محمد باریکانی: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری صبح دیروز با صدور اطلاعیه‌ای به برخی اظهارنظرها در مورد انتقاد از بی‌برنامگی‌ها در برگزاری تورهای جام جهانی و سرگردانی گردشگران ایرانی جام جهانی که با تورهای وی‍ژه فوتبال به برزیل سفر کرده‌اند، واکنش نشان داد و انتقادها را غیرواقعی خواند.

گردشگران ایران-برزیل


ديروز در گزارشي كه در روزنامه همشهري نيز منتشر شد به نقل از حميدرضا آصفي عضو ستاد پشتيباني از تيم ملي در جام جهاني كه يك دوره نيز تجربه برگزاري جام جهاني داشته است از سرگرداني تماشاگران ايراني جام جهاني در برزيل و همچنين برخي ناهماهنگي‌ها در تورهايي كه گردشگران را به برزيل برده‌اند خبر داد.

آصفي حتي گفته بود كه گردشگران ايراني جام جهاني با مراجعه به سفارت ايران در برزيل از تورهاي گردشگري كه برخلاف قراردادهايشان عمل كرده‌اند شكايت داشته‌اند. او گفته بود كه اگر سفارت ايران در برزيل نبود مشخص نبود چه بلايي بر سر ايرانياني كه در آن كشور سرگردان شده‌اند مي‌آمد. در بخشي ديگر سفير ايران در برزيل نيز پرده از گرانفروشي در تورهاي جام جهاني برداشته بود. سفير ايران در برزيل گفته بود كه تورهاي جام جهاني از برخي افراد مبلغ گزافي بين 30تا 60ميليون تومان پول گرفته‌اند، درحالي‌كه گردشگراني كه به‌صورت انفرادي به برزيل سفر كرده‌اند تا بازي دوم ايران مبلغي بين 15تا 19ميليون تومان هزينه كرده‌اند. چندماه پيش از جام جهاني تفاهمنامه‌اي منعقد شده بود كه براساس آن بانك گردشگري متعهد مي‌شد تعداد زيادي از ايرانيان را با قيمت مناسب و با ارائه وام يكساله براي تشويق تيم ملي به برزيل ببرد. اين تفاهمنامه پس از برگزاري 20جلسه كارشناسي شده در حضور معاون گردشگري به امضاي كفاشيان رئيس فدراسيون فوتبال رسيد اما گفته مي‌شود كه اين تفاهمنامه اجرا نشده و شكل ديگري پيدا كرده است. در واكنش به اين خبرها سازمان ميراث فرهنگي ديروز اطلاعيه‌اي در 5بند صادر كرد كه پاسخ شفافي به اظهارات مطرح شده محسوب نمي‌شود.

سازمان ميراث فرهنگي از نامه‌اي خبر داده است كه در تاريخ 1392/9/9براي رئيس‌جمهور ارسال كرده و با اشاره به اهميت جام جهاني پيشنهاد تشكيل ستاد هماهنگي جام جهاني را مطرح كرد و متعاقب آن معاونت گردشگري آن سازمان همكاري تنگاتنگي با وزارت امور خارجه، فدراسيون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان به عمل آورد. سازمان ميراث فرهنگي در بند دوم از اطلاعيه خود همچنين با اشاره به حساسيت فدراسيون فوتبال مبني بر رعايت سياست‌ها و چارچوب‌هاي ابلاغي فدراسيون جهاني فوتبال (فيفا) در ارتباط با تعيين و اعلام مجري تورهاي فدراسيون براي مسابقات جام جهاني اعلام كرد كه با حمايت از ديدگاه‌هاي فدراسيون فوتبال و انتخاب انجام شده، تأكيد كرده است اعزام علاقه‌مندان و هواداران در قالب تور‌هاي اعزامي نبايد به‌صورت انحصاري در اختيار يك دفتر قرار بگيرد. سازمان ميراث فرهنگي همچنين در بخشي از اطلاعيه خود آورده است كه فارغ از اختلافات بين‌بخشي ناشي از تولي مديريت حضور ايران در جام جهاني، همكاري همه جانبه‌اي با دستگاه‌هاي ذيربط به عمل آورده و حتي محصولات صنايع‌دستي و اقلام فرهنگي، تبليغي و اطلاع‌رساني جاذبه‌هاي تاريخي كشور را از طريق وزارت خارجه در اختيار سفارت ايران در برزيل قرار داده است.

خبرگزاري‌ها پيش‌تر اعلام كرده بودند اين اقلام كه مي‌بايست در غرفه‌هاي معرفي ايران در شهرهاي ميزبان تيم ملي به مسئوليت محمدعلي فياضي مديركارگروه يوزپلنگ ايراني كه مسئوليت كميته‌هاي گردشگري معاونت گردشگري را نيز دارد عرضه مي‌شد، به‌دليل برپا نشدن اين غرفه‌ها تحويل سفارت ايران در برزيل شده است. سازمان ميراث فرهنگي همچنين در واكنش به خبرهايي كه از برگزاري ضعيف تورهاي جام جهاني به تهران رسيده است، اعلام كرد: نشست فوق العاده‌اي در اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان تهران با فراخوان همه دفاتر خدمات مسافرتي كه مجوز برگزاري تورهاي جام جهاني را دريافت كرده بودند برگزار شد كه صورتجلسه آن به امضاي همه مديران دفاتر خدمات مسافرتي برگزار‌كننده تور‌هاي جام جهاني رسيد و جملگي به ضرورت رعايت كامل موازين ج. ا. ايران و در عين حال اجراي تعهدات مندرج در قرارداد منعقده با مسافران تأكيد كردند.

سازمان ميراث فرهنگي اما در بخش پاياني اطلاعيه خود بدون ذكر نام افراد به اشخاصي اشاره كرده است كه پيشينه مطبوعاتي و ديپلماتيك داشته و همزمان در بخش خصوصي نيز ذينفع هستند و از آنها خواسته است در ارائه ارزيابي بر مستندات صحيح تكيه كنند تا از بروز شائبه‌ پرهيز شود.

به‌نظر مي‌رسد بند آخر از اطلاعيه سازمان ميراث فرهنگي خطاب به حميدرضا آصفي ‌سخنگوي پيشين وزارت خارجه و همچنين سفير ايران در برزيل است كه از شكايت و اعتراض گردشگران ايراني جام جهاني به سفارت ايران در برزيل از خدمات تورهاي گردشگري كه آنها را به برزيل برده است خبر داده‌اند.

کد خبر 263421

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha