همشهری آنلاین: همزمان با روز جهانی مبارزه با مواد مخدر وزیر کشور به عنوان سخنران اصلی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران به محل برگزاری نماز جمعه رفت و در سخنان ۳۰ دقیقه‌ای خود آمارهایی از شمار معتادان، میزان کشفیات و راهکارهای مبارزه با مواد مخدر در دولت ارائه کرد.

rahmani fazli

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اهمیت مبارزه با مواد مخدر و نقشی که پدیده اعتیاد بر شرایط سیاسی، اجتماعی،‌ فرهنگی و ... دارد گفت: مبارزه با مواد مخدر امری مهم و خطیر است و به همین دلیل است که در سازمان ملل معاونتی برای این موضوع تشکیل شده و در اغلب کشورها نیز مبارزه با مواد مخدر در سطوح بالای حاکمیتی تعریف شده است.

وی با اشاره به سخنان رهبری و تاکید ایشان بر بحث مبارزه با مواد مخدر گفت: ایشان در سال 85 سیاست‌های کلی مبارزه با موادمخدر را در 11 بند ابلاغ کردند که این امر نشان دهنده اهمیت موضوع است و به همین دلیل ستاد مبارزه با مواد مخدر و روسای قوا مسئول اجرایی و عملیاتی کردن این موضوع هستند.

وزیر کشور با بیان اینکه در همسایگی کشور ما کشوری است که بیش از 82 درصد از مواد مخدر کل دنیا را تامین می‌کند، اظهار کرد:‌ در سال 2012 ، 154 هزار هکتار از اراضی افغانستان زیر کشت مواد مخدر بود و منجر به تولید سه هزار و 700 تن تریاک شد.

افزایش 49 درصدی تولید مواد مخدر در افغانستان

رحمانی فضلی با اشاره به افزایش 49 درصدی تولید مواد مخدر در افغانستان در سال 2013 گفت: در این سال 210 هزار هکتار از اراضی افغانستان زیر کشت مواد مخدر رفت که در مجموع منجر به تولید 5 هزار و 500 تن مواد مخدر شد و این یعنی افزایش 49 درصدی تولید مواد مخدر طی سال 2013.

وزیر کشور با بیان اینکه مواد مخدر بین دو هزار و 500 تا سه هزار میلیارد دلار گردش مالی دارد گفت: براساس اعلام سازمان ملل متحد 460 میلیارد دلار جرایم ناشی از جرایم سازمان یافته است که حدود نیمی از آن مرتبط با مواد مخدر است.

رحمانی فضلی با اشاره به گردش مالی سه میلیارد دلاری مواد مخدر در کشورمان گفت:‌ معادل این رقم حدود 10 هزار میلیارد تومان می‌شود.

یک میلیون و 350 هزار معتاد داریم

رحمانی فضلی با بیان اینکه براساس آمارها 5.2 درصد جمعیت بین 15 تا 64 ساله جهان سابقه یک بار مصرف مواد مخدر را دارند گفت:‌ این یعنی حدود 240 میلیون نفر یک بار تجربه مصرف مواد مخدر را داشته‌اند که این رقم در کشور ما 2.6 درصد است و حدود یک میلیون و 350 هزار معتاد می‌شود.

وزیر کشور با بیان اینکه این رقم حدود نصف تعداد جهانی معتادان است گفت: البته همین تعداد هم برای ما غیرقابل پذیرش است. چرا که براساس اعتقادات دینی ما تمام جامعه در قبال یک فرد معتاد مسئولند.

به گفته دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اگر این تعداد معتاد ضرب در تعداد خانواده‌ها کنیم یعنی حدود شش میلیون نفر در کشورمان به طور مستقیم درگیر پدیده مواد مخدر هستند.

دلواپسی 92 درصدی جامعه از مواد مخدر

 وی با بیان اینکه 92 درصد جامعه نگران موضوع مواد مخدرند و به عنوان یک دغدغه اصلی به آن نگاه می‌کنند گفت:‌ از میان یک میلیون و 350 هزار معتاد کشور ،‌90.7 درصد را معتادان مرد و 9.3 درصد را زنان شامل می شوند.

افزایش دو برابری اعتیاد زنان طی 4 سال گذشته

رحمانی فضلی با اشاره به نرخ اعتیاد در زنان گفت: در چهار سال گذشته آمار اعتیاد زنان 5.2 درصد از کل معتادان بود. اما در طول چهارسال گذشته این افزایش داشته و حدود دو برابر شده است که این موضوع با توجه به اینکه زنان از کانون‌های اصلی آموزش در خانواده هستند نگران‌کننده است.

52 درصد معتادان شاغل‌اند و 63 درصد متاهل

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه 52.7 درصد از معتادان شاغل هستند گفت:‌این یعنی حدود 700 هزار نفر از جمعیت شاغل کشور دارای اعتیاد هستند و به تعبیری دیگر اعتیاد 700 هزار نفر را از چرخه اقتصاد و اشتغال کشور خارج کرده است.

وزیر کشور با بیان اینکه 63 درصد از معتادان نیز متاهل‌اند گفت: اگر هرکدام از این افراد دو فرزند داشته باشند یعنی حدود 700 هزار نفر فرزند اعتیاد در جامعه وجود دارد که اگر خوب به این افراد توجه نشود مسیر والدینشان را ادامه خواهند داد.

اعتیاد عامل 55 درصد از طلاق‌ها

وزیر کشور اعتیاد را عامل 55 درصد طلاق‌ها در جامعه اعلام کرد و افزود: طلاق محور مهمی در جامعه است و اگر ما به دنبال کاهش آمار آن هستیم باید توجه ویژه‌ای به بحث مبارزه با مواد مخدر داشته باشیم.

آمارهای تکان‌دهنده از اعتیاد

وی در ادامه سخنانش آمارهایی تکان‌دهنده از نتایج اعتیاد در کشور اعلام کرد و گفت:‌ 65 درصد همسرآزاری‌ها به علت اعتیاد و منظور از همسرآزاری یعنی اینکه افراد معتاد همسران مظلومشان را مجبور به انجام کارهایی می‌کنند که غیراخلاقی و غیرانسانی است.

وزیر کشور با بیان اینکه 30 درصد کودک‌آزاری‌ها و 25 درصد از قتل های عمد نیز توسط معتادان انجام می‌شود گفت:‌ براساس نتایج تحقیقات و آمارهایی که داریم 23 درصد نزاع‌ها و خشونت‌ها نیز در پی اعتیاد حاصل شده و بین 35 درصد تا 40 درصد سرقت‌ها نیز ناشی از اعتیاد به مواد مخدر است که اگر ما می‌خواهیم به دنبال از بین بردن این مسائل در جامعه باشیم باید توجه ویژه‌ای به مبارزه با مواد مخدر کنیم.

ارتباط مستقیم و غیرمستقیم 65 درصد زندانیان با مواد مخدر

رحمانی فضلی با بیان اینکه بیش از 65 درصد زندانیان به صورت غیرمستقیم و مستقیم با مواد مخدر در ارتباطند گفت:‌ 45.5 درصد از زندانیان به علت اعتیاد به مواد مخدر و قاچاق آن در زندانند.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه در مبارزه با مواد مخدر سه هزار و 750 شهید دادیم گفت:‌ بیش از 12 هزار جانباز نیز در این راه داشتیم که همین موضوع نشانگر قاطعیت جمهوری اسلامی در برخورد و مبارزه با مواد مخدر است.

مرگ روزانه 8 معتاد در کشور

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به مرگ متوسط روزانه 8 نفر در کشور به دلیل مصرف نامناسب مواد مخدر گفت: این رقم در سال حدود سه هزار نفر می‌شود و پس از تصادفات رانندگی دومین علت مرگ و میر ایرانیان، مواد مخدر است.

بازگشت 80 درصد ترک‌کنندگان به اعتیاد

وزیر کشور با اشاره به برنامه‌های دولت تدبیر و امید در مقابله با اعتیاد گفت:‌ متاسفانه در خوشبینانه‌ترین حالت تنها 20 درصد کسانی که ترک کرده‌اند پاک می‌مانند و مابقی به اعتیاد بازمی‌گردند. بنابراین باید به بحث پیشگیری توجه بیشتری شود.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید پیشگیری را بحث مهمی در مبارزه با مواد مخدر می داند گفت:‌ دولت به دنبال اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر است و در همین راستا جلسات مفصلی با هنرمندان، مداحان، ورزشکاران، ائمه جمعه و قشرهای تاثیر گذار جامعه داشته‌ایم و همزمان با آن سازمان‌های مردم نهاد و خیریه‌ها را افزایش داده‌ایم تا بتوانیم به وسیله و با کمک خود مردم با این پدیده مبارزه کنیم.

وی با بیان اینکه در رسانه‌ها و صداو سیما باید سطح آگاهی‌های عمومی مردم در حوزه مبارزه با مواد مخدر را افزایش دهیم گفت: متاسفانه مردم اطلاعات درستی از آثار مواد مخدر ندارند و اگر خانواده‌ها متوجه پیامدهای این موضوع باشند بهتر می‌توانند در پیشگیری از آن به ما کمک کنند که به عنوان مثال خانواده‌ها باید حساس باشند که فرزندانشان وقتی به بهانه‌های پارتی، پارک و ... به بیرون می‌روند چه کاری انجام می‌دهند.

پذیرش 764 هزار معتاد در مراکز درمانی

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به پذیرش 764 هزار معتاد در 6 هزار و 341 مرکز درمانی ترک اعتیاد گفت:‌ برای این افراد حدود 30 میلیارد تومان حق بیمه پرداخت شده اما متاسفانه همانطور که گفتم حدود 80 درصدشان دوباره به اعتیاد بازمی‌گردند.

جمع آوری 20 هزار و 500 معتاد از کف خیابان

رحمانی فضلی با بیان اینکه دو گروه معتاد وجود دارد گفت: یک گروه از معتادان همان‌هایی هستند که خانواده‌هایشان آنان را به مراکز ترک اعتیاد تحویل می‌دهند که حدود 760 هزار نفر هستند و گروه دیگر معتادان کف خیابانی هستند که توسط پلیس جمع‌آوری شده و به 18 مرکز درمانی منتقل می‌شوند که رقم این افراد نیز حدود 20 هزار و 500 نفر است که چرخه درمانشان نیز سه ماه به طول می‌انجامد.

به گفته وزیر کشور 92 درصد معتادان در مراکز بخش خصوصی پذیرش می‌شوند.

انجام هزار و 724 عملیات و کشف 573 تن مواد مخدر

رحمانی فضلی با بیان اینکه در سال 92 یک هزار و 724 عملیات در بحث مقابله با مواد مخدر انجام شده است، گفت: این عملیات‌ها شامل برخورد با باندها و قاچاقچیان مواد مخدر بوده است که در مجموع آنها 573 تن مواد مخدر کشف و ضبط شده است.

مصرف حدود 500 تن مواد مخدر در کشور

وزیر کشور در ادامه سخنانش با اشاره به آمار کشف مواد مخدر در سال 92 گفت: متاسفانه به همین میزان نیز مواد مخدر در داخل کشور مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه 90 درصد مرز‌هایمان تحت کنترل است و امروزه قاچاقچیان مسر خود را از خشکی به آب‌های آزاد تغییر داده‌اند اذعان کرد:‌ 75 درصد از کشفیات ما در منطقه مرزی است.

انهدام حدود 400 کارگاه تولید شیشه و کراک

وی همچنین از انهدام 395 کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در سال 92 خبر داد و گفت:‌ در این کارگاه‌ها مخدر صنعتی شیشه، کراک و ... کشف و ضبط می‌شد.

دستگیری 276 هزار نفر در سال 92

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر از دستگیری 276 هزار نفر از مرتبطان با مواد مخدر در سال 92 خبر داد و گفت: آمار دستگیری‌های ما در این سال 4 درصد بیشتر از سال 91 بود و در عین حال آمار مرگ و میر را سه درصد کاهش دادیم.

رحمانی فضلی با اشاره به تولید بخش قابل توجهی از مواد مخدر جهان در افغانستان گفت:‌ مسیر انتقال مواد مخدر به دیگر کشورها از ایران است و اگر ایران با مواد مخدر مبارزه نمی‌کرد جهان دچار مشکلی بزرگ می‌شد اما متاسفانه حمایت سازمان‌های بین المللی از ما تاثیرگذار نیست که البته این موضوع را در سازمان ملل پیگیری کردیم.

ضرورت حمایت از خانواده معتادان

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت حمایت از خانواده‌های معتادان گفت:‌ این افراد باید به گونه‌ای زندگی کنند که فرزندانشان تبدیل به نسل جدیدی از بزهکاران نشوند بنابراین باید ضمن حمایت از خانواده‌های این افراد کاری کنیم که معتاد پس از ترک بتواند به جامعه و شغل خود بازگردد و جامعه آنها را بپذیرد.

وی با اشاره به انعقاد قراردادهای همکاری با سازمان فنی و حرفه‌ای ، کمیته امداد، آموزش و پرورش و ... گفت: باید به خانواده‌های معتادان مهارت‌های لازم آموزش داده شود و بتوانیم برای آنها اشتغال ایجاد کنیم.

افزایش 53 درصدی سمن‌ها از نخستین سال دولت تدبیر و امید

به گزارش ایسنا وزیر کشور با بیان اینکه در سال 92 شمار سازمان‌های مردم نهاد 53 درصد افزایش داشته است گفت: انشاالله بتوانیم این آمار را بیش از پیش افزایش دهیم و ظرفیت‌های مردمی در بحث پیشگیری و مقابله با مواد مخدر و اعتیاد استفاده کنیم که البته اتفاقات خوبی نیز در این عرصه رخ داده است.

کد خبر 263120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha