همشهری‌آنلاین: تیم ملی والیبال برزیل سرانجام در تهران از ایران انتقام گرفت و بازی چهارم را به سود خود تمام کرد.

برزیل بالاخره از ایران انتقام گرفت

به گزارش ایسنا، در ادامه رقابت‌های هفته چهارم لیگ جهانی، تیم ملی والیبال مردان ایران برای چهارمین بار مقابل برزیل به میدان رفت که این بار برزیلی ها موفق شدند در یک بازی تماشایی و در حضور 12 هزار تماشاگر با نتیجه 3بر 2 و امتیازهای (19- 25، 17-25- 25-23، 25-23 و 10-15 ) ایران را شکست دهند.

البته ایران از این بازی یک امتیاز گرفت و دو امتیاز هم نصیب برزیل شد.

پیش از این برزیلی‌ها یک برد 3 بر 2 و یک باخت 3 بر صفر را در خانه خود مقابل ایران تجربه کرده بودند. برزیلی‌ها در نخستین بازی خود در ایران هم با نتیجه 3 بر 2 مغلوب شدند. آن ها انگیزه زیادی داشتند تا در آخرین مصاف خود مقابل قدرت نوپای آسیا پیروز شوند.

از حدود یک ساعت قبل از شروع این مسابقه گوش تا گوش سالن 12 هزار نفری آزادی پر شده بود. ورزشگاه آزادی شاهد حضور علاقه مندانی بود که از ساعت ها قبل پشت درب سالن صف کشیده بودند، هر چند تعداد قابل توجهی از آن ها نتوانستند به سالن راه پیدا کنند. همچنین حدود 500 نفر از خانم های علاقه مند به والیبال پشت درب اصلی ورزشگاه آزادی تجمع کرده بودند. در این میان چند تن از دختران والیبال‌ دوست که اکثرا ورزشکار نیز بوده‌اند با هماهنگی برخی از خانواده‌های برزیلی در سیل جمعیت وارد سالن شدند تا مسابقه ملی‌پوشان والیبال ایران را از نزدیک تماشا کنند.

مثل بازی قبل تعدادی قابل توجهی از پیشکسوتان و مربیان و بازیکنان والیبال هم در سالن حضور داشتند. بهروز عطایی، محمد وکیلی، ناصر شهنازی، بهنام محمودی، رضا قرا و بسیاری دیگر از نزدیک شاهد این مسابقه بودند.

همچنین حمزه زرینی، سامان فائزی، فرهاد ظریف و سعید مصطفی وند نیز از کنار زمین عملکرد هم تیمی های خود را مشاهده می کردند.

لوکارلی، برنو ، سانتوز، والاس، موریلو به همراه ماریو( لیبرو) با هدایت برناردو رزنده ترکیب تیم سورمه ای پوش برزیل را در این دیدار تشکیل می دادند.

همچنین سرخ پوشان ایران هم با ترکیب عادل غلامی، فرهاد قائمی، محمد موسوی، شهرام محمودی، سعید معروف و عبدالرضا علیزاده ترکیب تیم والیبال ایران را تشکیل می دادند.

ست نخست: 25- 19 برزیل

دو تیم در شروع این مسابقه نمایش پایاپایی را ارائه دادند. پاسور هر دو تیم از منطقه شش بازی را آغاز کردند. عادل غلامی که در بازی قبل خیلی خوب کار کرد در این مسابقه از ابتدا در ترکیب قرار گرفت. بازیکنان ایران و برزیل می دانستند که حریف تشنه اشتباه آن هاست. برونو رزنده برخلاف بازی قبل سعی داشت که توپ را در نقاط مختلف زمین پخش کند با این حال تمرکز پاس های او روی منطقه چهار بود. او سعی می کرد دفاع میانی ایران را فریب دهد.

در مقابل، سعید معروف هم توپ های جفت و جوری را برای شهرام محمودی می ساخت. همچنین سعی می کرد فرهاد قائمی و میرزاجانپور را هم تغذیه کند. دو تیم بی نقص کار می کردند. با این حال برزیل وقت استراحت فنی نخست را به سود خود تمام کرد. سرویس های تماشایی فرهاد قائمی شور هوادارن حاضر در سالن را دو چندان می کرد. در مقابل موریلو اندرسون با تجربه هم با سرویس های پرشی موجی خود دریافت های ایران را با مشکل مواجه می ساخت. برزیل یکی دو امتیاز از ایران جلو می افتاد اما بازی خوب بازیکنان ایران اجازه نمی داد اختلاف زیاد شود.

برونو رزنده از همین ابتدای بازی جنگ روانی را علیه سعید معروف و موسوی زیر تور به راه انداخته بود. لوکارلی مثل عقاب پرواز می کرد و بالاتر از دفاع ایران اسپک می زد. در مقابل، شهرام محمودی هم آبشارهای خیره کننده ای را در زمین برزیل می نشاند. دومین وقت استراحت فنی هم با اختلاف 2 امتیاز به سود برزیل تمام شد.

وقتی پاسور برزیل در منطقه چهار قرار می گرفت این تیم کاملا آسیب پذیر می شد و با استفاده از این فرصت میرزاجانپور می توانست خیلی خوب امتیاز بگیرد. حساسیت بازی هر لحظه بیشتر می شد. وقتی برزیلی ها سرویس می زدند صدای سوت تماشاگران ایرانی کر کننده بود. یک امتیاز مشکوک باز هم به سود برزیل این تیم را 3 امتیاز جلو انداخت. برزیل در حاشیه امنیت قرار داشت. رزنده در امتیاز 20 بر 17 وقت استراحت گرفت. تا تماشاگران باز هم شروع به تشویق ایران نکنند. اسپک های والاس قدری دفاع روی تور تیم ایران را تحت تاثیر قرار داده بود. عادل غلامی با جوانمردی قبول کرد که توپ به دستش خورده و اجازه نداد بازی وارد حاشیه شود. او با وجود مصدومیت یکی از ستاره های ایران بود.

برزیل همچنان کم نقص بازی می کرد. آنها تاکتیک های حمله تیم والیبال ایران را شناسایی کرده بودند و دست سعید معروف را می خواندند. 23 بر 17 برزیل جلو افتاده بود. ساتکامپ در دقایق پایانی ست نخست یکه تازی می کرد. محمد موسوی که تازه به خود آمده بود با یک اسپک سرعتی برزیل را به عقب نشاند. غفور به جای معروف به میدان رفت تا دفاع تقویت شود. اما دسوزا اسپک آخر را زد تا 25 -19 برزیل ست نخست را برنده شود.

ست دوم: 25- 17 برزیل

دفاع خوب برزیلی ها موجب شد تا آن ها رالی تماشایی آغاز ست دوم را بدست آورند. اما بلافاصله اسپک قدرتی شهرام محمودی هیاهو را به تماشاگران باز آورد. برناردو رزنده بالا و پایین می پرید. لورکارلی اگرچه می توانست سرویس های خوب قائمی را دریافت کند اما در اسپک توفیق نداشت. یک دفاع خوب ازر بازیکنان ایران موجب شد تا برزیلی ها به شدت اعتراض کنند. آنها خواستار بازبینی تصویر مسابقه شدند اما در نهایت داور به سود ایران رای داد. برونو رزنده اما همچنان معتقد بود که این امتیاز به سود آنها بوده است.

موسوی حالا با آمادگی تمام از دریافت های ناقص برزیل امتیاز می ساخت. دو تیم در امتیاز 5 برابر بودند. قائمی و لوکارلی در دریافت با هم رقابت داشتند. سرویس های پرسرعت لورکارلی به سختی توسط قائمی جمع می شد و حتی او را از زمین خارج می کرد. دسوزا همچنان در اسپک دفاع نشدنی بود. تیم ایران در دفاع کناری ضعف داشت. سعید معروف در ست دوم این مسابقه هم توپ دوم را رد کرد تا یکبار دیگر دفاع روی تور برزیل زانو بزند. از ابتدای ست دوم سعید معروف کارش را از منطقه 2 آغاز کرده بود. این تغییر تاکتیکی روند بازی تیم ایران را بهتر کرده بود.

8 بر 7 برزیل وقت استراحت فنی نخست را برد. هنوز تیم ایران نتوانسته بود از برزیل جلو بیفتد. دسوزا با پرش های در جای خود همچنان امتیاز می گرفت. سعید معروف با از خودگذشتگی سعی داشت در بی تعادلی توپ را رد کند اما این امتیاز هم به سود برزیل تمام شد. برزیل چهار امتیاز جلو افتاده بود. تیم ایران نیاز به تعویض داشت. حضور مهدی مهدوی می توانست آنالیز حریف را برهم بریزد. برزیلی ها برای پیروزی در این مسابقه مصمم بودند. برزیل کاملا تیم ایران را آنالیز کرده بود. آن ها روی دست میرزاجانپور و قائمی سرویس می زدند. سرانجام میلاد عبادی پور جانشین قائمی شد. امیر غفور هم به جای محمودی به میدان رفت.

برزیل هر لحظه جلو می افتاد. تماشاگران ساکت شده بودند. ایران وقت استراحت فنی دوم را با اختلاف 7 امتیاز واگذار کرد. لوکاس با 4 دفاع موفق اسپکرهای ایران را ناامید کرده بود. بازیکنان ایران باید به خودشان می آمدند. تیم ایران نیاز به سرویس های خوب داشت اما عبادی پور در حساسیت زیاد سرویس را خراب کرد. برونو هم جای خالی انداخت تا امتیازی را که معروف گرفته بود جبران کند. این دو بازیکن با هم کری داشتند. برزیلی ها با برتری 8 امتیازی خود را در حاشیه امنیت می دیدند و راحت بازی می کردند.

میرزاجانپور در حرکتی تماشایی از پاس امیر غفور امتیاز ساخت. میلاد عبادی پور با اسپک تماشایی خود یکبار دیگر تماشاگران را از خواب بیدار کرد. موریلو یکی از بهترین های میدان بود. میرزاجانپور از تماشاگران می خواست که به تشویق ادامه دهند. آرمین تشکری هم در این ست به میدان رفت تا مگر سرویس هایش چاره کار تیم ایران باشد. با این حال او هم توفیق چندانی نداشت. سعید معروف به عنوان طراح تیم ایران بار سنگینی را به دوش می کشید.

او همچنان سعی می کرد تا هم بازی هایش را تهییج کند. کواچ خیلی دیر وقت استراحت گرفت. 23 بر 15 دیگر بازی تمام شده بود. برناردو رزنده حالا با آرامش کار را دنبال می کرد. بازبینی تصاویر ویدیویی موجب شد که 25 بر 17 ست دوم مسابقه به سود برزیل تمام شود.

ست سوم؛ 25 -23 ایران

تیم ایران باید در ست سوم به آب و آتش می زد. ایران چیزی برای از دست دادن نداشت. شهرام محمودی اگرچه اسپک های خوبی میزد اما دفاع روی تور حریف به راحتی تسلیم نمی شد. دفاع عالی موسوی و آبشار تماشایی میرزاجانپور سرانجام تیم ایران را در ست سوم جلو انداخت. سالن یکصدا تیم ایران را تشویق می کرد. شهرام محمودی غیرتی بازی می کرد. ایران با اختلاف دو امتیاز از برزیل پیش افتاده بود. دسوزا غیرقابل کنترل بود. او به برتری ایران در امتیاز 6 پایان داد.

برزیل با استفاده از اشتباه دفاع ایران یک امتیاز دیگر گرفت. عادل غلامی که نمی خواست روند بازی از دست ایران خارج شود با نمایش تماشایی خود باز هم ورق را برگرداند. ایران وقت استراحت فنی اول را 8 بر 7 برد. تیم ایران با یک دنده چرخش نسبت به ست قبل بازی را شروع کرده بود. کواچ به رای داور اعتراض داشت. بازبینی تصاویر ویدیویی موجب شد تا داور به سود ایران رای دهد. سالن یک پارچه با فریادهای ایران، ایران ملی پوشان را تشویق می کردند. عادل غلامی از پاس های تماشایی و سالم معروف خیلی خوب امتیاز می ساخت. شهرام محمودی با یک آبشار تماشایی دریافت کننده های حریف را به خارج از زمین هدایت کرد.

دو توپ گیری سالم از سعید معروف برنامه های تهاجمی برزیل را برهم ریخت. حالا صدای تشویق تماشاگران رایانه شخصی خبرنگاران حاضر در سالن را می لرزاند! آنها می دانستند که ایران بیشتر از هر زمانی به حمایتشان نیاز دارد. ایران 12 بر 9 جلو افتاده بود. اما نمایش هماهنگ تیم ایران اختلاف امتیاز ها را به عدد 5 رساند. رافائل اولیویا برای برزیل به میدان رفت تا دریافت های برزیل تقویت شود. نبض بازی به دست بازیکنان ایران افتاده بود. حریف حرفی برای گفتن نداشت. نووس هم به میدان آمد. رزنده می خواست آنالیز تیم ایران را خنثی کند. میرزاجانپور با دفاع عالی خودش اجازه نمی داد برزیل به ایران نزدیک شود. ایران سه دفاع موفق تا اینجا در ست سوم داشت. دفاع موفق بار دیگر تیم ایران را کرده بود.

شهرام محمودی از پشت خط یک سوم با هوشمندی اسپک می زد. ایران 18 بر 15 جلو بود. تشکری باز هم به میدان رفت تا سرویس بزند اما موفق نبود. میرزاجانپور در این میدان یکه تازی می کرد. معروف با حرکتی غیرقابل پیش بینی باز هم برتری خود را به رخ برنو کشید. برزیلی ها ممکن بود یکبار اشتباه کنند اما اشتباه خود را تکرار نمی کردند. آن ها تلاش می کردند تا بازی در همین ست تمام شود اما دیگر تیم ایران سر تسلیم شدن نداشت.

یک صحنه بحث برانگیز امتیاز حساسی برای ایران داشت. برزیلی ها به شدت اعتراض داشتند. تقریبا تمام بازیکنان ذخیره آن ها هم به میدان آمدند. موریلو کاملا به داور دوم چسبیده بود و اعتراض می کرد. چنگ روانی شدیدی آغاز شده بود اما بازبینی فیلم به نفع ایران تمام شد و داور معتقد بود موی سر بازیکن برزیل تور را لمس کرده است. قرمزپوشان ایران 24-22 پیش افتادند. سرویس موسوی به اوت رفت اما در ادامه دفاع عالی قائمی سرانجام ایران را به پیروزی 25-23 در این ست رساند.

ست چهارم: 25 -23 ایران

در ست چهارم دو تیم هر چه در توان داشتند رو کردند. عادل غلامی باز هم روی حملات زیبای سرعتی امتیاز گرفت اما بلافاصله دسوزا کار را جبران کرد. میرزاجانپور که یک شب طلایی را پشت سر می گذاشت باز هم دسوزا را دفاع کرد. برونو هر گاه برزیل عقب می افتاد رو به پاس عقب می آورد. ایران با اختلاف یکی دو امتیاز در شروع این ست از حریف پیش افتاده بود. حرفه ای گری معروف همچنان برای ایران امتیاز می آورد.

اعتراض کواچ یک کارت زرد را برای او به همراه داشت. سانتوز سرویس نا امیدانه ای زد. برزیل برای پیروزی سه امتیازی در این مسابقه نیاز به تنها یک ست داشت. اما وقت استراحت فنی نخست 8 بر 6 به سود ایران تمام شد. برزیلی ها همچنان با همان تاکتیک شروع مسابقه بازی می کردند. اما ایران با تغییر تاکتیک دفاعی سرانجام توانسته بود دسوزا را مهار کند. برزیلی های حرفه ای قدری عصبی شده بودند. آن ها دو سرویس را در شروع ست چهارم خراب کردند. البته آمار سرویس های ایران هم بهتر از حریف نبود.

محمودی موثرترین بازیکن حمله تیم ایران در این میدان بود. برزیل در امتیاز 10 کار را به تساوی کشاند اما بازیکنان ایران نمی خواستند تسلیم شوند. باز هم رزنده به رای داور اعتراض داشت و خواستار بازبینی تصاویر شد. این بار هم داور به سود ایران رای داد. نبرد رو در روی محمودی و لوکارلی هم به سود ایران تمام شد. باز هم فریادهای ایران ایران در سالن طنین انداز شد. برزیل با خوش اقبالی روی اشتباه بازیکنان ایران باز هم به یک قدمی ایران رسید.

نبض مسابقه در دست بازیکنان ایران بود. اما یکی دو امتیاز نمی توانست حاشیه امنیت خوبی باشد. شهرام محمودی باز هم با پروازهای خیره کننده امتیاز گرفت تا ایران 16 بر 13 وقت استراحت را برنده شود. موسوی حربه اسپک ایران است. او دفاع وسط حریف را به خود مشغول کرده بود. هر دو پاسور سعی در استفاده از توپ های پایپ داشتند.

برزیلی ها می خواستند حداقل سه امتیاز از ایران به سوغات ببرند. آن ها باز هم به بیخ گوش تیم ایران رسیدند. بازی 16 بر 15 به سود ایران بود که علی مباشری برای تقویت دریافت به میدان آمد. لحظه های بسیار حساسی برای تیم ایران بود. مباشری عالی دریافت می کرد و محمودی همچنان فوق ستاره تیم ایران بود. باورش مشکل بود که سعید معروف باز هم در این ست سرویس خراب کند. لیپی برای ارسال سرویس به میدان رفت. دفاع خوب برزیلی ها کار سرعتی ایران را ناکام گذاشت. بازی در امتیاز 18 برابر شد. حملات تیم ایران با خروج میرزاجانپور کاهش یافت. لحظات پایانی جنجالی شده بود. روی آبشار محمودی باز هم وضعیت جنجالی شد. کواچ قصد تماشای فیلم داشت اما توپ به اوت رفته بود. معروف خواست خطای تور را چک کنند که برخورد توپ به دست برزیلی ها مشخص شد. نتیجه از 23-21 برگشت و برابر 22 شد.

دو امتیاز پیاپی ایران سالن را منفجر کرد. میرزاجانپور در امتیازی حساس توپ را به تور زد اما خودش جبران کرد و نتیجه را 25-23 به سود ایران کردتا کار به ست پنجم بکشد.

ست پنجم؛ 15-10 برزیل

دو تیم شروع پایاپایی داشتند اما برزیلی ها با درخشش والاس دسوزا فاصله را زیاد کردند. وقت اول فنی به سود برزیل تمام شد. پرافتخارترین تیم جهان این بار دیگر قصد باختن نداشت. کواچ تعویض های متعددی داشت اما برزیل در این لحظات بسیار شبیه به پرافتخارترین تیم جهان بازی می کرد. حملات دسوزا همچنان امتیاز می گرفت تا در نهایت ست پنجم را 15-10 برنده شوند و این بازی را ببرند.

از مجموع 4 بازی بین ایران و برزیل سهم هر تیم دو برد بود. برزیل با این برد 8 امتیازی شد و به رده دوم جدول آمد و ایران با 7 امتیاز در جایگاه سوم قرار گرفت. البته برزیل دو بازی بیشتر از ایران داشته است.

کد خبر 262704

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha