شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

علی ابراهیمی: تأکید دولت بر تثبیت و ممنوعیت افزایش قیمت‌ها زمینه تشدید افت کمی و کیفی برخی اقلام کالایی را فراهم کرده است.

اقتصاد

با نزديك‌شدن به روزهاي پاياني اجراي مصوبه دولت مبني بر تثبيت قيمت اقلام كالايي تا ابتداي تير‌ماه امسال، اكنون مسئولان دولتي از نبود برنامه‌اي براي افزايش قيمت‌ها و مقابله با گرانفروشي كالاها خبر داده و تأكيد مي‌كنند سازمان حمايت هيچ مصوبه‌اي براي افزايش رسمي قيمت‌ها نداشته است.

اين رويكرد مسئولان دولتي به تثبيت قيمت اقلام كالايي موجب شده است تا طي 2‌ماه اخير برخي توليد‌كنندگان و فروشندگان كالا كم‌فروشي را در دستور كار قرار داده و با افت كمي و كيفي محصولات افزايش هزينه تمام‌شده اين اقلام را دنبال كنند.

بررسي كم‌و‌كيف مواد غذايي و اقلام خوراكي در خرده‌فروشي‌هاي سطح شهر حاكي از آن است كه علاوه بر كاهش وزن برخي اقلام خوراكي بسته‌بندي مانند، حبوبات، قندوشكر، انواع نوشيدني‌ها، تنقلات، رب گوجه و ماكاروني، برخي ديگر از توليد‌كنندگان مانند صنايع لبني و مواد غذايي‌اي مثل سس، افت كيفي، كاهش درصد چربي و ميزان طعم دهنده‌ها و... را در دستور كار قرار داده‌اند.
در بازار شير و لبنيات، توليد‌كنندگان شير و لبنيات علاوه بر كاهش وزن اين اقلام، نرخ‌هاي يكساني را براي شيرو ماست كم چرب و پر چرب روي بسته‌بندي محصولات خود درج كرده‌ و به اعتقاد مصرف‌كنندگان حتي درصد چربي درج شده روي بسته‌بندي اين محصولات نيز واقعي نيست.

برخورد سازمان حمايت با كم فروشي

معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت در گفت‌وگو با خبرنگار ما هرگونه موافقت اين سازمان با افزايش رسمي قيمت‌ها را رد و تأكيد كرد كه سازمان حمايت هيچ مجوزي براي افزايش قيمت لبنيات و ساير مواد غذايي، نوشيدني‌ها و كالاهاي اساسي نداده و هرگونه افزايش قيمت كالاها غيرقانوني است.

مجتبي فراهاني با پذيرش رشد كم‌فروشي در برخي اقلام خوراكي به‌ويژه محصولاتي كه توسط برندهاي معروف عرضه نمي‌شوند اعلام كرد، جلساتي را با اتحاديه‌ها و بنكداران گذاشته و اعلام كرده‌ايم كه هيچ واحدي حق افت كمي و كيفي كالاهاي عرضه شده به بازار را ندارد. با وجود اين برخي توليد‌كنندگان و عرضه‌كنندگان قصد كم فروشي داشته‌اند كه با انجام رندوم چك در محل كارخانه و سطح بازار با اين تخلفات برخورد شده است.

وي تخلف كم‌فروشي را در برخي اقلام كالايي مانند حبوبات كه در بسته‌بندي معمولي فاقد نشان تجاري معتبري به بازار عرضه مي‌شود، بيشتر دانسته و اعلام كرد: بازرسين سازمان با حضور در مراكز بنكداري و خرده فروشي اين اقلام با متخلفين برخورد كرده‌اند. فراهاني همچنين از ابلاغ ممنوعيت هرگونه افزايش قيمت شير و لبنيات و تأكيد بر برخورد با كم‌فروشي اين اقلام در نشست با اتحاديه‌هاي توليدي خبر داد و افزود: ممكن است توليد‌كنندگان نامشهور استاني كم‌فروشي داشته باشند اما اين موضوع در برندهاي معروف نبوده است.همچنين گشت‌هاي مشترك سازمان حمايت و وزارت بهداشت و سازمان استاندارد كيفيت، درصد چربي اقلام لبني و برخي ديگر از مواد غذايي را كنترل مي‌كنند.

کد خبر 262578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha