سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

حجت‌الله جودکی : با پیروزی در انتخابات، عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور قطعی و فعلی مصر به یکی از اهداف استراتژیک خود رسید.

السیسی به عنوان رییس جمهوری مصر سوگند یاد کرد

السيسي ژنرال بازنشسته ارتش مصر در كارنامه يكساله اخير خود اين موارد را دارد: كودتا عليه دولت منتخب محمد مرسي و سركوب شديد جنبش اخوان‌المسلمين. يكي از اهداف استراتژيك السيسي اين بود كه با برگزاري انتخابات و پيروزي در آن، اين نكته را وارد اذهان مردم كند كه وي رئيس‌جمهور منتخب مردم است تا سابقه ناهنجاري­‌هاي سال گذشته از ذهن مردم پاك شود!
در زمينه داخلي اوضاع چندان بر وفق مراد السيسي نيست، زيرا علاوه بر ذهنيت منفي يادشده، 2گروه بزرگ مصري انتخابات را تحريم كرده و در آن مشاركت نكردند؛

گروه اخوان المسلمين كه از قدرت و نفوذ فراواني برخوردار است و گروه جوانان انقلابي يا ثوره الشباب كه كارگردان اصلي تظاهرات عليه حسني مبارك بود و بعد از كنار رفتن مبارك، بسياري از نيروهاي آن توسط نظاميان مصري دستگير شدند. مبارزه اين دو گروه نيرومند با دولت السيسي مشكلات متعددي براي وي ايجاد خواهد كرد. اوضاع اقتصادي مصر هم تعريفي ندارد و به‌دليل ناامني موجود در اين كشور، صنعت توريسم كاملا زمينگير شده و در نتيجه دولت مصر يكي از منابع اصلي درآمد خود را از دست داده است.

در بعد خارجي دولت السيسي توسط 2كشور امارات و عربستان سعودي به‌شدت نمك‌گير شده است. تقريبا بدون كمك مالي اين دو كشور، مصر و السيسي نمي‌توانست مشكلات ناشي از كودتا را پشت‌سر بگذارد. همكاري با كشورهاي مرتجع منطقه براي السيسي چند پيامد مهم دارد:

تقويت اوضاع اقتصادي و عبور از بحران فعلي و نزديكي سياسي به اين دو كشور و تحمل دستورات آنها. در پيام تبريكي كه ملك عبدالله پادشاه عربستان به مناسبت انتخاب السيسي براي او فرستاد، اين نكات كاملا مشهود بود. تأكيد السيسي مبني بر اينكه خط قرمز مصر امنيت كشورهاي خليج‌فارس است، به‌معناي تشكر از اين دو كشور به‌حساب مي‌­آيد.

اين نكته بر روابط مصر با ديگر كشورها تأثير مي‌گذارد. عربستان سعودي همواره تلاش داشته كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس را زير چتر حمايت خود قرار دهد و مانع دگرديسي در سياست اين كشورها شود. اعزام نيرو به كشور بحرين با همين هدف انجام شد.

مشكل ديگر السيسي روابط با آمريكا و كشورهاي اروپايي است. وي تلاش دارد تا به اين كشورها اطمينان دهد كه او اگرچه نظامي و كودتاگر بوده، اما فعلا منتخب مردم مصر به‌حساب مي‌­آيد و 2شعار مهم آزادي و عدالت اجتماعي را سرلوحه كار خود قرار داده است. به‌نظر مي­‌رسد كه اين كشورها به‌زودي روابط خود را با مصر به حالت قبل برمي­‌گردانند، زيرا در سطح بين‌المللي جار خواهند زد كه السيسي قول داده تا مسير دمكراسي در مصر را هموار كند.

كارشناس مسائل خاورميانه

کد خبر 262245

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha