همشهری‌آنلاین: انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در جدیدترین اثر خود کتاب«خداوند اشرف،از ظهور تا سقوط»نگاهی مستند و تاریخی به روند فرقه گرایی سازمان مجاهدین خلق تألیف آقای سید حجت سید اسماعیلی عضو پیشین شورای مرکزی مجاهدین را روانه بازار نشر کرد.

اشرف و مجاهدین خلق

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از روابط عمومی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی سيدحجت سيداسماعلي متولد 1339، عضو پيشين شوراي مركزي مجاهدين، در سال 1357 با پيروزي انقلاب به تشكيلات مجاهدين پيوست.

اعلام جنگ مسلحانه در سي خرداد سال 1360 و شكست سنگين مجاهدين در اين عرصه، راهي جز خروج از كشور بر رهبري و بدنه اين گروه باقي نگذاشت.

در سال 1363 براساس خط سازماني از كشور خارج و وارد تركيه شد و در دانشگاه Yildiz شهر استانبول در رشته مهندسي مكانيك مشغول به تحصيل گرديد. يكسال بعد، به دستور سازمان ترك تحصيل نمود و در سال 1364 به همراه جمعي ديگر به كشور عراق انتقال يافت و پس از گذراندن آموزش‌هاي مقدماتي در قسمت حفاظت يكي از پايگاه‌هاي مرزي سازماني به نام «تدين» مشغول به‌كار شد.

در اوايل سال 1365 وارد واحدهاي نظامي سازمان گرديد و در زمستان سال 65 و با اخراج سازمان از مناطق تحت كنترل گروههاي كُرد عراقي در استان سليمانيه، همراه ساير نيروهاي سازمان به قرارگاه اشرف در نزديك شهر خالص منتقل و در پشتيباني يكي از تيپ‌هاي رزمي سازماندهي گرديد.

در سال 1367 به تيپ 11، تحت فرماندهي حسين ربوبي با نام مستعار فضلي منتقل و مسئوليت دفتر وي را عهده‌دار شد.
سيداسماعيلي در جريان عمليات فروغ جاويدان در سوم مرداد ماه 1367 جزء تيم حفاظت فرماندهي اين تيپ بود.

بعد از شكست عمليات فروغ جاويدان و بازگشت نيروها به قرارگاه اشرف، به ستاد اطلاعات مركزي سازمان در قرارگاه بديع‌زادگان مقر اختصاصي مسعود رجوي در شمال بغداد انتقال يافت. پس از چند ماه براي انجام يك مأموريت سازماني به كشور تركيه رفت و پس از سه سال اقامت در اين كشور مجدد به عراق بازگشت.

در سال 1372 مجدداً براي انجام يك مأموريت ديگر به كشور اردن اعزام گرديد. آقاي سيداسماعيلي بهمدت 16 سال از عمر تشكيلاتي خود را در ستاد اطلاعات مركزي و بخش اطلاعات تعدادي از ارتشهاي سازمان گذراند.

وي در جريان حملهی آمريكا به عراق كه منجر به سقوط صدامحسين در فروردين سال 1382 گرديد، بهعنوان افسر اطلاعات در ستاد صديقه حسيني از اعضاي ارشد شوراي رهبري سازمان كه فرماندهي عملياتي قرارگاه علوي با دو ارتش سوم و يازدهم را بهعهده داشت، فعاليت ميكرد.

آقاي سيداسماعيلي طي مدتي كه در سازمان حضور داشت، از نزديك شاهد انواع فشارهاي روحي و رواني بر اعضاي مجاهدين و فعاليتهاي جاسوسي اين گروه به نفع كشور عراق در زمان حكومت صدام حسين، نيرويهاي آمريكايي مستقر در خاك عراق بعد از سقوط صدام حسين و برخي ديگر از كشورهاي منطقه و غرب بوده است.

بدين‌ترتيب وي پس از 27 سال همكاري حرفهاي با تشكيلات مجاهدين با پيبردن به مناسبات فرقهاي و ضدمردمي اين گروه، تشكيلات مجاهدين را ترك و در اسفند سال 1383 به ايران بازگشت.

کتابي که پيش روي شماست حاصل چهار سال کار مستمر در ثبت مشاهدات و مستندات در خصوص بررسيِ علل و چگونگي بروز و تشريح ساختارهاي فرقهای و فعاليتهای جاسوسي در تشکيلات مجاهدين است.

واقعيت اين است که سازمان مجاهدين، منحصربه‌فردترين فرقه سياسي ـ مذهبي يک هزار سال گذشته ايران است که توانسته بيشترين ضايعات انساني را در ابعاد يک فاجعه بر جامعه ما تحميل کند. بنابراين، شناخت عميق و علمي بنيادهاي فکري و مناسبات تشکيلاتي مجاهدين که در اين کتاب بدان پرداخته شده است، ميتواند نقش بسزايي در افشاي ماهيت و حقيقت درون‌تشکيلاتي مجاهدين داشته باشد. چرا که در دنياي امروزي، فرقه‌ها تهديد جدي براي سلامتي جامعه به‌ويژه براي نسل جوان و تحصيلکرده کشورها به حساب مي‌آيند که بايد با افشاگريِ روابط حاکم بر مناسبات آنها و آگاهي‌دادن از تمامي راه‌هاي ممکن، جامعه را از تهديد فرقه‌گرايي مصون ساخت.

اين کتاب با الهام از کتاب معروف «فرقه‌ها در ميان ما» اثر به‌جامانده از خانم دکتر مارگارت تالر سينگر فقيد، روانشناس كلينيكي و استاد ممتاز وقت دانشگاه كاليفرنيا در بركلي آمريکا در کادر مناسبات فرقه‌ای حاکم بر تشکيلات مجاهدين با ساختار فرقه‌ای آن نوشته شده است. کتاب «فرقه‌ها در ميان ما» در سال 1390ش توسط مهندس ابراهيم خدابنده به فارسي ترجمه گرديد.

خانم سينگر فقيد در کتاب خود با مهارت تمام توانسته است مناسبات پيچيدهی حاکم بر درون فرقهها را مورد بررسي موشکافانه قرار داده و بهخوبي شرايط لازم را براي به اجرا درآوردن فرايند بازسازي فکري در شش تم تشريح کند. همچنين وي در اين کتاب هشت تم ارائهشده توسط «روبرت جي. ليفتون» و سه تم ارائهشده توسط «ادگار شاين» را که براي روند بازسازي تحميل رواني تعريف شده‌اند را نيز مورد بررسي قرار داده است.

شايان توجه اينکه تمامي تمهايی که از جانب سه محقق فوق در رابطه با فرقه‌ها بيان شده‌اند، تقريباً بيکم و کاست در مورد سازمان مجاهدين نيز صدق ميکند و در اين کتاب به‌ طور مفصل تشريح شده است. علاوه بر اين، مؤلفه‌های ديگري که شاخص‌های خاص شناخت مناسبات فرقه‌ای مجاهدين است نيز در اين کتاب محوربندي و مفصلاً به بيان آن پرداخته شده است.

این اثر در شمارگان1500 نسخه و 936 صفحه و به قیمت 305.000ريال روانه بازار نشر گردیده است.
 علاقمندان جهت تهیه این کتب با تخفیف ویژه می توانند به فروشگاه این مرکز در خیابان انقلاب،خیابان ۱۲فروردین،بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران و یا با شماره تلفن های ۶۶۹۵۳۶۰۷ و ۶۶۹۶۱۵۳۶ تماس بگیرند.

کد خبر 263763

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha