همشهری آنلاین: روزنامه واشنگتن پست می‌نویسد، نقص فنی، شرایط بد جوی، فشار بر دکمه‌ای نادرست، همه اینها باعث شده که از سال ۲۰۰۱ تا کنون ۴۱۸ فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی سقوط کند.

به گزارش دويچه وله، روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست روز جمعه ۲۰ ژوئن (۳۰ تیر) با ارائه برآمدی از تحقیقات بر روی گزارش‌هایی ۵۰ هزار صفحه‌ای از سوانح نظامی نوشت، بین سال‌های ۲۰۰۱ تا پایان ۲۰۱۳، ۴۱۸ فروند هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) آمریکایی هم در مناطق نظامی و هم در مناطق غیر نظامی سقوط کرده است. آنها در آب‌ها و مزارع سقوط کرده یا به کوه‌ها و حتی به هواپیمای سرنشین‌دار برخورد کرده‌اند.

علت سقوط آنها نقایص فنی، اشتباه انسانی، شرایط بد جوی و دیگر دلایل ذکر شده است. این پهپادها به منازل، مزارع، قطارهای شهری، کوه‌ها یا آب‌ها برخورد کرده‌اند. واشنگتن‌پست می‌نویسد، در این موارد هیچ گونه تلفات انسانی گزارش نشده است، اما تحقیقات نشان می‌دهد که در برخی موارد خطر تلفات انسانی بسیار بالا بوده است.

برای نمونه یکی از پهپادها اندکی بعد از تعطیلی مدرسه و خروج دانش‌آموزان به حیاط این مدرسه برخورد کرده و یکی از آنها نیز به دریاچه اونتاریو سقوط کرده است. خطرناک‌ترین مورد در اوت سال ۲۰۱۱ در افغانستان اتفاق افتاد که پهپاد مستقیما به بال چپ هواپیمایی سرنشین‌دار برخورد کرد و سوخت هواپیما به بیرون ریخت. خلبان توانست به سرعت هواپیما را فرود بیاورد. کسی در این سانحه جان خود را از دست نداد و زخمی نشد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که علاوه بر نارسایی‌های فنی و صدمات، نبود سیستم هشداردهنده، اشتباهات خلبان و قطع مرتب ارتباط ماهواره‌ای بین خلبان و پهپاد را نیز می‌توان از دلایل سقوط آنها برشمرد. حدود نیمی از پهپادهای نوع "پریدیتور"، خریداری‌شده توسط نیروی هوایی آمریکا دچار سانحه شده‌اند. ارتش آمریکا در مجموع ۱۰ هزار فروند پهپاد دارد.

در گزارش‌هایی که توسط نیروهای هوایی، زمینی و دریایی ارائه شده است از اشتباهات هدایت‌کننده پهپادها نیز به عنوان علت این سوانح نام برده می‌شود. برای مثال یکی از پهپادها سقوط کرده زیرا هدایت‌گر آن متوجه نبوده که پهپاد دارد به صورت وارونه پرواز می‌کند. پهپاد دیگری سقوط کرده زیرا هدایت‌گر دکمه‌ای نادرست را فشار داده است. لاشه تعدادی از پهپادها هم که در مناطق دورافتاده سقوط کرده‌ا‌ند هرگز دوباره پیدا نشده است.

کد خبر 263259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha