سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: شهر رم چند روزی است که میزبان نمایشگاه بزرگ عکس با موضوع «تخریب آثار تاریخی سوریه» است.

اثر تاریخی

به گزارش ایسنا به نقل از شبكه سانا، شهر رم از 20 ژوئن میزبان نمایشگاه عکس سوریه با موضوع «تخریب و سرقت آثار تاریخی»‌ این کشور است.

برگزارکنندگان این نمایشگاه نتوانستند عنوان بهتری را برای ابراز تأسف خود از ماجراهای سرقت، قاچاق و تخریب بهترین آثار هنری و دستاوردهای بشر از ابتدای سکونتش بر روی زمین پیدا کنند.

شاید برگزاری این نمایشگاه از سوی کشورهایی حامی نظامی و مالی گروهک‌های تروریستی سوریه بودند، یکی از پیامدهای آگاهی و اقرار به سمتی که در حق مردم فلسطین شده است،‌ تلقی شود.

ایتالیا از نیمه دوم ماه فوریه گذشته در چارچوب یک کمپین بزرگ بین‌المللی، فعالیت‌های مختلفی را در راستای ارتقای سطح آگاهی بین‌المللی نسبت به آسیب‌هایی که تاکنون متوجه میراث تاریخی و فرهنگی سوریه شده است، آغاز کرده است.

در این نمایشگاه مجموعه‌ای از اسناد، عکس و فیلم با موضوع میزان آسیب و ارزش تاریخی، فرهنگی اماکن تاریخی و موزه‌های سوریه از سوی وزارت فرهنگ و موزه‌های این کشور به نمایش گذاشته شده است.

در این عکس‌ها، حجم تخریب‌ها در موقعیت‌های تاریخی مختلف، معماری شگفت‌انگیز ابنیه تاریخی آن، شهرهای تاریخی، کنیسه‌ها، کلیسا‌ها، دیرها و مساجد به ویژه در شهرهای «معلولا» به نمایش گذاشته شده‌اند.

این نمایشگاه از سوی مراکز دولتی و آکادمی‌های اروپایی بویژه وزارت فرهنگ کشور ایتالیا مورد توجه و تقدیر قرار گرفت.

اعضای این وزارت در کنار مجموعه‌ای از اساتید دانشگاه‌های رم، ونیز و سوربون،‌ دانشگاه برلین، موسسه علمی آلمان مستقر در دمشق، بیروت و عمان در کنفرانس مطبوعاتی حضور یافتند.

از جمله چهره‌های حاضر در این نشست، پروفسور پائولو ماتید و فرانچسکو روتیلی، معاون سابق نخست وزیر ایتالیا و وزیر سابق فرهنگ این کشور اشاره کرد.

دکتر «مامون عبدالکریم»، مدیر موزه‌ها و آثار باستانی سوریه نیز درباره جایگاه و اهمیت این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه به وضوح نشان می‌دهد، گروهک‌های تروریستی مسلح سوریه، در طرحی برنامه‌ریزی شده، تخریب اماکن تاریخی این کشور را به دلیل عدم وجود نمادهای دولتی در این مناطق مورد هدف قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری این نمایشگاه از زمان آغاز بحران سیاسی سوریه، برجسته‌ترین و مهم‌ترین حرکت فرهنگی محسوب می‌شود، گفت: این اقدام با هماهنگی مدیریت و وزارت فرهنگ سوریه و تلاش‌های پروفسور پائولو ماتیه، چهره بزرگ علم باستان شناسی و همکاری مسئولان فرهنگی این کشور انجام شده است و باید از تلاش‌های این دانشمند بزرگ که دارای نشان لیاقت سوریه نیز هست، به دلیل اقدامات و گام‌های مثبتی که برای حفظ تاریخ و میراث سوریه انجام داد، تقدیر کرد.

این نمایشگاه تا 21 «اوت» آینده (30 مرداد) در شهر رم ایتالیا ادامه خواهد داشت.

کد خبر 263619

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha