شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

وحیدرضا نعیمی: هنگامی که ادوارد اسنودن از عملیات گسترده جاسوسی الکترونیک سازمان امنیت ملی آمریکا در داخل این کشور و سراسر جهان پرده برداشت، رهبران کشورهای متحد آمریکا آشکارا جاخوردند، به‌خصوص خانم آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان که باور نمی‌کرد تلفن همراه وی شنود شده باشد.

جان گری

اما حالا مقامات اطلاعاتی آمریکا در محافل خصوصی ازجمله در کنگره می‌گویند رژیم صهیونیستی با انجام عملیات گسترده جاسوسی در این کشور دیگر شورش را درآورده است. به گفته آنان، تلاش‌های این رژیم برای دزدیدن اسرار در پوشش هیأت‌های تجاری و قراردادهای فناوری مشترک نظامی، عبور از خطوط قرمز است. جاسوسی رژیم صهیونیستی در آمریکا چیز تازه‌ای نیست و مقامات آمریکایی می‌گویند عملیات جاسوسی آنها بیش از هر کشور دیگری از متحدان آمریکا در این کشور است. روابط بین آمریکا و رژیم صهیونیستی همواره به‌عنوان رابطه‌ای ویژه توصیف شده است، اما ظاهراً چنین رابطه‌ای موجب نمی‌شود که متحد کوچک‌تر به فکر جاسوسی از متحد بزرگ‌تر نیفتد.

اخیراً دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در جلسات توجیهی در کنگره که پشت درهای بسته برگزار شد، تصریح کردند که اسرائیل از خطوط قرمز گذشته است. مقامات ضدجاسوسی در کمیته‌های قضایی و امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفتند فعالیت‌های جاسوسی اسرائیل در آمریکا ناشایست است و از فعالیت‌های مشابه دیگر متحدان همچون آلمان، فرانسه، انگلیس و ژاپن فراتر است و حتی شامل مقامات ارشد کاخ سفید نیز می‌شود. جاسوسی تل آویو در آمریکا بر زمینه‌های صنعتی و فنی متمرکز است و برخی منابع کنگره آن را هشداردهنده و حتی ترسناک توصیف کردند. گزارش اخیر نشریه نیوزویک در این زمینه با واکنش تند مقامات رژیم صهیونیستی روبه‌رو شد که آن را کار کسانی دانستند که می‌خواهند روابط این 2متحد را بر هم بزنند. یووال استاینیتز وزیر امور راهبردی این رژیم ازجمله مقاماتی بود که با ردکردن این گزارش گفت، این اتهام‌ها هیچ مبنایی در حقیقت ندارد.

در مقابل، منابع اطلاعاتی آمریکا که همواره به‌صورت ناشناس اظهارنظر می‌کنند، می‌گویند عملیات جاسوسی اسرائیل در آمریکا اغلب به‌دلیل وجود متحدان نیرومند تل آویو در کنگره و فعالیت گسترده لابی اسرائیل لاپوشانی می‌شود. آنان ازجمله به تلاش برای جاسوسی از اتاق ال گور معاون رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در هتلی در بیت‌المقدس اشاره می‌کنند. 16سال پیش گور در مقام معاون رئیس‌جمهور آمریکا به فلسطین اشغالی رفت. طبق معمول سازمان مأموران مخفی آمریکا از پیش اتاق وی را در هتل بازرسی کردند. یکی از مأموران آمریکایی به‌طور اتفاقی فردی را مشاهده کرد که در کانال کولر پنهان شده بود، اما ظاهراً این شخص توانست از محل خارج شود. این مورد مثل موارد بی‌شمار دیگر علنی نشد، اما حالا که مقامات رژیم صهیونیستی این قبیل اقدامات را انکار می‌کنند، منتشر شده است.

به‌نظر می‌رسد هدف از انتشار گزارش یادشده که با بررسی لایحه لغو لزوم صدور روادید برای شهروندان رژیم صهیونیستی که قصد دیدار از آمریکا را دارند، همزمان شده است، ناکام گذاشتن متحدان تل آویو در کنگره از تصویب آن باشد. آمریکا با 38کشور جهان سازوکاری دارد که براساس آن شهروندان این کشورها می‌توانند بدون روادید به این کشور بروند. رژیم صهیونیستی مدت‌هاست در پی آن است که چنین امتیازی را برای شهروندان خود کسب کند. از این رو، متحدان تل آویو در کنگره هر از گاهی این طرح را مطرح می‌کنند، اما دولت آمریکا همواره به‌علت بیم از گسترش عملیات جاسوسی این رژیم با این طرح مخالفت می‌کند. به گفته منابع آگاه، اف بی‌آی بارها عوامل رژیم صهیونیستی را در آمریکا احضار کرده و به آنان هشدار داده‌است، اما اسرائیلی‌ها اساساً توجهی به آن نمی‌کنند.

شنود‌کردن مکالمات تلفنی بیل کلینتون رئیس‌جمهور اسبق آمریکا با حافظ اسد رئیس‌جمهور سابق سوریه در زمان مذاکرات صلح خاورمیانه 15سال پیش، از دیگر موارد جاسوسی اسرائیلی‌هاست. به نوشته کتابی که اخیراً در انگلیس منتشر شده است، مأموران اسرائیلی به مکالمات تلفنی وزیر خارجه این کشور در نیویورک گوش کردند که با اسد در دمشق صحبت می‌کرد.
به‌رغم وعده رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن جاسوسی در آمریکا، این فعالیت‌ها ادامه داشته است. منابع اطلاعاتی آمریکا می‌گویند فعالیت‌های جاسوسی اسرائیل در آمریکا پس از چین و روسیه در مکان سوم قرار دارد، هرچند مقامات اطلاعاتی آمریکا از ترس واکنش شدید لابی اسرائیل ترجیح می‌دهند این موضوع را علنی نکنند.

آنان می‌گویند حتی اطلاعات در این زمینه را با احتیاط فراوان به مقامات بالادست خود منتقل می‌کنند تا حتی‌الامکان خشم لابی اسرائیل را که در کنگره نفوذ زیادی دارد، برنینگیزند. این امر بر کسی پوشیده نیست که رابطه بین آمریکا و رژیم صهیونیستی هرچند ائتلافی نزدیک است، گاه تیره می‌شود، اما این ائتلاف برای دوطرف اهمیت فراوانی دارد و احتمال اختلاف جدی بین دوطرف اندک است، اگر این اتهام‌ها درست باشد و مأموران این رژیم با جاسوسی در اسرار صنعتی و تجاری آمریکا خطوط ناگفته قرمز را پشت سر گذاشته باشند، می‌توان انتظار داشت شهروندان این رژیم مجبور باشند همچنان برای دریافت روادید ورود به آمریکا به سفارت این کشور مراجعه کنند.

معروف‌ترین جاسوس صهیونیست محبوس در آمریکا

معروف‌ترین نمونه جاسوسی رژیم صهیونیستی به مورد جاناتان پولارد مربوط می‌شود. وی تحلیلگر اطلاعاتی نیروی دریایی آمریکا بود که در سال 1985بازداشت شد و 2سال بعد به فروش عکس‌ها و اطلاعات مربوط به تسلیحات و تحرکات ناوگان شوروی به رژیم صهیونیستی اعتراف کرد. برخلاف بسیاری موارد مشابه، مقامات آمریکایی سخت با وی برخورد کردند. پولارد به حبس ابد محکوم شد و تلاش‌های مکرر مقامات رژیم صهیونیستی و لابی اسرائیل برای آزادکردن وی راه به جایی نبرده است. مقامات این رژیم حدود 10سال انکار می‌کردند که برای دریافت این اسرار به پولارد پول داده‌اند، اما سرانجام به این امر اعتراف و عذرخواهی کردند و قول دادند دیگر در خاک آمریکا جاسوسی نکنند، هر چند این تعهد آنان مدت زیادی پایدار نماند.

براساس قانون، وی سال آینده واجد شرایط عفو می‌شود، اما اخیراً مقامات آمریکایی که از اهمیت پرونده پولارد برای تل آویو آگاه هستند، نشانه‌هایی از تمایل برای آزاد کردن وی در قبال همکاری رژیم صهیونیستی در مذاکره با تشکیلات خودگردان فلسطینی از خود بروز داده‌اند. ظاهراً این پیشنهاد جان کری وزیر خارجه آمریکا با این هدف مطرح می‌شود که این رژیم شماری از زندانیان فلسطینی را آزاد کند تا راه برای ادامه مذاکرات با فلسطینیان هموار شود؛ این درحالی است که سیا با آزادی وی مخالف است.

کد خبر 261132
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز