وزیر نیرو خبر رهاسازی آب ذخیره‌شده پشت برخی سدها برای تولید برق را تأیید اما تأکید کرد که آب رها شده از پشت سد کارون ۳ و ۴ در سد گتوند علیا ذخیره شده است. همشهری پیش از این گزارش داده بود در ش

سد

رايطي كه كشور با كمبود شديد آب مواجه است، وزارت نيرو براي جلوگيري از قطع برق در كشور، اقدام به افزايش توليد برق از نيروگاه‌هاي برقابي در روزهاي اخير كرده است. گفته مي‌شود اين اقدام وزارت نيرو براي جلوگيري از خاموشي به‌ويژه در ايام برگزاري جام جهاني فوتبال در كشور برزيل صورت گرفته است.

حميد چيت‌چيان در جريان بازديد از شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران، با بيان اينكه ميزان پيك مصرف برق در اواخر خردادماه و اوايل تيرماه امسال افزايش قابل‌توجهي داشته است، اظهار داشت: اواخر خردادماه و اوايل تيرماه كه هوا به‌شدت گرم شد و مصرف برق بالا رفت، پيك روزانه به 46هزارو900 مگاوات رسيد كه اين فراتر از پيك سال گذشته بوده است.

وزير نيرو با اشاره به كمبود ذخاير سوخت مايع در نيروگاه‌ها اظهار كرد: نيروگاه‌هاي برقابي به داد كشور رسيدند و يكباره با توليد برق تا 3برابر برنامه‌ريزي توانستند بخش عمده نياز كشور را تأمين كنند و اگر نيروگاه‌هاي برقابي نبودند، به‌طور قطع كشور دچار مشكل مي‌شد.

وي با اشاره به رهاسازي آب مخازن كارون 3 و 4، گفت: در كارون 3 و 4 ميزان قابل‌توجهي آب رها شد تا برق توليد شود كه خوشبختانه اين آب در سد گتوند عليا ذخيره شده است و امكان استفاده دوباره از آن وجود دارد. چيت‌چيان با بيان اينكه سال آينده با كمبود توان برق مواجه خواهيم شد، خواستار به بهره‌برداري رسيدن طرح‌هاي نيمه‌تمام شركت آب و نيرو شد و افزود:

براي سال آينده با كمبود توان توليد برق مواجه هستيم و بايد تلاش شود تا 450مگاوات ظرفيت نيروگاهي كه در سد رودبار لرستان در حال اجراست، به بهره‌برداري برسد ضمن آنكه در سال آينده سد و نيروگاه سيمره نيز بايد با وجود موانع موجود به بهره‌برداري برسد و 480مگاوات ظرفيت نيروگاهي آن وارد شبكه برق‌رساني شود.

وزير نيرو افزود: نيروگاه تلمبه ذخيره‌اي سياه‌بيشه كه در مراحل پاياني است، مي‌تواند به افزايش ظرفيت شبكه برق كشور كمك كند او همچنين تأكيد كرد: فقط احداث سد كافي نيست و ما بايد شبكه‌هاي زيردست آنها را هم اجرا كنيم و برنامه‌ريزي شده است تا 4سال آينده بسياري از طرح‌هاي مهم در دست اجرا به بهره‌برداري برسد و با كمك مسئولان ارشد نظام منابع مالي آنها نيز تأمين شود.

کد خبر 265414

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha