وزارت نیرو تلاش می‌کند تا دست‌کم تابستان امسال جیره‌بندی آب رخ ندهد، اما مشکل اصلی این است که کمبود آب در فصل پاییز جدی‌تر می‌شود.

بحران اب

مديرعامل شركت آب منطقه‌اي تهران هشدار داد: درصورت ادامه روند كنوني در 6ماهه دوم سال و كمبود بارندگي، خشكسالي ادامه پيدا مي‌كند و مشكل كم آبي در پاييز نيز گريبانگير ماست. به گزارش همشهري، خسرو ارتقايي تأكيد كرد:‌ تا وقتي كه واقعا مجبور نشويم نوبت بندي آب را اعمال نمي‌كنيم و تلاش مي‌شود با مديريت فشار روي شبكه مصرف كاهش داده شود: هرچند گرما تا اواسط شهريور‌ماه ادامه دارد و مصرف آنچنان پايين نمي‌آيد.

اين مقام مسئول افزود:‌ البته الان سناريوي نوبت بندي روي ميز شركت آب و فاضلاب‌ است اما اميدواريم با برنامه‌ريزي‌هايي كه انجام‌شده در فصل تابستان سراغ اين گزينه نرويم.مديرعامل شركت آب منطقه‌اي تهران با تأكيد بر اينكه قيمت آب عامل كنترل‌كننده براي مديريت مصرف نيست گفت:

به ازاي هر نفر 370ليتر آب توليد مي‌شود و 260ليتر سرانه مصرف است درحالي‌كه دولت در سال گذشته براي هر خانوار 150ليتر سرانه را تصويب كرده است. ارتقايي با تأكيد بر اينكه هر سال 300تا 400حلقه چاه غيرمجاز را مسدود مي‌كنيم و يا مانع حفر آن مي‌شويم گفت: برداشت‌هاي فراتر از آنچه در مجوز ذكر شده را كاهش مي‌دهيم. او فاش كرد: در شهر تهران بيش از 10هزار حلقه چاه غيرمجاز داريم كه عموما خانگي هستند و با توجه به حمايتي كه ا‌ز آب شرب مي‌كنيم استثنائا به چاه‌هاي خانگي مجوز مي‌دهيم چرا كه در غيراين صورت از آب شرب براي استخر و باغ استفاده مي‌كنند.

ساماندهي چاه‌هاي غيرمجاز

وي با تأكيد بر اينكه هزار حلقه از 10هزار حلقه چاه‌هاي غيرمجاز تهران، مجاز شده‌اند گفت: شهرداري نيز بالغ بر 250چاه مجاز و 320چاه غيرمجاز دارد كه 130ميليون مترمكعب از چاه‌هاي مجاز و حدود 70ميليون مترمكعب از چاه‌هاي غيرمجاز برداشت مي‌كند. مديرعامل شركت آب منطقه‌اي تهران با تأكيد بر اينكه در شهر تهران صرفا به‌خاطر كمك به آب شرب براي چاه‌هاي غيرمجاز مجوز صادر مي‌كنيم گفت:

در جلساتي كه با شهرداري داشتيم پيشنهاد داديم كه پساب، جايگزين آب چاه‌ها شود. ارتقايي با تأكيد بر اينكه اكنون بسياري از پارك‌ها از پساب استفاده مي‌كنند گفت: در تهران براساس تفاهمنامه‌اي كه با منطقه 22و منطقه 4بسته‌ايم از پساب براي فضاي سبز و پارك استفاده مي‌شود. همچنين پارك‌پرديسان درحال حاضر از پساب شهرك‌غرب استفاده مي‌كند.

او تأكيد كرد:‌ چاه‌هاي غيرمجاز شهرداري به سال‌هاي اخير برنمي‌گردند و بسياري از آنها مربوط به سال‌هاي 1373و 1374 است. ارتقايي با اشاره به اينكه فضاي سبز متعلق به مردم است و با كارهايي كه صورت گرفته هنوز به سرانه مطلوب نرسيده است گفت:‌ فضاي سبز نياز به آب دارد اما در تلاشيم كه از طريق پساب نياز موجود رفع شود. در اين راستا منطقه 7نيز براساس برنامه‌ريزي از پساب براي فضاي سبز استفاده مي‌شود. وي با اشاره به جلسه‌اي كه با محمدباقر قاليباف شهردار تهران در شب عيد سال‌جاري داشته‌اند گفت: شهرداري اعلام آمادگي كرد كه هر تعداد از چاه‌ها كه آب‌ آنها قابليت شرب دارد را به آب منطقه‌اي واگذار كند البته ممكن است از هر 10حلقه چاه يكي قابل شرب باشد و مي‌توانيم از آن استفاده كنيم.

مديرعامل شركت آب منطقه‌اي تهران با تأكيد بر اينكه در حال حاضر با شهرداري به تعامل رسيده‌ايم گفت: در كميسيون كلانشهرها نيز كه براي حل مشكلات في مابين دولت و شهرداري تلاش مي‌كند قدم‌هاي اوليه برداشته‌شده و شهرداري به ما كمك مي‌كند و ما هم به شهرداري براي تأمين آب فضاي سبز كمك خواهيم كرد.

کد خبر 265296

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha