آزاده جعفریان: مدیرکل هنرهای تجسمی معاونت هنری وزارت ارشاد در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری از ۷محور اصلی برنامه‌های مجموعه تحت مدیریت خود سخن گفت؛ این ۷محور عبارتند از حضور فعال در دیپلماسی فرهنگی، احیای جایگاه بین‌المللی موزه هنرهای معاصر، توسعه متوازن هنرهای پایه در سراسر ایران، واگذاری جشنواره‌ها به بخش خصوصی و انجمن‌های هنری، ضرورت تاسیس موزه هنر معاصر در هر استان، توسعه فضای نگارخانه‌ها و رویدادهای تجسمی و البته تلاش برای حل مشکلات کمبود بودجه.

موزه هنرهای معاصر

مجيد ملانوروزي گفت: امروز هنر زباني جهانشمول است كه فارغ از كلمات، ارزش‌ها و جهان‌بيني ملت‌ها را بازتاب مي‌دهد. لذا بديهي است در ارائه ديپلماسي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، هنر طلايه‌داري كند. يقين دارم با ارائه حرفه‌اي و شايسته هنر بالنده ايران گفتمان فرهنگي و صلح‌طلب ايران حرف‌هايي تازه براي دنيا خواهد داشت.

سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران افزود: از نخستين روز كارم ارتباط دوباره با موزه‌هاي معتبر جهان را در دستور كار قرار دادم. فرايندي گسترده پيش رو داريم كه از امانت‌سپاري آثار گنجينه موزه هنرهاي معاصر تا تبادل توامان برپايي نمايشگاه‌هاي درخور توجه از نخبگان هنري را شامل مي‌شود. در اين راستا برنامه‌هايي نوين هم درنظر داريم كه در مرحله تدوين و رايزني است و كام جامعه هنري را شيرين خواهد كرد.

وي بازيابي نقش محوري موزه هنرهاي معاصر در گرد هم آوردن هنرمندان داخلي را ديگر برنامه خود برشمرد و در اين‌باره گفت: با ارائه نمايشگاه چاپ‌هاي دستي گنجينه از بازگشت نگاه موزه‌اي به اين مجموعه گفته‌ايم. در عين حال برنامه‌اي متنوع براي موزه درنظر داريم كه سبب حضور پررنگ و پرشمار علاقه‌مندان مي‌شود؛ از آن جمله بزرگداشت‌هايي براي هنرمندان پيشرو و شب‌هاي نقد و بررسي آثار كه احتمالا در آبان‌ماه نخستين دور اين مجموعه آغاز خواهد شد.

ملانوروزي كه اين روزها سفرهايي متعدد به اقصي نقاط ايران دارد، در اين‌باره توضيح داد: يكي از پشتوانه‌هاي مهم هنر هر كشور بدنه هنري آن است. پراكندگي اقليمي و جغرافيايي سرمايه بزرگ كشور ماست كه اتفاقا باعث شده هنرمندان شهرستاني به امضاي خاص خود نائل شوند. تقويت اين نگاه‌هاي فرهنگي و بومي از اولويت‌هاي ماست. در همين راستا برآنيم تا جشنواره جوانان را از يك رويداد كشوري به جشنواره منطقه‌اي تبديل كنيم چون به حتم زيبايي‌شناسي هنرمندي كه در سبلان زندگي مي‌كند با هنرمند ساكن تفتان بلوچستان تفاوت‌هاي بارز دارد.

وي ابراز اميدواري كرد كه هر شهرستان موزه‌اي داشته باشد تا آثار هنرمندان شهرستاني در آن جمع‌آوري شود. اين موزه‌هاي محلي بازتاب‌دهنده تاريخ، سليقه‌هاي بصري و زيبايي‌شناسي آن منطقه خواهد بود و راه‌اندازي موزه هنرهاي معاصر در هر استان يا منطقه هم يكي از ضرورت‌هاست.

مديركل تجسمي گفت: يكي از سياست‌هاي جدي ما اين است كه تصدي‌گري را رها كنيم و تنها به زيرساخت‌ها، سياستگذاري كلان و نظارت بپردازيم. تصميم داريم تنها در زمينه‌هايي ورود كنيم كه بخش خصوصي به هر دليل از وارد شدن به آن مي‌پرهيزد. ما آماده‌ايم جشنواره‌ها را به بخش خصوصي به‌ويژه انجمن‌هاي هنري واگذار كنيم. ديدارهاي بسياري در جهت اطمينان‌بخشي به بخش خصوصي داشته و در نخستين قدم برگزاري دوسالانه‌ها را به انجمن‌ها سپرده‌ايم.

حمايت از افزايش نگارخانه‌ها

ملانوروزي درباره افزايش صدور مجوز نگارخانه‌هاي تازه گفت: به‌نظر من تعداد نگارخانه‌هاي ما همچنان بسيار كم است و ما آمادگي داريم تعداد نگارخانه‌ها بسيار بيش از اين باشد. از اين رو، از نگارخانه شدن فضاهايي با استانداردهاي لازم استقبال مي‌كنيم. بديهي است متقاضيان بايد صلاحيت‌هاي قانوني را داشته باشند. در عين حال، معتقدم لازم نيست يك مدير نگارخانه آشنايي تخصصي با هنر داشته باشد. او مي‌تواند سرمايه مادي را تأمين كند و از يك مدير هنري بهره بگيرد. اگر قرار باشد فقط به هنرشناسان مجوز نگارخانه بدهيم، مگر ما چند هنرشناس داريم؟ ما با انبوه جوانان هنرمند روبه‌رو هستيم كه برپايي نمايشگاه براي آنها به آرزو تبديل شده و اگر هر سال ١٠٠٠ رويداد و نمايشگاه تجسمي برگزار شود، باز هم پاسخگوي نيازها نيست.

کد خبر 265071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha