دیروز و طی هفتاد و ششمین جلسه شورای شهر تهران موضوع حفظ و نگهداری باغات و فضای سبز به بحث گذاشته شد و رئیس شورا در آن بر ایجاد سیاست‌های حمایتی برای حامیان باغ‌ها تأکید کرد.

شورای شهر تهران


احمد مسجدجامعي با بيان اينكه افرادي كه در تهران مبادرت به حفظ و نگهداري باغات مي‌كنند نياز به حمايت دارند، گفت: ما نياز به يك سند حمايتي داريم تا مردم تشويق به نگهداري باغات بشوند نه تخريب آن.

وي با بيان اينكه امروزه ارزش زمين‌هاي باير از زمين‌هاي مشجر بيشتر است، گفت: «وقتي وضع چنين باشد مسلم است كه شخص تمايل به حفظ باغ ندارد، حال آنكه هزينه‌هاي فراواني نيز درصورت نگهداري از باغ بر او متحمل مي‌شود. وقتي قوانين بازدارنده وضع مي‌شوند به‌طور حتم نياز به سياست‌هاي حمايتي هم هست.» مسجدجامعي افزود: به‌عنوان نمونه سياست‌هاي تشويقي مي‌تواند در راستاي تأمين آب باشد يا اينكه عرضه نهال رايگان.

بي‌توجهي به مصوبات شورا؛ مسبب نابودي باغات تهران

در اين جلسه همچنين محمد سالاري گفت: در بازديدهايي كه از زمين بوستان مادر در منطقه 5 داشتيم دوستان در شهرداري عنوان كردند ريشه اين زمين باغ نبوده و امروزه چون سرانه‌هاي فضاي سبز در اين منطقه بيشتر از استاندارد است آن‌را تغيير پهنه داده‌اند.

سالاري يادآور شد: «وقتي قانون مي‌گويد كه در پهنه A241 تنها 15درصد مي‌توان بارگذاري كرد، درحالي‌كه امروزه 30درصد و بيشتر بارگذاري مي‌شود چه انتظاري مي‌توان داشت، اين اتفاقي است كه سبب نابودي باغ‌هاي كن هم شده است.»

باغ اسكندري بايد فضاي سبز عمومي باشد

سخنگوي كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا نيز در راستاي تأكيد بر حفظ باغات و فضاي سبز گفت: در جلسات گذشته تذكري در رابطه با باغ اسكندري در منطقه 11و تبديل آن به فضاي سبز عمومي داديم كه همچنان اقدامي در اين راستا صورت نگرفته است. ابوالفضل قناعتي ادامه داد: در شرايطي كه منطقه11 از حيث دارابودن فضاي سبز بسيار فقير است، شهرداري اين منطقه مي‌خواهد در اين باغ تعاوني مسكن بسازد. وي با بيان اينكه اين منطقه داراي بافت فرسوده بسيار نيز هست، اين سؤال را مطرح كرد كه آيا بهتر نيست اين بافت‌هاي فرسوده براي تعاوني مسكن انتخاب شوند؟

در ادامه اين جلسه محمد حقاني، رئيس كميته محيط‌زيست شورا گفت: مدارك جديدي در دست است كه نشان مي‌دهد زمين بوستان مادر در منطقه5 از ابتدا در پهنه فضاي سبز بوده و به‌رغم تذكرات پي‌در‌پي ساخت‌وساز در آن متوقف كه نشده هيچ، فعاليت‌ها شبانه‌روزي هم شده است. غلامرضا انصاري، عضو كميسيون برنامه و بودجه نيز در اين جلسه با تأكيد بر وضع سياست‌هاي تشويقي گفت: حفظ فضاي سبز موجود بايد يكي از اولويت‌هاي ما باشد.

مهلت 3 ماهه براي جانمايي اراضي جايگزين بهشت زهرا

هفتاد و ششمين جلسه شورا با تعيين مهلت حداكثر 3ماه به معاونت خدمات شهري براي جانمايي و تملك اراضي به‌منظور ايجاد گورستان‌هاي جديد در تهران همراه بود. در ابتداي جلسه ديروز مرتضي طلايي كه در غياب رئيس شورا رياست جلسه را برعهده داشت، مناسبت‌هاي 6تير ماه، سالروز ترور رهبر معظم انقلاب در مسجد ابوذر، 7 تير سالروز شهادت سيدشهيدان انقلاب و 72تن از يارانشان آيت‌الله بهشتي كه هفته قوه قضاييه نيز ناميده شده است را گرامي داشت.

در ادامه جلسه كه با حضور شهردار تهران دنبال مي‌شد برخي اعضا نسبت به صدور كارت‌هاي منزلت و مشكلاتي كه براي شهروندان ايجاد شده است ابراز نارضايتي كردند.

رئيس كميته فرهنگي شورا در همين رابطه به مراجعات زيادي اشاره كرد كه به واسطه ‌نارضايتي از نحوه صدور كارت‌هاي منزلت براي استفاده جانبازان، معلولان، دانشجويان و سالمندان داشته است. مجتبي شاكري از اعضا درخواست كرد تا پيگيري‌هاي لازم را نسبت به اين موضوع داشته باشند.

پس از اين محمدباقر قاليباف، شهردار تهران گفت: من نيز بر اين باور هستم كه روال صدور كارت منزلت روال منطقي و درستي نيست. وي ادامه داد: «ما امروز به 16ميليون سفر سوبسيد مي‌دهيم درحالي‌كه 60درصد جامعه توانايي پرداخت قيمت واقعي سفر را دارند. اگر اين هزينه‌ها به جاي خود بازگردد آن زمان مي‌توان به نيازمندان واقعي ازجمله مددجويان كميته امداد، جانبازان و معلولان يا دانشجويان كمك كرد.» قاليباف افزود: ما بايد يك سازماندهي و اصلاح در آيين‌نامه نحوه صدور كارت منزلت داشته باشيم.

بررسي مصوبه گورستان‌هاي جديد

در ادامه اين جلسه ارائه گزارش مسئولان شهرداري در مورد مصوبه «الزام شهرداري تهران به ارائه گزارش درخصوص حسن اجراي مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران در ارتباط با جانمايي، تملك و ساماندهي گورستان‌هاي جديد و همچنين تعيين وضعيت گورستان‌هاي قديمي تهران» در دستور كار قرار گرفت.

مجتبي عبداللهي، معاون خدمات شهري شهرداري تهران در ابتداي اين گزارش گفت: مطالعات كاملي در 22منطقه تهران انجام داديم و براي اين منظور چند منطقه را جانمايي كرديم كه البته هنوز به جمع‌بندي نهايي نرسيده‌ايم. وي سپس از شورا يك فرصت 3ماهه خواست تا طرح نهايي خود را براي تصميم‌گيري به شورا ارائه دهد.

رئيس كميته محيط‌زيست شوراي شهر نيز اظهار كرد: طبق گزارش معاون شهردار ما بيش از نيمي از متوفي‌ها را به‌صورت رايگان دفن مي‌كنيم درحالي‌كه دليلي براي اين كار وجود ندارد.

حقاني با بيان اينكه البته اين بدان معنا نيست كه ما بگذاريم مرده‌اي بر زمين بماند، افزود: اين در حالي است كه 160هكتار زمين اضافه شده در زمان آقاي قاليباف معلوم نيست تا چه زماني گنجايش دفن خواهد داشت. سالاري، رئيس كميسيون شهر‌سازي‌ و معماري شورا نيز با بيان اينكه 10سال است كه شورا شهرداري را مكلف به جانمايي اراضي براي جايگزيني بهشت زهرا كرده، گفت: متأسفانه يك دهه از اين الزام مي‌گذرد و شهرداري هنوز كاري در اين زمينه نكرده است. در اين جلسه اسماعيل دوستي، نايب‌رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا نيز نظر خود را اينگونه بيان كرد كه در جنوب تهران اراضي‌اي وجود دارد كه براي اين كار مناسب است.

نايب رئيس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر با اشاره به اين موضوع كه در حال حاضر برخي افراد اين اراضي را كه متعلق به منابع طبيعي است خيلي ارزان يا حتي رايگان مي‌گيرند، گفت: ما نبايد فرصت‌سوزي كنيم چرا كه آينده‌اي خطرناك خواهيم داشت.

رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شورا با بيان اينكه ايجاد گورستان در مناطق جنوبي يعني مشكلات بيشتر براي شهروندان جنوب تهران، اظهار داشت: اگر در يك پنجشنبه به بهشت زهرا عزيمت كنيد درخواهيد يافت كه شهروندان اين نواحي با چه مشكلات و مرارت‌هايي دست‌به‌گريبان هستند.

پرويز سروري سپس در پيشنهادي عنوان كرد: ايجاد پارك گورستان‌ها در مناطق هم كاهش تقاضاي سفر را به همراه دارد و هم اينكه كاربري چند‌منظوره مي‌توان از آن داشت. مجتبي شاكري، عضو كميسيون فرهنگي هم با اشاره به سوابق مصوبه شوراي شهر تهران درخصوص الزام شهرداري تهران براي جانمايي گورستان‌هاي جديد، گفت: اين موضوع بنا برضرورت در سال‌83 در شورا تصويب شده و مدام نيز بر آن تأكيد شده است اما تاكنون به مرحله عملياتي نرسيده است؛ وي به همين‌خاطر پيشنهاد داد يك ضرب‌الاجل در اين مورد براي شهرداري تعيين شود.

احمد دنيامالي، رئيس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شورا نيز پيشنهاد داد اين موضوع از دستور كار شورا و مديريت شهري خارج نشود تا به يك نتيجه مطلوب برسد.در پايان، اعضاي شورا با تعيين مهلت حداكثر 3ماه معاونت خدمات شهري را موظف كردند تا لايحه خود را براي جانمايي و تملك اراضي به‌منظور ايجاد گورستان‌هاي جديد جهت تصويب به شورا ارائه كند.

در اين جلسه همچنين اعتراض فرمانداري تهران به متن مصوبه «برنامه عملياتي 5 ساله دوم شهرداري تهران» مورد بحث و بررسي قرار گرفت. جوابيه اين اعتراض كه توسط كميسيون برنامه و بودجه شوراي اسلامي شهر تهران تهيه شده بود با اكثريت آرا به‌تصويب رسيد. عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شورا در اين رابطه اظهار داشت: سلسله مراتب براي مشخص كردن جزئيات برنامه ۵ ساله رعايت شده است و اين برنامه هنوز هم قابل اصلاح و تغيير است. وي افزود:‌ ايرادات برنامه توسط اتاق پايش كه در شورا و شهرداري شكل گرفته رفع مي‌شود و اين تنها راه اجراي موفقيت‌آميز يك برنامه جامع است. وي با اشاره به بازديدهاي ميداني از مناطق مختلف شهرداري تهران توضيح داد:‌ ما تلاش مي‌كنيم تفكر برنامه ۵ ساله را در مناطق شهرداري تهران نهادينه كنيم. بر اين اساس شهرداري را نيز موظف كرده‌ايم در هر لايحه‌اي كه به شورا ارائه مي‌دهد مشخص كند براساس كدام بند برنامه ۵ ساله اين لايحه را ارائه داده است. وي يادآور شد: شهرداري نظام‌نامه اجرايي اتاق پايش را تدوين كرده است و بعد از ارسال اين جوابيه بايد اتاق پايش به شكل فعال و مداوم، پايش برنامه را انجام دهد. پس از اين، اعضاي شورا اين جوابيه را در 8بند به تصويب رساندند.

ناظران شورا بر سفرهاي خارجي شهرداري مشخص شدند

 در جلسه ديروز شوراي شهر تهران موضوع انتخاب 2 نفر نماينده ناظر شوراي اسلامي شهر تهران براي عضويت در كميته نظارت بر سفرهاي خارجي شهرداري تهران مطرح شد كه پس از بحث و بررسي هادي ساعي و ولي‌‌الله شجاع پوريان از اعضاي شوراي شهر انتخاب شدند. گفتني است براساس بند 5ماده پنجم دستورالعمل اعزام مأموران و هيأت‌هاي شهرداري تهران به خارج از كشور كه طبق مصوبه شورا تهيه شده است، 2نفر نماينده از شوراي شهر به‌عنوان ناظر در اين كميته انتخاب مي‌شوند.

 

کد خبر 264250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha