یکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۰
۰ نفر

وحیدرضا نعیمی : مردم افغانستان به‌رغم تهدیدهای طالبان روز یکشنبه به پای صندوق‌های رأی رفتند تا رئیس‌جمهور آتی خود را از میان یکی از ۲نامزد برگزینند.

افغانستان

در اين روز، بيش از 50نفر در جريان حملات و انفجارها جان خود را از دست دادند، اما كارشناسان مشاركت بيش از 60درصدي مردم را يك پيروزي براي نيروهاي امنيتي افغانستان مي‌دانند. با اين حال، ستادهاي انتخابات 2نامزد رقيب از بروز تقلب خبر داده‌اند كه ممكن است باعث اختلاف نظر در نتيجه نهايي شود. در دور اول انتخابات كه 16فروردين برگزار شده بود، هيچ كدام از 8نامزد نتوانست به نصاب آراي بيش از 50درصد كه براي پيروزي لازم بود، دست بيابد.

اما دكتر عبدالله عبدالله با كسب بيش از 45درصد آرا در صدر نامزدها قرار گرفت و پس از وي، اشرف غني توانست با كسب بيش از 31درصد در مقام دوم قرار بگيرد. مقامات انتخاباتي افغانستان گفته‌‌اند كه حدود 7ميليون نفر در اين انتخابات شركت كرده‌اند. 12ميليون نفر در افغانستان واجد شرايط رأي دادن بودند. مشاركت زنان در اين انتخابات از دور اول هم بيشتر بوده‌است.

در ناحيه رباط سنگي در غرب استان هرات، طالبان انگشتان جوهري 11راي‌دهنده را قطع كردند. اكنون برخي افغان‌ها از آن بيم دارند كه اگر نتايج انتخابات خيلي نزديك باشد، نفر بازنده از اذعان به شكست سر باز بزند و مدعي مداخله دولت يا تقلب گسترده شود.

حامد كرزي كه 2دوره رئيس‌جمهور افغانستان بوده است، براساس قانون اساسي از نامزدي براي دور سوم منع شده بود. پيروز دور دوم انتخابات رياست‌جمهوري وارث جنگي ناتمام و اقتصاد نابسامان و فساد خواهد بود. طالبان هنوز قدرتمند است و ارتش كشور هنوز نتوانسته است پرسش‌ها درباره كارايي آن را به‌طور قانع‌كننده جواب دهد. بخش اعظم نيروهاي خارجي تا اوايل زمستان از كشور خارج مي‌شوند.

مقامات آمريكايي مي‌گويند هر دو نامزد قول داده‌اند درصورت پيروزي، پيمان امنيتي با واشنگتن را امضا كنند تا راه براي تداوم حضور حدود 9هزار سرباز آمريكايي براي مأموريت‌هاي آموزشي هموار شود.

کد خبر 262689

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha