شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

ز سال ۲۰۰۱ تا به حال بیش از ۴۰۰ فروند هواپیمای بزرگ بدون خلبان آمریکایی در سراسر جهان سقوط کرده‌اند. از زمان آغاز جنگ در افغانستان و عراق، هواپیماهای بدون خلبان آمریکایی به علل مختلف دچار نقص شده‌اند و به‌دلیل اشکال فنی، اشتباه انسانی، آب و هوای بد و دیگر عوامل سقوط کرده‌اند.

هواپیما

از زمان آغاز جنگ در افغانستان و عراق، هواپيماهاي بدون خلبان آمريكايي به علل مختلف دچار نقص شده‌اند و به‌دليل اشكال فني، اشتباه انساني، آب و هواي بد و ديگر عوامل سقوط كرده‌اند.

روزنامه واشنگتن‌پست با بررسي بيش از 50هزار صفحه گزارش درباره سقوط اين هواپيماها در مطلبي به بررسي كارنامه هواپيماهاي بدون خلبان پرداخته است. براساس قانوني كه سال 2012در كنگره آمريكا به تصويب رسيد، از سال آينده پرواز تجاري هواپيماهاي بدون خلبان در آمريكا به تحقق خواهد پيوست. در اين صورت، پرواز اين قبيل هواپيماها توسط سازمان‌هاي مختلف نظامي و غيرنظامي افزايش خواهد يافت. دولت آمريكا همواره اطمينان خاطر داده است كه پرواز هواپيماهاي بدون خلبان ايمن بوده است، اما گزارش واشنگتن پست حاكي از مخاطرات احتمالي اين هواپيماهاست.

هواپيماهاي نظامي بدون خلبان در مواردي روي خانه‌ها، كشتزارها، بزرگراه‌ها، آبراه‌ها افتاده‌ و در يك مورد در وسط آسمان به هواپيماي سي130برخورد كرده‌ است. در اين حوادث هيچ‌كس كشته نشده، اما چيزي نمانده بود كه فجايع بزرگي به بار بيايد. در‌ماه نوامبر سال 2008يك هواپيماي بدون خلبان از نوع پرديتر در افغانستان از كنترل خارج شد و در پايگاه نظامي آمريكا سقوط كرد. دليلي قطعي براي اين حادثه ذكر نشد، اما باد و چرخش ناگهاني خلبان علت اين حادثه محسوب مي‌شود. چندين هواپيماي بدون خلبان به هنگام پرواز در ارتفاع بالا ناپديد شده‌اند. در سپتامبر 2009يك هواپيماي بدون خلبان آمريكايي از نوع ريپر كه طول 2 سر بال‌هاي آن حدود 6.7متر است، در افغانستان از كنترل خارج شد و جنگنده‌هاي آمريكايي آن را در نزديك مرز تاجيكستان سرنگون كردند.

علت سقوط برخي از اين هواپيماها عدم‌مهارت خلبان بوده است. در ژانويه 2010يك هواپيماي 8/3ميليون دلاري پرديتر كه حامل موشك هلفاير بود در نزديكي قندهار سقوط كرد، چون خلبان متوجه نشده بود كه هواپيما را واژگون هدايت مي‌كند. همان سال يك پرديتر ديگر در همان حوالي سقوط كرد، چون خلبان دكمه اشتباهي را روي دسته كنترل فشار داد. بيشتر حوادث مربوط به اين هواپيماها در نقاط جنگي بوده است، اما ده‌ها حادثه هم در آمريكا حين آزمايش و آموزش رخ داده است. 2

‌ماه پيش، يك هواپيماي 170كيلويي بدون خلبان متعلق به نيروي زميني ارتش آمريكا در كنار حياط دبستاني در پنسيلوانيا سقوط كرد. در آبان‌ماه پارسال يك هواپيماي ريپر در درياچه انتاريو سقوط كرد، اما هنوز نيروي هوايي نتوانسته است آن را پيدا كند. در ژوئن 2012، يك هواپيماي آر كيو 4نيروي دريايي كه طول 2 سر بال‌هاي آن به اندازه طول 2 سر بال‌هاي هواپيماي بوئينگ 757است، در سواحل شرق مريلند سقوط كرد و دچار آتش‌سوزي شد.

ارتش آمريكا حدود 10هزار هواپيماي بدون خلبان دارد، از هواپيماهاي نيم كيلويي واسپ و 2كيلويي ريون تا هواپيماهاي يك تني پرديتر و 15تني گلوبال هاكس. نيروهاي مسلح آمريكا قصد دارند تا 3سال آينده اين هواپيماها را در دست‌كم 110پايگاه در 39ايالت به پرواز درآورند. صنعت هواپيماي بدون خلبان آمريكا پيش‌بيني مي‌كند تا سال 2025، 82ميليارد دلار از ساختن اين هواپيماها درآمد كسب كند.

کد خبر 263276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha