سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

معاون توسعه‌مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره) از افزایش کمک‌های مردمی در‌ماه رمضان خبر داد و گفت: در‌ماه مبارک رمضان با توجه به فضای معنوی و ملکوتی که به‌وجود می‌آید و تأثیرات گسترده روزه‌داری در جامعه، مردم سخاوتمند همکاری‌های بیشتری با کمیته امداد دارند.

 در سال گذشته با اعتمادي كه مردم به اين نهاد دارند در طول‌ماه مبارك بالغ بر 1500ميليارد ريال كمك‌هاي مردمي صدقات واجب و مستحب در طرح‌هاي مختلف عايد شد كه كميته مطابق با نيت بانيان و واقفين و براساس ضوابط شرعي اين مبالغ را هزينه كرد. اميدواريم در‌ماه رمضان امسال نيز شاهد همين مهرباني گسترده مردم باشيم، ضمن اينكه امسال با حضور گسترده‌ خيران و عموم مردم عزيز جشن‌هاي رمضان در سراسر كشور برگزار مي‌شود كه در برخي مناطق اين جشن‌ها همراه با ايجاد بازارچه‌هاي خيريه با هدف حمايت از مستمندان است.

220ميليارد تومان

به گفته سعيد ستاري درسال گذشته مجموع صدقات دريافتي كميته امداد 220ميليارد تومان بوده كه استان‌هاي تهران، فارس، خراسان رضوي، اصفهان و آذربايجان‌شرقي بيشترين سهم را در سراسر كشور به‌خود اختصاص داده‌اند.سرقت از صندوق‌ها يكي از مشكلاتي است كه در سال‌هاي گذشته نگراني‌هايي را به‌وجود آورده بود. آنطور كه ستاري مي‌گويد، تا‌كنون از 5درصد صندوق‌هاي بزرگ و متوسط كميته امداد سرقت شده كه كميته براي حل اين مشكل كارگاه‌هايي براي بازسازي صندوق‌ها تاسيس كرده است. تخليه مكرر صندوق‌هاي صدقات، ايجاد راهكارهايي براي پرداخت صدقه از طريق عابربانك‌ها و راه‌اندازي درگاه نيكوكاري و راه‌اندازي آزمايشي صندوق‌هاي الكترونيكي نيز راهكارهاي ديگري است كه از سوي كميته امداد درنظر گرفته شده است.

زكات در دهه گذشته

در يك دهه‌ (بين سال‌هاي 83تا 92)‌ بالغ بر 800ميليارد تومان زكات توسط كميته امداد جذب شده و در همين زمان بالغ بر 9هزار پروژه‌ از محل زكات در كشور احداث، تكميل و بازسازي شده كه در توسعه روستاها نقش قابل توجهي داشته است. ستاري با اعلام اين اعداد توضيح مي‌دهد كه در همين راستا 7هزار مسجد احداث و 4هزار مسجد و حسينيه تكميل و بازسازي شده است.

معاون توسعه‌مشاركت‌هاي مردمي كميته امداد امام خميني(ره) مي‌گويد:براي تبيين جايگاه و اهميت زكات در ميان مردم همايش‌هاي گسترده ميداني با هدف تبليغ و ترويج زكات در استان‌هاي كشور با محوريت روحانيت و ائمه محترم جمعه سراسر كشور برگزار و از اين طريق نسبت به توسعه زكات اقدام شده است. البته در كنار اين راه‌ها از فرصت‌هاي رسانه‌اي مانند صداوسيما در زمينه تبليغ و زكات استفاده لازم انجام شده، اما به‌هرحال لازم است كه اقدامات مضاعف و گسترده‌تري در اين زمينه اجرا شود.براساس آمار در سال92 بالغ بر 270ميليارد تومان زكات در كشور وصول شده و بيش از 5هزار پروژه عمراني نيز پيگيري و اجرا شده است.

جمعيت 4ميليون و 500هزار نفري

در حال حاضر يك ميليون و 700هزار خانواده با جمعيت 4ميليون و 500هزار نفر تحت پوشش كميته امداد هستند كه از خدمات متنوعي با توجه به شرايط‌شان استفاده مي‌كنند. كميته امداد اين فرصت را فراهم كرده تا مردم با صرف كمترين زمان ممكن بتوانند كمك‌هايشان را به‌دست افراد نيازمند برسانند. سحرهاي‌ماه مبارك كه براي عبادت از خواب برمي‌خيزيد و غروب‌ها كه سفره افطارتان را مي‌گشاييد كودكاني را به‌خاطر بياوريد كه براي اولين بار روزه مي‌گيرند و ممكن است گروهي از آنها عضوي از خانواده كميته امداد باشند؛‌آنها را فراموش نكنيد.

 

کد خبر 264429

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha