سه‌شنبه ۳ تیر ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۰
۰ نفر

محمد باریکانی: ماجرای تورهای جام جهانی اکنون چنان خبرساز شده که حتی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی نمی‌تواند ناراحتی خود را از خبرهای منتشر شده در مورد تورهای جام جهانی و اظهارنظرهای برخی همکاران سابق وزارت خارجه را پنهان کند.

گردشگران ایران-برزیل

مرتضي رحماني موحد در سومين نشست شوراي مشورتي گردشگري درباره آنچه در مورد قيمت تورهاي گردشگري گفته شده گفت كه گران‌ترين تور فروخته شده 25ميليون تومان بود نه 60ميليون تومان!

هاشمي سفير سابق ايران در برزيل و حميدرضا آصفي عضو ستاد پشتيباني از تيم ملي ايران در جام جهاني كه در وزارت خارجه تشكيل شده است 2روز پيش به قيمت تورهاي جام‌جهاني اشاره كرده و از اعتراض گردشگران تورهاي جام جهاني به خدمات آژانس‌هاي گردشگري سخن گفته بودند.

آصفي حتي گفته بود كه معلوم نيست اگر سفارت ايران در برزيل نبود چه بر سر گردشگران ايراني جام جهاني در برزيل مي‌آمد؟

انتشار اين سخنان اگرچه موجب واكنش رسمي سازمان ميراث فرهنگي شد و آن سازمان اطلاعيه‌اي با هدف روشنگري براي افكار عمومي منتشر كرد، اما متن آن اطلاعيه چنان سربسته و مبهم بود كه نتوانست ابهام‌ها درخصوص قيمت تورهاي جام جهاني و آنچه از آن شكايت مسافران جام جهاني از تورها به سفارت ايران در برزيل اعلام شده بود را برطرف كند.

بند پاياني اطلاعيه سازمان ميراث فرهنگي كه ديروز منتشر شد همچنين بدون ذكر نام از اشخاص كه به اظهارنظر در مورد تورهاي برزيل پرداخته بودند اعلام كرد كه آنها پيشينه مطبوعاتي و ديپلماتيك دارند و در بخش خصوصي ذينفع هستند.

رقابت براي ربودن گوي تورهاي جام جهاني

خبرنگار ما در كنكاش بر سر يافتن برخي جزئيات از برگزاري اين تورها دريافت كه در جلساتي كه بين وزارت خارجه، فدراسيون فوتبال و معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي به‌منظور ساماندهي برگزاري تورهاي گردشگري برگزار شد، 2كميته وزارت خارجه و فدراسيون فوتبال در برگزاري تورهاي جام جهاني برزيل و دريافت مبلغي كلان به‌منظور برگزاري تورها و تبليغات رقابت داشته و توجهي به‌وجود بخش گردشگري كشور نداشتند.

سرانجام فدراسيون فوتبال در برگزاري تورهاي جام جهاني گوي سبقت را از وزارت خارجه و معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي مي‌ربايد و با استناد به اينكه فيفا از فدراسيون فوتبال ايران خواسته تا يك شركت را به‌عنوان برگزار‌كننده اصلي تورهاي جام جهاني معرفي كند، توانسته است برگزاري تورهاي جام جهاني را در انحصار خود بگيرد.

پيش‌تر سازمان ميراث فرهنگي تمامي توراپراتورهاي مطرح كشور را پاي يك ميز نشانده بود و به آنها يادآوري كرده بود كه برخلاف دوره‌هاي گذشته هيچ انحصاري در برگزاري تور جام جهاني وجود ندارد و همه آژانس‌هاي گردشگري مورد تأييد مي‌توانند در بازار رقابت برگزاري تورهاي جام جهاني حضور داشته باشند.

اما پس از پيروزي فدراسيون فوتبال در رقابت برگزاري تورهاي جام جهاني، آن فدراسيون يك آژانس منتخب خود را به سازمان ميراث فرهنگي معرفي مي‌كند و سازمان ميراث فرهنگي نيز در مخالفت با انحصارگرايي برگزاري تور، 7آژانس ديگر را به فهرست اجرا‌كنندگان تورهاي جام جهاني وارد مي‌كند.

تفاهمنامه‌اي وجود نداشت

سازمان ميراث فرهنگي از همان ابتداي طرح موضوع برگزاري تورهاي جام جهاني البته اعلام كرده بود كه نه‌تنها با انحصار در برگزاري تور مخالف است كه حتي موضوع قيمت‌گذاري بر تورهاي جام جهاني را نيز بر عهده مجريان تورها مي‌گذارد تا با ايجاد يك بازار رقابتي سطح كيفي خدمات به گردشگران افزايش بيابد.

در ماجراي تفاهمنامه بانك گردشگري نيز آنطور كه هاشمي سفير سابق ايران در برزيل و دبير ستاد ويژه پشتيباني از تيم ملي در وزارت خارجه در گفت‌وگويي در برزيل با ايسنا اعلام كرده بود كه تفاهمنامه‌اي به‌منظور پرداخت وام با بازپرداخت يكساله و سود 4درصدي در حضور معاون گردشگري به امضاي كفاشيان رسيد. مهدي اسدي مدير روابط عمومي بانك گردشگري گفت: بانك گردشگري و شركت‌هاي تابعه آن هيچ‌گونه تفاهمنامه و فعاليتي درخصوص برگزاري تورهاي جام جهاني نداشته است و اين موضوع 6ماه پيش نيز اعلام شد.

اسدي همچنين گفته است كه آن بانك شرط كمك به تورهاي گردشگري را داشتن تأييديه و استاندارد كافي در برگزاري تور خوانده بود. هنوز اما مشخص نيست پافشاري سفير سابق ايران در برزيل و حميدرضا آصفي سخنگوي سابق وزارت خارجه بر وجود تفاهمنامه با بانك گردشگري به چه دليل صورت گرفته است.

برخي مديران مياني در معاونت گردشگري به خبرنگار همشهري گفته‌اند كه بانك گردشگري قرار بود تضمين چند ميليارد توماني در موضوع كمك به برگزاري تورها به سازمان ميراث فرهنگي را ارائه كند كه اين موضوع پذيرفته نشد و رقم مشخص وام گردشگري كه ميزان آن تا سقف 30ميليون تومان اعلام شده بود نيز مشخص نشد و به همين دليل آن بانك نتوانسته در كمك به برگزاري تورهاي جام جهاني ورود كند.

معاون گردشگري كشور كه از اظهارنظر برخي همكاران سابق خود در وزارت خارجه ناراحت است اما ديروز در نشست مشورتي گردشگري گفت: تمامي گردشگراني كه از ايران به برزيل سفر كرده‌اند 450نفر هستند و گران‌ترين تور عرضه شده براي بازي‌هاي جام جهاني 25ميليون تومان است نه 60ميليون تومان!

کد خبر 263603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha