همشهری آنلاین: مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در نشستی خبری با اشاره به اجرای آیین‌های نمایشی ماه مبارک رمضان در فضای بیرون خانه هنرمندان، تصریح کرد: سطح سلیقه فرهنگی ما پایین آمده است و گاهی گمان می‌کنیم که توجه و پرداختن به سنت یعنی عقب‌ماندگی است.

مدیر خانه هنرمندان

به گزارش مهر، مجید سرسنگی در نشست خبری معرفی «آیین‌های نمایشی ماه مبارک رمضان در خانه هنرمندان» که شامگاه دوشنبه 16 تیرماه در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد، ضمن معرفی برخی از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای ماه مبارک رمضان نظیر «ملکوت کلمات» و «شب‌های قدر هنرمندان» به ارائه توضیحاتی درباره آیین‌های نمایشی مدنظر برای اجرا در این ماه پرداخت.

وی با اشاره به آغاز آیین‌های نمایشی خانه هنرمندان در ماه مبارک رمضان از روز پنجشنبه 19 تیرماه تصریح کرد: ما سنت‌های قدیمی بسیاری داشتیم که ورود به فضای مدرنیسم باعث شد این سنت‌ها را فراموش کنیم.

گاهی هم سنت‌ها را عمدا کنار گذاشتیم زیرا فکر می‌کردیم پرداختن به سنت یعنی عقب‌ماندگی. کشورهای برخوردار فرهنگ، سعی می‌کنند هم سنت‌های خود را حفظ کنند و هم پلی بین سنت و آینده بزنند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران یادآور شد: ما گرفتار افراط و تفریط می‌شویم. گاه آنقدر به سنت می‌پردازیم که از مدرنیته غافل می‌شویم و یا بالعکس. کشورهای برخوردار از فرهنگ افتخارشان تاریخ و فرهنگ‌ غنی‌شان است و در عین حال آینده خود را هم می‌سازند.

سرسنگی با با بیان این نکته که ما در کشور قرارگاه فرهنگی نداریم و هر جایی خود را یک نهاد فرماندهی می‌داند، تأکید کرد: سطح توقع‌مان از فرهنگ ایرانی بسیار پایین آمده است.

آنقدر سطح انتظارات‌مان پایین آمده که شکست در فوتبال هم برای مردم شاد کننده است. در عرصه هنر هم وقتی یک جشنواره دسته چندم کشورهای قزاقستان و یا تاجکستان از یک گروه تئاتر ایرانی تقدیر می‌کنند، خوشحال می‌شویم.

این مدیر فرهنگ و هنری با اشاره به اینکه ایرانی‌ها همواره و در همه اعصار قدیم به عنوان آدم‌های فرهنگ و هنر شناخته می‌شدند، گفت: وقتی خودباوری فرهنگی وجود نداشته باشد، افراد جامعه به دنبال تبعیت از فرهنگ‌های دیگر می‌شوند.

رئیس تماشاخانه ایرانشهر با بیان اینکه شب‌های قدر شب‌های نزدیکی به خدا است، توضیح داد: امسال نیز همچون سال‌های گذشته توفیق این را داشتیم که برنامه «شبهای قدر هنرمندان» را برگزار کنیم.

قرار است 23 اجرای بیرونی برای شب‌های ماه مبارک رمضان داشته باشیم و برنامه «مهمانی هنر» را هم که اختصاص به هنرهای تجسمی دارد، برگزار می‌کنیم.

سرسنگی ادامه داد: قبل از درگذشت نلسون ماندلا ایده برگزاری یک برنامه را داشتیم که به مرور زمان این امر میسر نشد اما حالا در قالب مسابقه پوستر برگزار می‌شود.

از ابتدای ماه مبارک رمضان نمایشگاه «اسماء الحسنی» هم برگزار شده است.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در پایان سخنان خود درباره سمت‌های جدید خود نیز گفت: در وزارت علوم کمیته‌ تخصصی هنر وجود دارد که ریاست آن به بنده سپرده شده است.

کار این کمیته برای بررسی و تصویب رشته‌های درسی است و دارای 12 عضو نیز هست. همچنین قصد داریم اطلاع جامعی از آموزش هنر را در کشور به وجود آوریم.

وی افزود: به تازگی به عوضیت کارگروه هنر دانشگاه آزاد هنر و معماری درآمده‌ام. کار این کارگروه نیز بررسی واحدهای درسی است. بسیاری از واحدهای درسی ما قدیمی هستند و نیاز به بازنگری دارند. این کارگروه دارای 18 عضو است.

سرسنگی تأکید کرد: این 2 سمت هیچ تداخلی با حضور در خانه هنرمندان ایران و تماشاخانه ایرانشهر ندارد و می‌توانم این کارها را با هم انجام دهم.

آیین‌های نمایشی ماه مبارک رمضان در خانه هنرمندان ایران از 19 تا 23 تیرماه و در ساعت 21:30 برگزار می‌شوند.

«ترنا بازی»، «نقل نمایشی»، «نقل موسیقایی»، «پرده‌خوانی» و «شاهنامه خوانی» از جمله این آیین‌های نمایشی هستند.

کد خبر 265201

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha