبارات سؤال كرد زيرا قرار بود با اين اعتبار مشكل فرسودگي همه مدارس كشور برطرف شود. وي همچنين گفت: مدارس بستر مناسب تحول فرهنگي و لبيك به مطالبات رهبر معظم انقلاب هستند.

اگر مي‌خواهيم 10ميليون حافظ قرآن كه مدنظر ايشان است را محقق كنيم، اين مسئوليت متوجه آموزش و پرورش است. اما احمد دنيامالي رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا كه نماينده شوراي شهر در مجموعه آموزش و پرورش نيز هست از امضاي تفاهمنامه‌اي خبر داد كه يكي از مفاد آن اداره 110واحد آموزشي در مقاطع راهنمايي و دبيرستان با مشاركت شهرداري تهران به‌صورت هيأت امنايي است كه در مرحله اول 44واحد آموزشي انتخاب شده‌اند. وي نگراني‌اش را از عدم‌استقبال برخي مديران آموزش و پرورش از اين طرح هم ابراز كرد.

عبدالمقيم ناصحي رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شورا نيز با اشاره به اهميت جايگاه تعليم و تربيت گفت: شوراي شهر تهران، بيش از 5 مصوبه در جهت مساعدت و كمك به آموزش و پرورش استان داشته است. وي در اين ارتباط نيز به برگزاري نمايشگاه ياد يار مهربان اشاره كرد. ناصحي همچنين از احداث 110نمازخانه براي مدارس 22منطقه تهران خبر داد و افزود: در دوره چهارم هم مصوبه‌اي داشتيم كه طي آن بخشي از اراضي مدارسي كه فضاي لازم دارند به مسجد اختصاص مي‌يابد كه خوشبختانه در 20باب مدرسه چنين زمينه‌اي فراهم است.

مجتبي شاكري رئيس كميته فرهنگي شورا نيز با مقايسه بودجه آموزش و پرورش و شهرداري تهران گفت: بودجه شهرداري 18هزار ميليارد و بودجه شما 21هزار ميليارد تومان است. بنابراين به‌نظر مي‌رسد آموزش و پرورش ما در يك سراشيبي رو به افول قرار دارد و ما به‌عنوان متوليان شهر تهران بايد فكري جدي دست‌كم براي مدارس تهران بكنيم. محمد حقاني نيز با اشاره به اهميت آموزش شهروندي در مدارس گفت: در دوره وزارت آقاي نجفي در آموزش و پرورش طي تفاهمنامه‌اي كه با شهرداري وقت به امضا رسيد طرح شهردار مدرسه و شوراي مدرسه مطرح، تقويت و اجرا شد كه متأسفانه طي سال‌هاي اخير به اين بحث اهميتي داده نمي‌شود. عباس جديدي نيز از وزير آموزش و پرورش خواست تعطيلي پنجشنبه براي مدارس ابتدايي را احيا كند. ضمن اينكه تعداد دانش‌آموزان مقطع ابتدايي نبايد از 12نفر بيشتر باشد درحالي‌كه تعداد دانش‌آموزان به حدود 35 تا 40 نفر مي‌رسد و معلم فرصت نمي‌كند به همه آنها رسيدگي كند.

از تذكرهاي آموزش و پرورشي تا تذكرهاي ورزشي

يكي از تذكرات ديروز اعضاي شوراي شهر مربوط به اخذ شهريه‌هاي كلان توسط برخي مدارس غيرانتفاعي بود. در اين رابطه ابوالفضل قناعتي گفت: آيا پرداخت هزينه شهريه مدارس غيرانتفاعي تعرفه‌اي ندارد؟ تذكر بعدي از سوي معصومه آباد مطرح شد. وي نسبت به گودبرداري غيراصولي مجاور يك مدرسه با 280دانش‌آموز در منطقه۴ تهران هشدار داد. آباد از بازديد 3عضو شوراي شهر از اين گودبرداري خبرداد كه همگي نسبت به اين عمليات تذكر داده‌اند زيرا بر اثر گودبرداري مذكور، ترك‌هاي جدي در ساختمان مدرسه ايجاد شده و ساختمان نشست پيدا كرده و حتي يك‌بار گودبرداري باعث سقوط كانكس و قطع برق شده است.

تذكر بعدي از سوي عباس جديدي، معاون نظارت شوراي شهر تهران بود كه نسبت به فعاليت بدون مجوز بعضي اماكن ورزشي زيرنظر سازمان ورزش شهرداري تهران انتقاد داشت. وي در جلسه شورا اظهار كرد: 12روز پيش در استخر مجموعه ياد ياران در منطقه 11يك كودك 8ساله در نخستين جلسه آموزش شنا به‌رغم حضور 3ناجي غرق شد؛ اين درحالي است كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد اين مجموعه از اداره كل تربيت بدني استان تهران مجوز فعاليت ندارد. ابوالفضل قناعتي هم در واكنش به اين اعتراض گفت: من تذكر دادم كه بعضي اماكن ورزشي مجوز ندارند، پاسخ آمد تمامي اماكن ورزشي ما داراي مجوز هستند، بنابراين در دادگاه بايد پاسخگو باشند.

عباس جديدي در ادامه تذكر ديگري در مورد افزايش تعرفه اماكن ورزشي بدون مصوبه شورا داد. وي اضافه كرد: كسي نمي‌تواند از تعرفه‌هاي اين اماكن ورزشي بدون مجوز شوراي شهر تخطي كند.آخرين تذكر ديروز هم از سوي غلامرضا انصاري مطرح شد. وي از امضاي موافقتنامه‌اي به ارزش 20هزار ميليارد تومان بين شهرداري تهران با قرارگاه خاتم الانبياء سخن گفت كه براساس آن ظرف 4سال آينده كار تأمين مالي تعدادي از پروژه‌ها و تجهيزات مورد نياز در بخش حمل‌ونقل برعهده اين مجموعه قرار مي‌گيرد. انتقاد انصاري به اين بود كه وقتي در سايه رقابت، رشد اقتصادي و اقتصاد مقاومتي مورد نظر رهبر معظم انقلاب محقق مي‌شود، بايد از انحصاري شدن انعقاد قراردادهايي از اين دست پرهيز شود.

کد خبر 265302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha