یک روز پس از مسمومیت مرگبار ساکنان ساختمانی در بندرعباس مشخص شد که عامل این حادثه قرص‌های برنج بوده‌ است.

قرص برنج مسمومیت

مردي كه براي از بين بردن حشرات خانه‌اش از 300قرص برنج استفاده كرده بود نمي‌دانست اين اقدامش باعث مرگ 3نفر از همسايه‌ها و مسموميت 19نفر ديگر مي‌شود.يكي از ساكنان اين مجتمع مسكوني  در گفت و گو با همشهري گفت: فردي كه در طبقه ششم زندگي مي‌كرد مي‌خواست ساس‌ها و ديگر حشرات موذي داخل خانه‌اش را از بين ببرد. براي همين تصميم گرفت براي اين كار از قرص برنج استفاده كند. او 30بسته قرص خريد و تعداد 300قرص برنج را در نقاط مختلف خانه‌اش قرار داد و پس از آن همراه خانواده‌اش خانه‌اش را ترك كرد.

با گذشت زمان، فعاليت شيميايي قرص‌هاي برنج آغاز شد و تأثيرش خيلي بيشتر از تصور صاحبخانه طبقه ششم بود. گاز و بخاري كه قرص‌ها به‌وجود آورده بودند نه‌تنها باعث مرگ حشرات شد بلكه به سرعت از طريق كانال‌هاي تهويه هودها كه بين واحدهاي اين مجتمع مسكوني مشترك بود و همچنين مجاري فاضلاب، به ساير واحدهاي مجتمع رسيد و از ساعت 12شب شنبه تا صبح يكشنبه، 22نفر از ساكنان اينجا را با علائم سرگيجه، سردرد، اسهال، دل‌پيچه و تهوع به مراكز درماني شهر كشاند.

مرگ تازه عروس

زوج جواني كه تازه 3‌ماه از ازدواجشان گذشته بود، ازجمله كساني بودند كه در اين حادثه دچار مسموميت شدند.يكي از بستگان آنها در گفت‌وگوي تلفني با همشهري گفت: انصار و همسرش در طبقه چهارم مجتمع مسكوني زندگي مي‌‌كردند. آنها اهل كرمانشاه بودند و حدود 3‌ماه بود كه از ازدواجشان مي‌گذشت. شنبه شب، زماني كه آنها دچار حالت تهوع و سرگيجه شدند، انصار با يكي از همكارانش تماس گرفت و از او كمك خواست.

همكار وي راهي خانه آنها شد و اين زوج را به بيمارستان منتقل كرد. در بيمارستان آنها به‌طور موقت درمان شدند و سپس به خانه برگشتند اما حدود ساعت 5صبح، حال آنها به‌شدت بد شد تا جايي كه انصار با سرايدار ساختمان تماس گرفت و درخواست آمبولانس كرد. وقتي آمبولانس آمد، امدادگران او و همسر 18ساله‌اش را سوار كردند تا به بيمارستان ببرند اما در بين راه همسر او جانش را از دست داد. انصار نيز بعد از درمان اوليه از بيمارستان مرخص شد تا مقدمات انتقال جسد همسرش به كرمانشاه و مراسم خاكسپاري را انجام دهد.

مهماني شوم

از ديگر كساني كه در اين حادثه دچار مسموميت شدند، اعضاي خانواده‌اي بودند كه آن شب مهمان داشتند. شدت مسموميت گاز قرص‌هاي برنج به حدي بود كه اعضاي اين خانواده به همراه مهمانانشان مسموم شدند و به بيمارستان انتقال يافتند اما متأسفانه دختربچه خانواده به‌دليل شدت مسموميت جانش را از دست داد.

اين پايان كار نبود چرا كه علاوه بر اين افراد، دختري 4ساله نيز كه از ساكنان همان مجتمع بود براثر استنشاق گاز حاصل از قرص‌هاي برنج به‌شدت مسموم شد و جان خود را از دست داد. خبرهاي رسيده از بندرعباس حاكي از آن است كه در جريان اين حادثه علاوه بر 3جان باخته در مجموع 19نفر نيز در 3بيمارستان كودكان، صاحب‌الزمان (عج) و شهيد محمدي بندرعباس بستري شدند.

آخرين وضعيت حادثه‌ديدگان

در همين حال يكي از مسئولان بيمارستان صاحب‌الزمان(عج) بندرعباس درباره آخرين وضعيت حادثه ديدگان به همشهري گفت: به‌دنبال مسموميت چند نفر از شهروندان در مجتمع مسكوني پيامبر اعظم(ص) 7نفر به بيمارستان صاحب‌الزمان(عج) منتقل شدند كه يكي از آنها كه دختري 10ساله بود جان خود را از دست داده بود و يكي ديگر از آنان كه زني جوان بود نيز در همان دقايق اوليه در مسير بيمارستان فوت شد اما 3نفر ديگر در بخش آي‌سي‌يو بستري و 2 نفر ديگر به‌طور سرپايي مداوا و مرخص شدند. وي ادامه داد: 3 نفري كه در بخش مراقبت‌هاي ويژه نگهداري مي‌شدند اعضاي يك خانواده بودند كه خوشبختانه با تلاش كادر پزشكي ديگر خطري آنها را تهديد نمي‌كند و هم‌اكنون در بخش بستري هستند. از بيمارستان كودكان بندرعباس نيز خبرها حاكي از آن است كه 3 كودك 22ماهه، 7و 8ساله در اين مركز بستري شده‌اند كه وضعيت‌شان چندان رضايت بخش نيست.

به‌دنبال اين حادثه كارشناسان مركز بهداشت بندرعباس و تيمي از آتش‌نشانان با حكم مراجع قضايي و دستگاه‌هاي تنفسي وارد خانه‌اي كه منشأ قرص‌هاي برنج بود شدند و با 300قرص سمي برنج در 4نقطه از اين خانه 75متري روبه‌رو شدند و صاحب خانه به‌دليل سهل‌انگاري كه موجب مرگ 3نفر و مسموميت 19نفر ديگر شده در اختيار مراجع قانوني قرار گرفت.

کد خبر 265165

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha