پنجشنبه ۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: گرچه کمک‌های تازه نظامی آمریکا به عراق برای رویارویی با گروه های دهشت افکن (تروریست) در چارچوب درخواست دولتمردان این کشور صورت می گیرد، اما برخی نسبت به هرگونه تحرک نظامی آمریکا در عراق بدبین هستند.

دخالت نظامی آمریکا در عراق

به گزارش ايرنا شبکه «اسکای نیوز» که دفتر آن در امارات است، چهارم تیرماه به نقل از «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، نوشت: این کشور با هدف جمع آوری اطلاعات از گروهک تروریستی داعش (دولت اسلامی عراق و شام) در حریم هوایی عراق روزانه 35 پرواز شناسایی انجام می دهد.

گروه بعثی- تکفیری داعش از پانزدهم خردادماه دور تازه یورش به شهرهایی مانند سامرا، موصل، تکریت و... را آغاز کرده است.

کربی افزود: نخستین گروه مشاوران نظامی آمریکا که شمار آنان بیش از 300 تن است برای کمک به ارتش عراق در جنگ با گروه های تروریستی در بغداد مستقر شدند.

بر پایه این گزارش، به تازگی 40 نیروی نظامی آمریکایی در 2 گروه برای جمع آوری اطلاعات امنیتی و ارزیابی آنچه نیروهای عراقی نیاز دارند، به این کشور وارد شدند و50 نفر دیگر هم در راه رسیدن به بغداد هستند.

پیش از این، مسوولان کاخ سفید اعلام کرده بودند حمله نظامی آمریکا به گروه های مسلح، به تعهد رهبران عراق درباره تشکیل دولت ملی بستگی دارد.

گرچه کمک آمریکا به عراق در چارچوب درخواست دولتمردان این کشور صورت می گیرد اما برخی از محافل رسانه یی در منطقه نسبت به این مساله بدبین هستند و نسبت به هرگونه تحرک نظامی آمریکا در عراق هشدار می دهند.

در این پیوند، روزنامه ی «الوطن» سوریه نزدیک به دولت این کشور سوم تیرماه در گزارشی نوشت: تردیدی نیست که یورش داعش به شهرهای عراق و سهل انگاری آمریکا برای اجرای توافقنامه های امنیتی خود با عراق کشور نشان می‌دهد واشنگتن همچنان سیاست تنش آفرینی با هدف بحران سازی را ادامه می دهد و به این منظور از گروه های تکفیری تندرو استفاده می کند تا نقشه تازه منطقه را ترسیم کند و برنامه های خود را پیش ببرد.

این روزنامه با تاکید بر اینکه «در همسنجی با تجربه سوریه، صدور حکم درباره موفقیت یا شکست شرط بندی آمریکا در عراق هنوز زود است»، دلایل شکست سیاست کنونی آمریکا در عراق را چنین عنوان کرد:

- اختلاف و درگیری میان گروه های تروریستی در عراق: تنش و شکاف میان گروه های مسلح در عراق برجسته ترین عاملی است که برنامه‌های آمریکا در این کشور را مانند سوریه با شکست روبرو خواهد شد. تروریست ها در عراق از دیدگاه یکسانی برخوردار نیستند تا بتوان آنان را زیر یک پرچم جمع آوری کرد. برای نمونه می توان به درگیری گروه «نقشبندیه» با داعش اشاره کرد. «عزت ابراهیم الدوری» معاون «صدام حسین» رییس جمهوری معدوم عراق و رهبر گروه نقشبندیه، از بیعت با «ابوبکر البغدادی» رهبر داعش، سر باز زده است.

- موضع پشتیبانی کننده تهران از بغداد: همان گونه که به تازگی «علی اکبر ولایتی» مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران، گفته است در صورتی که عراق در مبارزه با تروریست ها از ایران کمک بخواهد، این کشور حتی یک لحظه هم تردید نخواهد کرد.

- موضع پشتیبانی کننده مسکو از بغداد: موضع روسیه درباره مسایل منطقه همواره ثابت بوده است. مسکو برای ثبات و شکوفایی منطقه خاورمیانه تلاش بسیاری می کند و منافع خود را در گرو امنیت و آرامش منطقه قرار داده است.

- دغدغه اردن: نگرانی اردن از احتمال گسترش دامنه ویرانگری های گروه داعش به این کشور نیز یکی از عواملی است که باعث خواهد شد برنامه های آمریکا در عراق به راحتی پیش نرود. آمادگی ارتش اردن در مرزها بیانگر نگرانی این کشور از گسترش دامنه فعالیت تروریست ها به خاک اردن است.

- نگرانی کشورهای غربی: کشورهای غربی از پیامدهای آتی دهشت افکنی برای خود نگران هستند و از این رو، درباره نقش واشنگتن در تقویت گروه های تکفیری با آمریکا اختلاف نظر دارند.

  •  جنگ روانی رسانه‌ای علیه عراق

از زمان پیشروی تروریست های تکفیری- بعثی، برخی رسانه های منطقه ای با شایعه پراکنی و دامن زدن به جنگ روانی تلاش کردند مردم و ارتش عراق را از مبارزه با دهشت افکنان ناامید کنند.

در این پیوند، روزنامه ی «الصباح» عراق بیست و هشتم خرداد در گزارشی نوشت: هر روز جنبه تازه ای از دروغ ها و شایعه پراکنی های رسانه های دشمنان آشکار می شود. پیروزی های ارتش عراق در رویارویی با عناصر گروهک دهشت افکن داعش، پوچ بودن اطلاعات و اخبار برخی رسانه ها علیه عراق را ثابت می کند.

به نوشته الصباح، این شبکه های ماهواره ای و رسانه ها تلاش کردند با انتشار اخبار دروغ بر روحیه شهروندان و ارتش عراق تاثیر بگذارند اما اطلاعات نشان می دهد دسیسه چینی این رسانه ها با شکست روبرو شده و میلیون ها شهروند عراقی برای دفاع از کشور داوطلبانه تن به نبرد داده اند.

«احسان العوادی» عضو ائتلاف دولت قانون، به الصباح گفت: ما در یک مرحله تاریخی به سر می بریم و همه باید در برابر شایعه پراکنی هدفمند که از سوی برخی رسانه ها دنبال می شود، هوشیار باشیم.

به گفته او، این رسانه‌ها با پخش اخبار بی پایه تلاش می کنند مردم عراق روحیه خود را از دست بدهند و در نبرد با گروه دهشت افکنی داعش تسلیم شوند.

«محمد الهنداوی» عضو جریان «الاصلاح»، هم نسبت به جنگ رسانه ای علیه عراق هشدار داد و گفت: مردم باید هوشیار باشند در دام شایعه های هدفمند برخی رسانه ها نیفتند. این رسانه ها تلاش می کنند ترس و وحشت را میان مردم منتشر کنند.

افزون بر این، تارنمای رادیو «صدای عراق» بیست و پنجم خرداد نوشت: برخی رسانه های اجاره ای وابسته به بعثی ها تلاش کرده اند چهره ای غیرواقعی از ارتش عراق نشان دهند. این رسانه ها ارتش عراق را ارتشی شکست خورده توصیف کردند که هدف آن کشتن اهل تسنن عراق است.

به گزارش صدای عراق، این رسانه ها با ارایه تصویری پوچ، دروغین و فریبکارانه خواسته اند روی واقعیت ها سرپوش نهند و پیروزی های ارتش را در نبرد با دهشت افکنان داعش کمرنگ جلوه دهند.

  •  همنوایی مردم عراق در مبارزه با تروریست‌ها

هدف قرار گرفتن شهرهای عراق و در پی آن شایعه پراکنی‌های رسانه‌ای با هدف ایجاد ناامیدی و وحشت در مردم و اختلاف افکنی میان جریان های مذهبی- طایفه‌ای صورت گرفت اما بسیاری معتقدند این رخداد باعث همنوایی بسیاری از مردم و گروه های عراقی در رو به رو شدن با دهشت افکنی شد. بسیاری از شخصیت های مذهبی و سیاسی اهل سنت و شیعه عراق از جمله آیت الله «سید علی سیستانی» مرجع بلندپایه بر ضرورت مبارزه با این نوع حرکت‌ها تاکید کردند.

در این پیوند، روزنامه «السفیر» لبنان چهارم تیرماه در گزارشی نوشت: رخدادهای تازه عراق سبب شد روند سیاسی در این کشور به مرحله تازه ای وارد شود. در حالی که ائتلاف دولت قانون به ریاست «نوری مالکی» نخست وزیر عراق، در انتخابات چندی پیش این کشور بیشترین آرا را به دست آورده بود و می خواست دولت تازه را تشکیل دهد گروه دهشت افکنی داعش با پیشروی در برخی شهرهای عراق تهدید کرد شیرازه کشور را از هم خواهد پاشید.

این روزنامه افزود: تنش های امنیتی سبب شد بسیاری از طرف هایی که در روند سیاسی عراق نقش دارند، در مبارزه با تروریست ها همنوا شوند و از ارتش در رویارویی با دهشت افکنان پشتیبانی کنند.

به نوشته السفیر، پیش از یورش تروریست ها به شهرهای کلیدی، سیاستمداران عراق بر سر تشکیل دولت تازه اختلاف نظر داشتند اما یورش غافلگیرانه گروه داعش به سامرا و موصل سبب شد آنان اختلاف ها را کنار گذاشته و با تروریست ها به مبارزه جدی تن دهند.

در این زمینه، «عادل الغالب» تحلیلگر مسائل سیاسی، به این روزنامه گفت: پشتیبانی گروه های سیاسی عراق از ارتش در نبرد با تروریست ها اقدامی خودجوش نبود؛ بلکه فتوای مرجعیت دینی به عنوان برجسته ترین عامل باعث شد گروه های سیاسی این موضع را در پیش گیرند.

«محمد الشمری» تحلیلگر مسائل سیاسی، هم به السفیر گفت: با وجود اینکه جریان صدر به رهبری «مقتدا صدر» و مجلس اعلای اسلامی عراق به رهبری «سیدعمار حکیم» با سیاست های نوری مالکی مخالفت هایی داشتند، باز هم در مبارزه با دهشت افکنی با وی همنوا شدند تا از کشور پشتیبانی کنند.

به نظر می رسد عراق برای گذر از این مرحله ی بحرانی بیش از پیش نیازمند وحدت و وفاق ملی است؛ در این راستا هم دولت و هم گروه های سیاسی و مذهبی می توانند با گذر از منافع حداکثری خود نقش مهمی در کاهش اختلاف‌ها و هم افزایی برای مبارزه با گروه های دهشت افکن داشته باشند. البته در پیش گرفتن سیاست سازنده و مثبت از طرف همه ی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای و پرهیز از ماجراجویی های نظامی در عراق نقش مهمی در کاهش بحران امنیتی و پیشبرد ثبات در عراق خواهد داشت.

  • گروه تحقیق و تفسیر خبر
کد خبر 263888

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دیدگاه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha