همشهری آنلاین: یک مقام ارشد فرانسوی گفت: فرانسه و هم‌پیمانانش برای پیگیری جدی مذاکرات سخت و پیچیده با ایران مصمم هستند تا با این کشور بر سر برنامه هسته‌ای‌اش به یک توافق جامع برسند.

رومین نادال سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی کویت اظهار کرد: ما با هم‌پیمانانمان در گروه 1+5 مصمم هستیم تا به یک راه‌حل بلند‌مدت برای تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته ای ایران برسیم.

به گزارش ايسنا، دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان قرار است 2 ژوئیه در وین پایتخت اتریش آغاز شود. گفته می‌شود آخرین دور از این مذاکرات بدون دستیابی پیشرفتی ملموس پایان یافته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه افزود: ما از ایران انتظار داریم که تصمیمات لازم را برای دستیابی به یک توافق بلندمدت، کامل و معتبر اتخاذ کند.

وی همچنین گفت: این مذاکرات بطور جدی در حال انجام شدن است. با این حال این مذاکرات سخت و پیچیده است و ما هم‌پیمانانمان این گفته ایران را که دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ممکن است به دلیل پیچیدگی مباحث 10 روز و یا بیشتر از آن بطول انجامد پنهان نکرده‌ایم.

نادال در سخنانش یادآور شد که موضع فرانسه براساس کیفیت این توافق بنا شده و مدت زمان پروسه دستیابی به آن مساله مورد نگرانی آن‌ها نیست.

به نوشته این روزنامه؛ ایران و گروه 1+5 تا ضرب الاجل 20 ژوئیه که فرصت 6ماهه توافق اولیه ژنو پایان می‌یابد فرصت زیادی ندارند اما احتمال تمدید این توافق پیش از این از سوی ایران مطرح شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه تاکید کرد: عل‌یرغم وجود یک چارچوب زمانی برای این مذاکرات مساله‌ای که برای ما مهم است محتوای توافق است نه روزی که مذاکرات پایان می‌یابد.

وی ادامه داد: هرگونه توافق با ایران باید به جامعه بین‌الملل در‌خصوص سرنوشت برنامه هسته‌ای ایران اطمینان دهد.

نادال همچنین در پاسخ به سوالات این خبرگزاری مدعی شد: ایران در گذشته به تعهدات خود عمل نکرده و به این دلیل هدف تحریم‌های سازمان ملل قرار گرفته است.

وی در این‌باره گفت: اما شرایط اکنون متفاوت است، در پاییز گذشته ما به یک توافق اولیه دست یافتیم و اکنون در آستانه امضای یک توافق جامع قرار داریم، فضای مذاکرات اکنون جدی است و ایران وارد این مذاکرات جدی شده است.

کد خبر 264044

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha