یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

محمد کرباسی: عبدالفتاح سیسی، فرمانده سابق ارتش مصر سرانجام پس از انتخاباتی جنجالی به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید این کشور سوگند خورد تا پس از برکناری مرسی و دولتش، رسما وارد کاخ ریاست‌جمهوری شود و قدرت را در اختیار بگیرد. سیسی با شعارها و وعده‌های داخلی تبلیغات کرد.

مصر

اما سياست خارجي و بهبود روابط با كشورهاي ديگر بدون شك يكي از اولويت‌هاي مهم در دوره جديد مصر خواهد بود. نحوه به قدرت رسيدن سيسي در طول ماه‌هاي گذشته با انتقادهاي فراواني روبه‌رو بوده و هنوز هزاران نفر از طرفداران اخوان‌المسلمين در زندان به‌سرمي‌برند. با وجود اين، همه مي‌دانند كه فرمانده سابق ارتش، قدرت را در شرايط سخت داخلي و خارجي تحويل گرفته و مشكلات زيادي پيش رو دارد.

سيسي ديروز در مراسم تحليف خود اعلام كرد كه مصر در دوره جديد به‌دنبال ثبات است و نقش منطقه‌اي و بين‌المللي خود را بازخواهد يافت؛ مسئله‌اي كه نشان‌دهنده نقش پررنگ روابط خارجي در سياست جديد مصر است. سيسي در زمان تبليغات انتخاباتي براي اينكه ميزان مشاركت مردم را بالا ببرد، وعده‌هاي عجيب و غريبي داد كه برآورده‌شدن آنها حتي با هزينه هنگفت هم امكان‌پذير نيست. كسي كه روز گذشته مراسم تحليفش در كاخ قبه با تدابير بي‌سابقه امنيتي برگزار شد، وعده داده كه ۲۶ منطقه ساحلي جديد در مصر بسازد، ۸ فرودگاه جديد را افتتاح كند و ۲۲ شهر صنعتي جديد وارد چرخه اقتصادي اين كشور كند.

در مسير حل و فصل مشكلات مختلف اقتصادي هم وعده كاهش سريع نرخ بيكاري مسئله‌اي نيست كه به‌سادگي قابل تحقق باشد. در ميان وعده‌هاي ريز و درشت، رئيس‌جمهور جديد گفته است كه 1.6 ميليون هكتار از زمين‌هاي بياباني اين كشور را به مزرعه تبديل مي‌كند.

اتحاديه اروپا زير سايه آمريكا

سيسي مي‌داند كه رابطه مصر با اتحاديه اروپا و كمك‌ها براي بهبود شرايط سياسي اقتصادي اين كشور از سوي اروپايي‌ها به وضعيت رابطه‌اش با واشنگتن وابسته است. فرمانده سابق ارتش مصر قصد دارد كه مصر را از وضعيت ايزوله اين كشور در آفريقا خارج كند. به‌نظر مي‌رسد كه با استقبال آمريكايي‌ها از پيروزي سيسي و پذيرش قدرت گرفتن او ، اروپايي‌ها هم با وجود حرف‌هاي قبلي‌شان اين واقعيت را درباره مصر بپذيرند.

اعراب به جز قطر

رئيس‌جمهور جديد مصر نگاه ويژه‌اي به رابطه با كشورهاي عربي به‌ويژه در حوزه خليج‌فارس براي امنيت ملي مصر دارد؛ تا جايي كه رسما اعلام شد كه ارتش مصر آمادگي آن را دارد كه از امنيت در منطقه خليج‌فارس حمايت كند. در منطقه خليج‌فارس، عربستان، امارات، كويت و بحرين موافق به‌قدرت‌رسيدن سيسي بودند و تنها قطر است كه به‌صورت رسمي به‌خاطر رابطه نزديك با اخوان‌المسلمين مخالفت خود را با فرمانده سابق ارتش مصر اعلام كرده است. به‌خاطر تأكيد سيسي به‌نظر مي‌رسد كه با كنارگذاشتن قطر كه اختلاف‌هايش با كشورهاي ديگر عربي حوزه خليج‌فارس علني شده سيسي به‌دنبال رابطه نزديك و مناسب با اعراب منطقه باشد تا كمك‌هاي اين كشورهاي نفت خيز به مصر ادامه داشته باشد.

موضع دوگانه درقبال فلسطين

مقام‌‌هاي رژيم صهيونيستي از به قدرت رسيدن سيسي استقبال كرده‌اند و او را گزينه مناسبي براي مصر مي‌دانند. به نظر مي‌رسد كه در قبال فلسطين سيسي بخواهد ادامه دهنده سياست‌هاي مبارك باشد و از راه حل تشكيل 2 كشور حمايت كند. مسئله مهم اين است كه سيسي اعتقاد دارد كه اسرائيل بايد امتيازهايي به طرف فلسطيني بدهد. سيسي حالا اعلام كرده كه قصد دارد در صورت تشكيل دولت وحدت ملي فلسطين و ادامه كار آن، مرزهاي رفح در غزه را براي هميشه باز نگه دارد.

مسئله‌اي به نام القاعده

با بركناري مرسي از قدرت حملات شبه‌نظاميان افراطي و گروه‌هاي وابسته به القاعده به‌ويژه در شبه‌جزيره سينا افزايش پيدا كرد. سيسي با درخواست كمك از آمريكا براي مبارزه با «تروريسم» نشان داده كه عزم جدي براي مقابله با القاعده دارد. علاوه بر اين، القاعده بركناري دولت اخواني‌ها توسط نظاميان مصر را تأييد‌كننده روش‌هاي خود مي‌داند كه با دمكراسي نمي‌توان دولت اسلامي به سبك و سياق اين گروه برقرار كرد. القاعده‌ حالا بيشتر از گذشته بر درست بودن راه و روش خشونت تأكيد دارد و به همين‌خاطر بايد منتظر يك تقابل تمام‌عيار ميان دولت جديد مصر و گروه‌هاي افراطي بود.

صلح سرد با آمريكا

رابطه واشنگتن و قاهره هميشه براي دوطرف راهبردي بوده است اما اين رابطه به‌ويژه از زمان بركناري مرسي دچار وضعي از بي‌علاقگي و بي‌حسي شد. در داخل آمريكا نسبت به وضعيت جديد مصر يك صداي واحد وجود ندارد: كاخ سفيد موضع محافظه‌كارانه‌اي در قبال سيسي در پيش گرفته، پنتاگون هنوز رابطه خوبي با ارتش مصر مثل سال‌هاي گذشته دارد و در داخل كنگره هم موضعگيري‌هاي متفاوت جمهوريخواهان و دمكرات‌ها وجود دارد. سيسي كه يك نظامي بوده به خوبي مي‌داند كه رابطه قاهره و واشنگتن در 4دهه گذشته رابطه‌اي ويژه و خاص بوده است. به همين‌خاطر سيسي بدون شك براي بهبود رابطه با دولت آمريكا و بازگشت به دوران گذشته تلاش مي‌كند. آمريكايي‌ها هم با روند مصر حالا ديگر قدرت گرفتن سيسي را پذيرفته‌اند. با وجود حرف و حديث‌هاي قبلي ابراز آمادگي آمريكا براي همكاري با دولت جديد مصر نشان مي‌دهد كه هر دو طرف به‌دنبال بهبود روابط هستند.

رابطه جديد با سوريه و ايران

يكي از اشتباه‌هاي راهبردي مرسي و اخواني‌ها را مداخله در مسئله سوريه و حمايت آشكار از شورشيان و مخالفان اين كشور مي‌دانند. مقام‌هاي سوريه مخالف اخواني‌ها و موافق روند جديد مصر هستند و سيسي با اعزام گروهي از مستشاران نظامي به دمشق نشان داده كه مصر قرار است مسير جديدي را در قبال سوريه در پيش بگيرد. نبيل فهمي، وزير خارجه مصر هم در گفت‌وگو با روزنامه النهار به تازگي اعلام كرد كه اين كشور خواستار حفظ يكپارچگي سوريه و مخالف خشونت در اين كشور است. وي تأكيد كرده كه مصر خواستار حل و فصل مشكلات در سوريه با مذاكره به‌ويژه پس از پيروزي اسد در انتخابات است. از سوي ديگر دعوت از رئيس‌جمهور ايران و حضور حسين امير عبداللهيان، معاون عربي و آفريقايي وزارت امور خارجه در اين مراسم نشانه‌اي از تلاش دوطرف براي قدم برداشتن در مسير جديد روابط است.

کد خبر 261958

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha