دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

مرد جوان زمانی که سرگرم شستن بشکه‌های سموم کشاورزی در خانه‌اش بود خبر نداشت ورود این سموم به جوی آب، ساکنان یک منطقه را به دردسر می‌اندازد.

مسمومیت

از صبح يكشنبه‌ ساكنان منطقه بابائيان در شمال زاهدان متوجه بوي بدي شدند كه در اين منطقه به مشام مي‌رسيد. وزش باد باعث انتشار هر چه بيشتر اين بو شده بود و طولي نكشيد كه زنگ تلفن اورژانس به صدا درآمد و نخستين افرادي كه بر اثر وجود گازهاي سمي در هوا مسموم شده‌ بودند، راهي بيمارستان شدند. اين افراد دانش‌آموزان مدرسه دخترانه نجمه بودند و به‌دنبال آنها عده‌ ديگري از مردم منطقه نيز كه دچار مسموميت شده بودند، يكي بعد از ديگري به بيمارستان انتقال يافتند. هر چه زمان مي‌گذشت تعداد كساني كه دچار مسموميت شده بودند بيشتر مي‌شد و در بعدازظهر همان روز، آمار مسموم‌شدگان به اوج رسيد. به‌گونه‌اي كه تا ساعت 2بامداد ديروز 235نفر به‌دليل مسموميت راهي بيمارستان شدند.

  • ماجرا چه بود؟

با گزارش ماجرا به دانشگاه علوم پزشكي زاهدان، اعلام آماده باش شد و تيم‌هاي امدادي راهي منطقه شدند. تحقيقات براي پيدا شدن منشا آلودگي شروع شد. آنچه مسلم بود، انتشار گازهاي سمي در فضا باعث اين مسموميت گسترده شده بود. هرچند در ابتدا اطلاعاتي درخصوص خالي شدن سموم كشاورزي و مواد شيميايي در حاشيه شهر به‌عنوان دليل مسموميت مخابره شد اما پس از بررسي‌هاي انجام شده مشخص شد كه بي‌احتياطي يكي از شهروندان عامل اين حادثه بوده است.

تحقيقات نشان داد كه شامگاه شنبه، مردي اقدام به شست‌وشوي تعدادي بشكه مواد شيميايي و سموم كشاورزي در مقابل خانه‌اش كرده بود. داخل اين بشكه‌ها هنوز مقداري مواد شيميايي و سمي وجود داشت كه در هنگام شست‌وشو وارد جوي آبي شد كه از كوچه آنها مي‌گذشت. اين مسئله باعث شد كه صبح روز بعد و با وزش باد، گازهاي سمي كه از طريق جوي آب در سراسر منطقه بابائيان پخش شده بود باعث انتشار بوي بد و در نهايت مسموميت عده‌ زيادي شود.

همزمان با مشخص شدن اين موضوع، عمليات امدادرساني به ساكنان اين منطقه شروع شد. تيم‌هاي هلال احمر نيز همراه با تيم‌هايي از دانشگاه علوم پزشكي به حالت آماده‌باش درآمدند و در نخستين اقدام ماسك‌هاي مخصوص بين مردم منطقه توزيع شد. همزمان در محل‌هايي كه احتمال مي‌رفت آب مواد شيميايي و سمي را انتقال داده است، آهك پاشيده شد و حتي در منطقه‌اي در خارج از شهر، محلي براي احداث اردوگاه درنظر گرفته شد تا درصورتي كه مسموميت‌ها ادامه داشت، بقيه ساكنان منطقه به آنجا منتقل شوند. همچنين از ساكنان اين محدوده گسترده كه در حدود 200هزار نفر برآورد مي‌شوند، خواسته شد درصورت امكان خانه‌هاي خود را ترك كرده و به نقاط ديگر شهر بروند. به اين ترتيب بحراني كه از شنبه‌شب به‌وجود آمده بود به كنترل امدادگران درآمد و وضعيت شهر به حالت عادي درآمد.

  • تعطيلي مدارس

آلودگي و انتشار گازهاي سمي باعث شد كه براي حفظ جان دانش‌آموزان در مناطق شمالي و حاشيه‌اي شهر زاهدان مدارس در روز گذشته تعطيل شوند. اين در حالي است كه هر چند منطقه آلوده پاكسازي شده، اما تا صبح ديروز بوي تند گازهاي شيميايي به مشام مي‌رسيد كه باعث نارضايتي مردم شده بود.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي زاهدان به مهر گفت: اوضاع منطقه آلوده كاملا تحت كنترل است، ضمن اينكه راهنمايي‌هاي لازم توسط وزارت بهداشت در اين خصوص صورت گرفته است. محمودرضا ميري بنجار با بيان اينكه بشكه‌هاي مورد نظر حاوي مواد شيميايي تاريخ‌گذشته بوده‌اند كه با شست‌وشو، منطقه را با وسعت 40هكتار آلوده كرده است ادامه داد: از آنجا كه كانون آلوده حوالي يك مدرسه دخترانه بوده است، تعداد زيادي از كساني كه مسموم شدند از دانش‌آموزان اين مدرسه بودند.

به گفته وي تيمي از كارشناسان بهداشت محيط دانشگاه علوم پزشكي زاهدان به‌دنبال اين ماجرا به منطقه اعزام و از كانون آلوده نمونه‌برداري شد. همچنين ديروز تيمي از دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي به همراه معاونت‌هاي درمان و بهداشت وزارت بهداشت نيز در منطقه حضور يافتند و اطلاع‌رساني كافي در مورد علائم اين مسموميت‌ها به مردم شده است و خوشبختانه روز دوشنبه مورد جديدي از ابتلا به مسموميت نداشتيم.

  • دستگيري خاطي

درحالي‌كه گفته مي‌شود 108نفر از افرادي كه در اين ماجرا مسموم شدند همچنان در بيمارستان به‌سرمي‌برند، فرمانده انتظامي سيستان و بلوچستان از دستگيري فرد خاطي خبر داد. سردار رحيمي گفت: اين فرد بر اثر بي‌احتياطي و شستن بشكه‌هاي داراي مواد شيميايي و سموم كشاورزي و رها كردن آن در جوي آب باعث مسموميت تعدادي از دانش‌آموزان و مردم شده است.

 

کد خبر 276132

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha