حسین رویوران:مذاکرات هفته گذشته ایران و ۱+۵ به هدفی که دوطرف از قبل برای آن پیش‌بینی کرده بودند رسید و آن به زعم وزیر خارجه ایران آغاز تقریبی نگارش پیش‌نویس متن توافق جامع بود.

 ایران و ۱+۵

اگرچه اين پيش نويس پر از اختلاف‌هاي دوطرفه است كه داخل پرانتز قرار گرفته‌اند اما دو طرف توانستند نقاط مشترك و اختلافات نظر را در قالب مفاهيم و واژگان مشخص روي كاغذ بياورند و با قراردادن اختلافات درون پرانتز نگارش متن را آغاز كنند. حتي با ملاحظه اينكه در اين متن پرانتزها از كلمات بيشتر است باز بايد همين آغاز را به فال نيك گرفت.

مشكلي كه وجود دارد اين است كه غرب براساس پيش‌فرض انحراف در فعاليت‌هاي هسته‌اي تحريم‌هايي را عليه ايران اعمال كرده است. اين درحالي است كه به شهادت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي انحرافي در برنامه هسته‌اي ايران وجود ندارد.
در مسئله هسته‌اي مباحث مربوط به گذشته و معطوف به آينده وجود دارد. غرب درخصوص مباحث گذشته كاملاً برايش مسجل شده كه برنامه هسته‌اي ايران مسالمت‌آميز است و انحرافي در آن وجود ندارد، اما درخصوص مسائل آينده آنها مي‌خواهند برنامه هسته‌اي ايران را محدود نگه دارند. سطح غني‌سازي از نظر آنان براي ايران بسيار پايين تعريف مي‌شود اما كشورمان معطوف به نيازهاي خود مي‌خواهد غني‌سازي انجام دهد.

منطق ايران براساس برنامه ساخت نيروگاه‌هاي هسته‌اي و اورانيوم غني‌شده در ايران تبيين شده است. حساسيت‌ها در مورد اراك با وجود اينكه ايران پيشنهاد بازطراحي آن را براي كاهش پلوتونيوم توليد شده در آن داده است همچنان وجود دارد. ايران اما به صراحت اعلام كرده كه نمي‌تواند آن را تعطيل كند.

غربي‌ها بدون منطق بحث مي‌كنند. رقم‌هاي پيشنهادي آنان براي سانتريفيوژهاي فعال در ايران بسيار پايين‌تر از آن چيزي است كه ايران براي آينده خود نياز دارد. پيشنهادهاي آنان دايناميك و مبتني بر مقتضيات زمان نيستند و مشخص است كه ايران چنين چيزي را نمي‌پذيرد. اتخاذ تصميم براي برداشتن تحريم‌ها عليه ايران از آن جهت براي غرب به‌خصوص آمريكا سخت است كه يكسري تحريم‌ها را آمريكا خارج از سازمان ملل عليه ايران وضع كرده است.

لذا آمريكا در دو بعد و بقيه در يك بعد بايد تصميم بگيرند. ضمن اينكه اروپا نيز تحريم‌هايي عليه ايران داشته است. به همين علت است كه عنوان مي‌شود تصميم‌گير اصلي آمريكاست. تحريم‌هاي خارج از سازمان ملل به‌خصوص در حوزه بانكي به‌طور عمده از طرف آمريكاست. آمريكا در اين‌باره بايد تصميم سختي بگيرد و اين مي‌تواند زمينه موفقيت گفت‌وگوها را فراهم كند.به نظر مي‌رسد دولت آمريكا اراده‌اي براي حل دارد اما تحت فشار لابي‌هاي صهيونيستي تا حدود زيادي دست به عصا حركت مي‌كند.

كارشناس مسائل سياسي

کد خبر 263277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha