وزیر خارجه آمریکا بعد از مذاکرات ابتدای هفته‌اش در بغداد و قاهره، دیروز دوباره به خاورمیانه بازگشت تا در جده با شاه عربستان گفت‌وگو کند.

ملاقات وزاری خارجه

سفر او به عربستان درحالي صورت مي‌گيرد كه رياض نيروهاي نظامي و امنيتي در مرزهاي خود با عراق را به حالت آماده‌باش درآورده‌ است.وزير خارجه آمريكا كه در روزهاي گذشته سفر خود به خاورميانه را به پايان رسانده بود، روز پنجشنبه در پاريس با 3وزيرخارجه عرب ديدار كرد.

جان كري در ديداري 90دقيقه‌اي با وزراي خارجه اردن، عربستان و امارات، تهديدات امنيتي فراروي خاورميانه و مشخصا شدت گرفتن بحران در عراق را بررسي كرد. كري دراين ديدار تأكيد كرد كه تهديد داعش منحصر به عراق و سوريه نخواهد بود بلكه تمام خاورميانه را فراخواهد گرفت. اين اظهارات تكرار مواضع سوريه طي 2سال گذشته بود كه در آن اعلام كرده بود كه گروه‌هاي تروريستي به جان تمام كشورهاي منطقه خواهند افتاد. همزمان با اين ديدار، دولت آمريكا از كمك 1.5ميليارد دلاري به لبنان، اردن، عراق و مخالفان سوريه خبر داد. اين كمك مالي تحت عنوان طرح ايجاد ثبات در منطقه صورت مي‌گيرد.

به گفته منابع آمريكايي، مهم‌ترين محور مذاكرات كري با اعراب، كيفيت برچيدن داعش و قطع كمك مالي و تسليحاتي به آن بوده است. بنا به گزارش‌ پژوهشكده سياست‌هاي خاور نزديك واشنگتن، شهروندان عربستاني همچنان بيشترين منبع كمك‌هاي مالي براي داعش هستند.

به موازات اين ديدارها، عربستان هم به فهرست كشورهايي پيوست كه نيروهاي مرزي خود را به حالت آماده‌باش درآورده است. خبرگزاري رسمي عربستان گزارش داد كه پادشاه دستور داده است تمامي تدابير لازم براي حمايت از كشور در برابر اقدامات گروه‌هاي تروريستي اتخاذ شود. اما عربستان به ماهيت و نوع اين تدابير اشاره‌اي نكرد.

اين بيانيه درحالي صادر مي‌شود كه به نوشته سايت تحليلي آمريكايي آتلانتيك، قطر و عربستان به‌ترتيب حاميان اصلي جبهه النصره و داعش در خاورميانه‌اند. آتلانتيك افزود: هرچند احتمال توقف كمك‌هاي مالي رسمي عربستان به داعش تقويت شده اما حمايت طرف‌هاي غيردولتي در آن به‌احتمال بسيار بالا همچنان برقرار است.

تدابير امنيتي عربستان در مرز با عراق همچنين درحالي اتخاذ مي‌شود كه عربستان تنها يك هفته پيش از سفر رئيس‌جمهور آمريكا به رياض بود كه داعش را در فهرست تروريستي خود قرار داد. در روزهاي گذشته مقام‌هاي امنيتي عراق تأكيد كرده بودند كه شبه‌نظاميان داعش سعي كردند تا كنترل گذرگاه مرزي عرعر ميان 2 كشور را به‌دست بگيرند.

کد خبر 263956

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha