سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

کلاف سردرگم اوضاع امنیتی عراق باز هم پیچیده‌تر شد و گروه تروریستی داعش توانست مرکز دومین استان بزرگ کشور را به‌دست‌گیرد و همزمان، دولت خواستار اعلام حالت فوق‌العاده در تمام کشور شد.

عراق

به گزارش شبكه خبري سومريه‌نيوز، گروه تروريستي دولت اسلامي عراق و شام (داعش) از روز جمعه گذشته درگيري‌هاي شديد و خشونت‌باري را با ارتش در استان نينوا در شمال‌غرب عراق آغاز كرد و سرانجام توانست وارد شهر موصل مركز استان شود و براساس گزارش‌ها دوشنبه شب بر اين شهر سيطره يافت.

اين رويداد درحالي رخ مي‌دهد كه در درگيري‌هاي روزهاي گذشته صدها نفر از داعش كشته شدند. داعش گروهي مسلح است كه در سوريه شكل گرفت و معتقد به ايجاد امارتي با قوانين افراطي در 2كشور عراق و سوريه است. اين گروه در سايه شكست‌هاي پياپي در سوريه، در ابتدا وارد استان انبار درغرب عراق شد و پس از محاصره شدن در اين استان و توافقات سري با برخي جريان‌هاي سياسي، اكنون وارد استان نينوا در شمال انبار شده است تا معادله رويدادهاي تروريستي در عراق بيش از پيش پيچيده شود. در همين حال، اسامه النجيفي رئيس پارلمان عراق كه برادرش اثيل النجيفي استاندار نينواست، ‌اعلام كرد كه داعش توانسته است كنترل فرودگاه موصل، 2شبكه تلويزيوني و برخي از مراكز امنيتي و دولتي را به‌دست‌گيرد.

تحولات شتابنده امنيتي در عراق درحالي رخ مي‌دهد كه ائتلاف نخست‌وزير عراق در انتخابات پارلماني توانست بيشترين آرا را كسب كند و برخي گروه‌هاي سياسي رقيب وي ازجمله حزب دمكراتيك كردستان به رهبري مسعود بارزاني، متحدون به رهبري اسامه النجيفي و الوطنيه به رهبري اياد علاوي مي‌كوشند با ناآرام جلوه دادن شهرها، دولت مالكي را در پرونده امنيتي شكست‌خورده معرفي كنند.

اسامه النجيفي ضمن دعوت براي اعزام نيروهاي زبده به نينوا، هشدار داد كه ناامني استان ممكن است به ديگر استان‌هاهم كشيده شود. نينوا دومين استان بزرگ عراق پس از الانبار است و بيش از 3ميليون نفر جمعيت دارد كه يك و نيم ميليون نفر از آنان در شهر موصل ساكن‌اند. از سوي ديگر، نخست‌وزير منطقه كردستان عراق اعلام كرد كه نوري المالكي درخواست آنان براي وارد عمل شدن در استان نينوا و مقابله با داعش را رد كرده است.

اظهارات نيجروان بارزاني درحالي بيان مي‌شود كه نوري المالكي نگران است درصورت ورود نيروهاي پيشمرگ كردستان به نينوا، خروج آنان از اين استان محال باشد. مسعود بارزاني، رئيس منطقه كردستان عراق هم روز گذشته اعلام كرد كه آوارگان نينوا نبايد وارد اين منطقه شوند. اما نخست‌وزير عراق ديروز در كنفرانسي خبري ‌اعلام كرد كه دولت هسته بحران تشكيل داده است. وي پارلمان را به اعلام حالت فوق‌العاده در كشور فراخواند. نوري‌المالكي همچنين بر ضرورت بازسازي ساختار ارتش تأكيد كرد. در همين حال‌، برخي رسانه‌ها از حركت داعش به سمت استان سني‌نشين صلاح‌الدين و شهر تكريت زادگاه ديكتاتور سابق خبر دادند كه احتمال مي‌رود در آنجا هم سران استان با آنان همراهي كنند.

کد خبر 262246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha