اسدالله افلاکی: رامسر که روزگاری از آن به‌عنوان عروس شهرهای ایران نام برده می‌شد روزبه‌روز جلوه‌های خود را از دست می‌دهد.

دكتر هادي كيادليري، رئيس دانشكده كشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه آزاد واحدعلوم و تحقيقات مركز با اين گفته تصويري از طبيعت تخريب‌شده رامسر به‌دست مي‌دهد. او مي‌گويد كه طي 8سال گذشته بخش قابل توجهي از جنگل‌هاي زيباي رامسر تبديل به آپارتمان و ويلا شده است.

به گفته اين استاد دانشگاه، ساخت وسازهاي بي‌رويه در قلب جنگل‌هاي بكر هيركاني باعث نقض منظر شده و همانطوري كه برخي با تصرف ساحل وساخت و ساز در حريم دريا، ساحل دريا را از عموم مردم گرفته‌اند در جنگل‌هاي شمال هم همين اتفاق در حال وقوع است. كيادليري مي‌گويد كه آپارتمان‌هاي 12طبقه مثل قارچ از لابه‌لاي جنگل‌ها سربرآورده‌اند و معلوم نيست سازمان‌هاي مسئول براساس كدام ضوابط مجوز اين ساخت وسازها را صادر كرده اند؟

فروش اراضي جنگلي

كيادليري كه رياست انجمن علمي جنگلباني كشور را نيز برعهده دارد آمار درخور تاملي به‌دست مي‌دهد. او مي‌گويد كه براساس بررسي‌هاي صورت گرفته، طي 7سال در يكي از مناطق شمال كشور 239هكتار اراضي جنگلي تبديل به كشاورزي شده و همزمان در همان منطقه 213هكتار اراضي كشاورزي به ويلا و ساختمان تبديل شده است. به گفته كيادليري، وقتي روي شيشه بنگاه‌هاي املاك در شمال كشور نوشته شده «فروش اراضي جنگلي» اين تغيير و تبديل اراضي دور از انتظار نيست اما بايد ديد پشت اين واگذاري‌ها و تغيير كاربري‌ها و ساخت وسازها چه دست‌هايي پنهان است؟

اين عضو هيأت علمي خاطرنشان مي‌سازد: وضعيت جنگل‌ها، سواحل دريا و به‌طور كلي طبيعت استان‌هاي شمالي كشور آن اندازه نگران‌كننده است كه سبب شد تا 21 و 22 خردادماه امسال همايش طبيعت‌گردي درشمال كشور با حضور بيش از 300متخصص و كارشناس و مسئولان ارشد سازمان جنگل‌ها، محيط‌زيست و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در رامسر برگزار شود ؛ همايشي كه بيشتر در رسانه‌هاي محلي بازتاب داشت اما طي آن مهم‌ترين چالش‌هاي طبيعت‌گردي بررسي شد و راهكارهايي براي رفع آن به‌دست آمد كه انتظار مي‌رود اجراي آنها در دستور كار دستگاه‌هاي ذيربط قرار بگيرد.

آنچه امروز در شمال كشور شاهديم رشد طبيعت‌گردي بي‌ضابطه است؛ كيادليري با بيان اين مطلب مي‌افزايد: اين طبيعت‌گردي غيرمسئولانه و لجام گسيخته هم ميزبان، هم مهمان و هم طبيعت را با معضلات جدي مواجه كرده است. اين در حالي است كه در آينده نزديك بر جمعيت پير كشور افزوده مي‌شود و شمال كشور يكي از گزينه‌هاي اصلي اين جمعيت قابل توجه براي تفريح و تفرج است. در نتيجه اگر از هم‌اكنون زيرساخت‌هاي گردشگري و خدمات‌رساني براي طبيعت‌گردي در شمال فراهم نشود به‌زودي طبيعت‌گردي در شمال كشور با چالش‌هاي لاينحلي مواجه مي‌شود.

هشدار نسبت به نابودي فرهنگ بومي

او مي‌گويد كه وقتي طبيعت‌گردي بدون ضابطه باشد پيامد آن تخريب طبيعت است؛ طبيعت كه تخريب شد فرهنگ و آداب و رسوم بومي هم نابود مي‌شود. درحالي‌كه تنوع فرهنگي در شمال كشور يكي از مهم‌ترين جاذبه‌هاي گردشگري و جذب گردشگر است. آنچه امروز به‌صورت خزنده در حال وقوع است نابودي طبيعت و از بين رفتن جاذبه‌هاي فرهنگي و بومي مناطق شمالي است.

اگر تا به امروز تخريب جنگل‌ها، هجوم آفات به اين رويشگاه‌ها و تبديل اراضي جنگلي و چراي دام مازاد در اين عرصه‌ها مهم‌ترين معضلات جنگل‌هاي شمال محسوب مي‌شد اكنون گردشگري بي‌ضابطه به اين معضلات افزوده شده است.

كيادليري ضمن ابراز نگراني از گردشگري بي‌ضابطه در طبيعت شمال كشور با تأكيد بر ضرورت ساماندهي صنعت اكوتوريسم مي‌گويد كه طبيعت‌گردي به‌معناي سرمايه‌گذاري ميلياردي در ساخت‌وساز نيست بلكه بايد در فرهنگ‌سازي و ترويج طبيعت‌گردي ضابطه‌مند سرمايه‌گذاري شود. نكته‌اي كه وجود دارد در حال حاضر جمعيت استان‌هاي شمال كشور در واحد سطح 3برابر ديگر نقاط كشور و در هر كيلومترمربع تقريبا 150نفر است درحالي‌كه بزرگراه‌هايي براي دسترسي سريع به شمال كشور در دست احداث است كه بر افزايش جمعيت دراين مناطق دامن مي‌زند اما هنوز جمعيت افزايش نيافته كمتر بخشي از ساحل و طبيعت را پيدا مي‌كنيد كه انباشته از زباله نباشد حتي ارتفاعات هم پوشيده از زباله‌هايي است كه گردشگران بي‌توجه به معيارهاي گردشگري آنها را در طبيعت رها كرده اند؛ اينها مواردي است كه بايد براي آن چاره‌انديشي شود.

 

کد خبر 262940

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha