چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۷
۰ نفر

مسعود میر: این یکی‌دو روز هم که بگذرد، طلسم سینما با جادوی فوتبال باطل می‌شود.

سینما-فیلم اشباح

 تعبير مهر «قبول خرداد» پاي كارنامه دانش‌آموزان و ختم به خير شدن امتحان‌هاي پايان ترم دانشجويان قبل از آغاز تابستان هم نه گرم‌تر شدن بازار فروش فيلم‌ها كه لم دادن‌جلوي تلويزيون و تماشاي هنرنمايي ستارگان دنياي فوتبال است. با اين همه اما مرور وضعيت فروش فيلم‌ها‌در سينماهاي پايتخت مشخص مي‌كند كه قبل از رسيدن سونامي جذابيت توپ و چمن هم سينماها رمقي نداشتند و بعد از پايان فصل فروش نوروزي دوباره به روزهاي كم‌مخاطب خود سلام كرده‌اند.

وداع با ميلياردي‌ها

با اينكه هنوز پرفروش‌ترين فيلم اكران نوروز در چند سينماي پايتخت روي پرده است و فاصله‌اش را با ديگر فيلم‌هاي اكران اول 93عميق‌تر مي‌كند اما بايد اكران دوم نوروز را ويژه فيلم‌هايي دانست كه فروششان نيم ميلياردي است نه يك ميلياردي و بيشتر. قديمي‌ترين فيلم اكران دوم بهار «زندگي جاي ديگري است» منوچهر هادي با حدود 50روز نمايش در تهران كمتر از 500ميليون تومان فروخته و «پنج ستاره» سايه به سايه آن فروش حدود نيم ميلياردي را تجربه مي‌كند با اين تفاوت كه فيلم مهشيد افشارزاده 2هفته كمتر از فيلم هادي روي پرده بوده است.

اميد مشترك

شايد روح‌الله حجازي و همكارانش بعد از جنجال‌هاي يكي‌دو سال اخير توقع اوضاعي بهتر در گيشه داشتند اما «زندگي مشترك آقاي محمودي و بانو» لااقل در اين حدود 2هفته سپري‌شده از اكران نشان داده قرار نيست در آمار فروش ركوردي را جابه‌جا كند. البته فيلم بد نمي‌فروشد اما چراغ‌هاي اميد را براي فروش بالا خاموش كرده است. زندگي مشترك 200ميليون تومان فروخته و با توجه به تعداد سالن‌هايي كه در اختيار دارد براي حفظ روند خوب فروش روزانه اميدوارانه به تابستان نزديك مي‌شود.

ترافيك نفروش‌ها

نخستين نمايش ويژه جشنواره در سينماي مطبوعات كه با چاشني دلزدگي به پايان رسيد، خيلي‌ها گفتند اهالي رسانه زيادي مته به خشخاش گذاشته‌اند وگرنه مسعود كيميايي و داريوش مهرجويي مثل هميشه فيلم خوب ساخته‌اند و در كنار مخالفان پرشمار، طرفداران بي‌شمار هم خواهند داشت كه علاقه‌شان را در اكران عمومي نشان مي‌دهند. حالا چند روز مانده تا تعداد روزهاي نمايش «اشباح» و «متروپل» به 30برسد، بايد با قاطعيت اعلام كرد مخاطبان حاضر نيستند براي فيلم بد كارگردان خوب دست به جيب شوند. فيلم مهرجويي در 10سالن 170ميليون تومان فروخته و تازه‌ترين هنرنمايي كيميايي با 22سالن در اختيار ركورد فروش كمتر از 270ميليون تومان را براي سازندگانش به ارمغان آورده است.

قدم‌هاي لرزان

هنوز چند روز از اظهارنظر كيومرث پوراحمد درباره شكست تجاري فيلم ابراهيم حاتمي‌كيا در گيشه‌ها نگذشته‌ بود كه «50قدم آخر» او روي پرده سينماها آمد و در 3روز اول اكران در مجموع 9ميليون تومان فروخت تا ثابت شود تدوين دوباره و كوتاه شدن 17دقيقه‌اي هم نتوانسته تازه‌ترين ساخته او را به ساحل نجات برساند. فيلم اشتباهي كارنامه پوراحمد احتمالا به دل مخاطباني كه او را همچنان با «خواهران غريب» و «شب يلدا» مي‌شناسند، نمي‌نشيند و 50قدم آخر حتي كپي بسيار ضعيف اتوبوس شب هم نيست.

بي‌اعتنايي به مخاطب؟

تا آغاز‌ماه مبارك رمضان بيش از 2هفته باقي است و گمانه‌زني‌ها درباره اكران عيد فطر كه از مدت‌ها پيش آغاز شده بود حالا با قطعي شدن 3فيلم شمايلي دقيق‌تر پيدا كرده است. تاكنون اكران «فرشته‌ها با هم مي‌آيند»، «كلاشينكف» و «امروز» براي عيد فطر قطعي شده تا حامد محمدي، سعيد سهيلي و سيدرضا ميركريمي كارگرداناني باشند كه يكي از فصل‌هاي خوب اكران را تجربه مي‌كنند. گرچه به‌نظر مي‌رسد حداقل 2فيلم از اين ميان توان كشاندن مخاطبان را به سالن‌هاي سينما نخواهند داشت تا تابستان 93با نام فصل مرد اكران در يادها بماند!

کد خبر 262272

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha