جمعه ۲۲ تیر ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: بعد از ظهر شنبه 12 ژوئیه(23 تیر) با حضور 40 تن از شخصیت‌های سیاسی از 14 تشکل سیاسی و مدنی لبنان جلسه‌ای در منطقه سل‌سن‌کلود در جنوب غربی پاریس تشکیل می‌شود.

دولت سینیوره در لبنان پس از گذشت یک سال و پس از رد طرح‌های اتحادیه اعراب و کشورهای منطقه‌ای علاقه‌مند به صلح و ثبات در لبنان راضی شده است ابتکار فرانسوی را نیز تجربه کند.

در حالی که بسیاری از گروه‌های لبنانی و کشورهای عربی و منطقه‌ای نسبت به بی‌طرفی فرانسه در ماجرای لبنان تردید دارند.

در دوره ریاست‌جمهوری ژاک شیراک در فرانسه که چندی پیش به اتمام رسید، بهانه فرانسه آن بود که به دلیل روابط شخصی شیراک و رفیق حریری نخست‌وزیر فقید لبنان که در اثر یک بمب‌گذاری و عملیات تروریستی در بیروت کشته شد، شیراک هیچگاه نتوانست روابط متعادلی در لبنان برقرار کند.

 اما در مقابل این دیدگاه وجود دارد که دولت سینیوره همواره خواسته است مسئله لبنان را بین‌المللی کرده و از طریق آمریکا و فرانسه طرح‌های خود را پیش ببرد.

طلال عتریسی استاد دانشگاه‌های لبنان در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته است: عواملی که سبب حل نشدن این بحران شده است دلایل پیچیده داخلی و خارجی دارد. زیرا دخالت‌های خارجی نقش زیادی در این بحران بازی کرده است، به‌ویژه اینکه پس از جنگ تابستان گذشته و حمله اسرائیل به لبنان تلاش‌هایی از سوی آمریکا برای تغییر واقعیت لبنان صورت گرفته است و لبنان هر روز شاهد دخالت‌های آمریکا بوده است.

به گفته عتریسی دخالت‌های آمریکا، حل بحران لبنان را پیچیده کرده است چنان که از سفیر آمریکا در لبنان هر روز می‌شنویم که درباره جزئیات اوضاع لبنان اظهارنظر می‌کند. او برای انتخابات ریاست‌جمهوری لبنان شرط تعیین می‌کند و از زمان آن سخن می‌گوید.

گرچه نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه چند روز قبل از شروع نشست پاریس، حزب‌الله را گروه تروریستی خواند و وزارت امور خارجه فرانسه بسیار سعی کرد آثار منفی این گفته را دفع کند اما در هر حال سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در اثبات بی‌طرفی دولت فرانسه فقط این را گفت که همه گروه‌های لبنانی به پاریس دعوت شده‌اند.

میانجیگری فرانسه و یا آمریکا در مسئله لبنان به‌گونه‌ای است که برای بدبین نبودن به بی‌طرفی پاریس نیز باید بدبین بود. اسرائیل به‌صورت فوری دو درخواست دارد. اول این که 2 سرباز اسیر خود در دست اسرائیل را آزاد کند و دوم این که به ادعای تل‌آویو جریان قاچاق اسلحه برای حزب‌الله از سوریه متوقف شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نیز اعلام کرد، قرار است برنار کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه این درخواستها را  در نشست پاریس مطرح کند.

کد خبر 26455

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز