همشهری آنلاین: بالاخره حرف‏‌های کریمی‌ قدوسی کار دست او داد؛ از سخنانش درباره «دادن اطلاعات فقهی توسط حسن روحانی به انگلیسی‌ها» گرفته تا «متهم‌کردن گفتمان اعتدال به براندازی». حالا دبیرخانه «شورای عالی امنیت‌ ملی» علیه او شکایت کرده و پرونده برای بررسی به «دادسرای ویژه کارکنان دولت» فرستاده شده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه «شرق» با این مقدمه نوشت: این اولین‌ باری نیست که «شورای عالی امنیت‌ ملی» علیه کریمی‌ قدوسی طرح دعوی کرده زیرا 21 فروردین سال‌ جاری هم خبر آمد که این شورا به دلیل برخی سخنان قدوسی درباره «توافق ژنو» از شخص او شکایت کرده است.

جواد کریمی‌ قدوسی نماینده مشهد و فرمانده پیشین بسیج منطقه خراسان بوده است. او پنجشنبه، پنجم تیر، در همایش «مرزبانی فرهنگی» در مهدیه مشهد مدعی شد که «اعتدال پوششی برای براندازی نظام است. تئوریزه‌کردن تصمیم ملت ایران، گرفتن غرور ملی در مقابل دشمن، تحریک اقوام و بحران‌های امنیتی سنگین موید براندازی نظام توسط این جریان است.»

کمی پیش‌تر کریمی‌ قدوسی در نطق 25 خرداد خود با انتقاد از رساله دکتری رئیس‌جمهور عنوان کرد که روحانی در پایان‌نامه دکتری خود در دانشگاه «گلاسکو» اسکاتلند اطلاعات محرمانه‌ای را درباره فقه شیعه به انگلیسی‌ها داده است. او همچنین گفته است که «رسانه‌های دولتی و حامی دولت تا به حال صدها میلیارد تومان بودجه دریافت کرده‌اند.»

عزیز اکبریان عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است و در این‌باره می‌گوید: «با شکایت دبیرخانه شورای عالی امنیت‌ ملی از کریمی‌ قدوسی، این شکایت به دادسرای ویژه کارکنان دولت ارجاع شده و این دادسرا که مسئولیت رسیدگی به این مساله را بر عهده دارد از هیات نظارت بر رفتار نمایندگان درخواست کرده تا نطق کریمی‌ قدوسی را مورد بررسی قرار دهد.

حالا قرار است یکی از اعضای این هیات برای بررسی بیشتر شخصا با کریمی‌ قدوسی دیدار و گفت‌وگو کند. کریمی‌ قدوسی از مخالفان سرسخت مذاکرات هسته‌ای ایران بوده و تا به حال محمدجواد ظریف را به کمیسیون امنیت و صحن علنی کشانده است. آبان‌ماه سال ۹۲ طرحی با خط کریمی‌ قدوسی و امضای ۱۱۰ نفر از نمایندگان مجلس برای «الزام دولت به حفظ حقوق مسلم هسته‌ای» تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شد که در عنوان و متن آن نام مخفف پیمان منع گسترش هسته‌ای (NPT) به اشتباه «ام‌پی‌تی» نوشته شده بود.

هیات نظارت در انتظار اسناد کریمی‌ قدوسی

عوض حیدرپور دیگر عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیز سخنان کریمی‌ قدوسی را «خلاف شأن مجلس و صحن علنی» می‌داند و می‌گوید: «هنگام بررسی فیلم سخنرانی کریمی‌ قدوسی در صحن علنی حرف‌هایی در قالب اتهام از سوی ایشان مطرح شده که عجیب است. حالا آقای کریمی باید اسناد «فروش اسناد فقهی از سوی رئیس‌جمهور به انگلستان» و ديگر ادعاهاي مطرح شده خود را به هیات ارائه کند »

به‌گفته او «هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در حال حاضر مشغول جمع‌آوری و بررسی مستندات در این خصوص است».

بررسی فیلم و متن نطق کریمی‌ قدوسی و احتمالا سخنرانی او در مهدیه از جمله مستندات مورد ارجاع خواهد بود. حیدرپور همچنین می‌گوید: «اگر اتهام مطرح‌شده از سوی کریمی‌ قدوسی در چارچوب وظایف نمایندگی نباشد، نتیجه و جمع‌بندی هیات در اختیار مرجع قضایی قرار خواهد گرفت.»

تابش: قدوسی چطور می‌خواهد حرف‌هایش را اثبات کند؟

سخنان کریمی‌ قدوسی در صحن علنی مجلس واکنش‌هایی را به‌دنبال داشت. محمدرضا تابش با گله از اتهام‌های مطرح‌شده کریمی‌قدوسی علیه روحانی گفت که «این حرف‌ها نه در شأن آقای قدوسی است و نه اثبات آن کار ساده‌ای است.»

مجید انصاری معاون پارلمانی حسن روحانی نیز ساعاتی پس از اتمام نطق کریمی‌ قدوسی در صحن مجلس گفته بود که «مایه تاسف است که هنوز انگشت‌شمار افرادی هستند که از تریبون‌های مختلف، رئیس‌جمهور منتخب مردم را با الفاظ بی‌ادبانه و غیرمنصفانه مخاطب قرار می‌دهند.»

با این حال کریمی‌ قدوسی در گفت‌وگو با «پیام نو» وعده ارائه اسناد اتهاماتش را داده است: «قطعا این اسناد را در موعد مقتضی و مقرر منتشر خواهم کرد. خیلی نگران نباشید. اگر منتظر باشید و کمی صبر کنید حتما جوابتان را در اسنادی که منتشر می‌کنم، خواهم داد.»

این نماینده نزدیک به «جبهه پایداری»، گاهی به شکل پررنگی مواضع آیت‌الله مصباح‌یزدی را ادامه می‌دهد. نقد و اتهام او درباره فروش اسناد فقهی به انگلیسی‏‌ها در حالی از سوی او مطرح شده که محمدتقی مصباح‌ یزدی، رهبر معنوی «جبهه پایداری»، پیش‌تر گفته بود که «باید از روحانی پرسید دینش را در مدرسه فیضیه یاد گرفته یا در انگلیس.»

مصباح‌یزدی در بخش دیگری از سخنانش گفته بود: «مسئولان دولت و رئیس‌جمهور در عمق دل، اصلا ولایت‌ فقیه را قبول ندارند و برخی اظهارات آنها نشخوار سخنان اصلاح‌طلبان است.»

کریمی‌ قدوسی همچنین پیش از انتخابات سال ۹۲ خواستار رد صلاحیت حسن روحانی شده بود: «شورای نگهبان می‌تواند نسبت به تجدیدنظر در صلاحیت همه کاندیداها از جمله حسن روحانی اقدام کند.»

او همچنین درست در روزهای ثبت‌نام آیت‌الله هاشمی برای انتخابات ریاست‌جمهوری نامه‌به‌دست در راهروهای مجلس به‌دنبال نقد حضور هاشمی در انتخابات ریاست‌جمهوری بود و نامه‌ای با بیش از 100 امضا در مخالفت با آیت‌الله هاشمی جمع‌آوری کرد.

این‌روزها کریمی‌ قدوسی بیش از هر زمان دیگری بر همان مسیر پیشین می‌رود و ادبیاتش هم گاهی اوقات تندتر از پیش شده است.

حالا باید دید نتیجه بررسی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان چه خواهد شد و سرانجام ارائه اسناد کریمی‌ قدوسی درباره ادعاهای اخیر در صحن علنی مجلس.

 

کد خبر 264597

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha